0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fredrik!Vad har du för källa till dina siffror angående SANYO?Enligt installationsanvisningen till VP delen av maskinen blir COP följande enligt mina beräkningar+7°C(50°C ut) -7°C(50°C ut) -15°C(55°C ut)3.75 3.10 1.81Rätt eller fel vet jag inte. Det skulle dock vara intressant att få riktiga driftdata från denna maskin eftersom den rör upp så mycket känslor.
Hur har man löst avfrostningen? El eller reversering?Hur mycket drar avfrostningen vid olika utetemperaturer? Vid de temperaturer där Sanyo'n kan tänkas vara nyttigast, d.v.s. noll och strax därunder, är luften som fuktigast och avfrostningskostnaden som störst. Det vore intressant att se hela sanningen, alltå vad medelvärmefaktorn blir med avfrostningsenergiförbrukningen inlagd. Detta är väl troligen en brist i redovisningen hos de flesta värmepumpar som tar energin ur luften? Samma sak gäller totala värmefaktorn med eltillsatsbehovet inlagt i kalkylen.Att prata om COP är verkligen att jämföra äpplen och päron. Så länge driften av fläktar, avfrostningscykler, pumpar och eltillsatser inte är med så är inga jämförelser relevanta.Finns det ingen representant för SVEP som deltar i detta forum och kan bringa lite klarhet i hur man bör mäta och ange driftdata?
Jag vet att Thorvents (www.thoren.nu) maskiner kan fås med ett luftbatteri i stället för borrhål. Helt enkelt en jord/bergvärmepump med ett luftbatteri och fläkt. De har levererat sådana i olika storlekar till just Skåne. Det är ju ett sätt att komma runt begränsningen på 4,5 kW som Sanyo'n har.
Är jag ute och cyklar?Jag trodde att COP är energi ut dividerat med energi in på kompressorn och att värmefaktorn skall(?) inkludera all förbrukad och avgiven energi i hela värmepumpen?
Jag skulle gissa att de har en COP över året på totalt ca 1.5-2.0. (förutsatt att den inte används för kyla på sommaren, då faller dessa siffror ytterligare.(Gäller luft/luft-värmepumpar) Sanyon kan ligga något högre.