0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med risk för att bli steglad eller nåt annat otäckt.. Det är en grej jag upptäckte precis... Det är ju väldigt mörkt i min källare och så ser jag ju inte så bra (uppenbarligen) Cirkpumparna står inte i läge 1 utan i läge 3! jag har alltså sett fel på bägge två!! Men, om inte annat så känns detta väl lite mer logiskt...?Jag är ledsen för att ha klantat till det så. sorry! Jag kollade givarna och monterade om dem med kopparpasta och tejpade tillbaka samt isolerade lite bättre... men det blev ingen skillnad de satt nog korrekt
Citat från: njitnjau skrivet 19 januari 2009, 21:52:05Med risk för att bli steglad eller nåt annat otäckt.. Det är en grej jag upptäckte precis... Det är ju väldigt mörkt i min källare och så ser jag ju inte så bra (uppenbarligen) Cirkpumparna står inte i läge 1 utan i läge 3! jag har alltså sett fel på bägge två!! Men, om inte annat så känns detta väl lite mer logiskt...?Jag är ledsen för att ha klantat till det så. sorry! Jag kollade givarna och monterade om dem med kopparpasta och tejpade tillbaka samt isolerade lite bättre... men det blev ingen skillnad de satt nog korrekt Menar du alltså pumparna i Acquan nu? Den ena pumpen är ju kopplad till vv-uppvärmningen. Den skall alltid stå i läge 3! Den undre pumpen med plastkåpan går till radiatorerna ...står denna i läge 3 borde du få för högt flöde. Kan det vara så att du sänkt flödet då du startat extrapumpen?? /A
Asa, tack för att du bringar ljus över situationen.. Du har rätt! den "undre " pumpen har jag inte ens sett förrän nu.. Den står i läge 1 mycket riktigt. Och den andra som går till VVB i läge 3. Jag trodde detta var cirkpump till raddarna.. :-[ Så, jag har alltså ökat flödet i systemet genom att sätta igång den pump som sitter utanför Aqcuan. Den står i läge 3. Men.. precis som jag sagt tidigare, när jag startar den i läge 2 blir elementen kallare än när pumpen är helt avstängd... Vilket jag tycker är lite underligt.
Citat från: njitnjau skrivet 20 januari 2009, 12:05:02Asa, tack för att du bringar ljus över situationen.. Du har rätt! den "undre " pumpen har jag inte ens sett förrän nu.. Den står i läge 1 mycket riktigt. Och den andra som går till VVB i läge 3. Jag trodde detta var cirkpump till raddarna.. :-[ Så, jag har alltså ökat flödet i systemet genom att sätta igång den pump som sitter utanför Aqcuan. Den står i läge 3. Men.. precis som jag sagt tidigare, när jag startar den i läge 2 blir elementen kallare än när pumpen är helt avstängd... Vilket jag tycker är lite underligt.Kan det möjligen vara så att du minskat flödet då du kör med extrapumpen i läge 1... (Om pumpen är avstängd snurrar den bara med, men nu kanske den går med sin egen hastighet och sänker flödet. Finns det några data på pumpen?)Jag har också en extrapump. Då jag startar den ser jag att trycket sjunker lite i systemet, vilket borde innebära att flödet minskar!Eftersom flödesteorin som beskrivits tidigare av c-c gäller verkar det som maskinen (invertern) ger högre effekt ifrån sig vid lägre flöde (större d-T), vilket jag också tidigare upplevt. /A
nu har det hänt en grej här... Jag har en extra cirkpump monterad på returen som Värmeutveckling installerade tllsammans med VP. Den har varit avstängd ända sen installationen eftersom den bara försämrade prestandan.. Kaj (montören)tyckte den kunde vara avstängd.. Har provat sätta på den ett par ggr men utan framgång. Jag noterade häromdan att den inbyggda cirkpumpen som sitter i Aqua skåpet står i läge 1. Och att "extra-pumpen" stod i läge 2...Jag tänkte att varför inte prova köra igång den läge 1 istället o se om det händer nåt bara för att uttömma alla möjligheter om inte annat..Jag satte igång pumpen... Wow vilken skillnad!!! Helt plötsligt blev det varmt längs hela elementen ( vissa tre meter långa)Returen in i pumpen steg betydligt, värmen i huset steg från 20 till 24 ºC , Jag blev till och med tvungen att skruva ner värmen i gamla delen av huset och i vår tillbyggnad har det blivit mycket varmare. Där har det annars alltid varit skitkallt!Jag skall nog inte dra för stora växlar av detta riktigt än för det är ganska milt i Skåne -2 ºC nu.. Men det lär nog sjunka i natt Hoppas det håller i sig även om utetempen sjunker!!Nitnjau!
Ok, då är jag med igen...(jag ser nu att det står längre upp på denna sida att externa pumpen var i läge 3, jag hade börjat tappa kontrollen lite efter alla pumpar....)Jag har en extern pump med 2 lägen. Den står i läge 2 (maxläge). Det är en Gustavsbergpump, tror den har lägre effekt än pumpen i Acquan. Som sagt, jag tror flödet minskar då jag slår på denna, eftersom trycket i systemet sjunker märkbart. Får du någon känsla av att flödet verkligen ökar i ditt system? Du kan kanske kolla skillnaden mellan framl och retur (d-T) så bör du ju se om flödet ökar eller minskar. Om flödet ökar bör d-T minska! /A