0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag antar att du menar ytterligare?
nu har det hänt en grej här... Jag har en extra cirkpump monterad på returen som Värmeutveckling installerade tllsammans med VP. Den har varit avstängd ända sen installationen eftersom den bara försämrade prestandan.. Kaj (montören)tyckte den kunde vara avstängd.. Har provat sätta på den ett par ggr men utan framgång. Jag noterade häromdan att den inbyggda cirkpumpen som sitter i Aqua skåpet står i läge 1. Och att "extra-pumpen" stod i läge 2...Jag tänkte att varför inte prova köra igång den läge 1 istället o se om det händer nåt bara för att uttömma alla möjligheter om inte annat..Jag satte igång pumpen... Wow vilken skillnad!!! Helt plötsligt blev det varmt längs hela elementen ( vissa tre meter långa)Returen in i pumpen steg betydligt, värmen i huset steg från 20 till 24 ºC , Jag blev till och med tvungen att skruva ner värmen i gamla delen av huset och i vår tillbyggnad har det blivit mycket varmare. Där har det annars alltid varit skitkallt!Jag skall nog inte dra för stora växlar av detta riktigt än för det är ganska milt i Skåne -2 ºC nu.. Men det lär nog sjunka i natt Hoppas det håller i sig även om utetempen sjunker!!Nitnjau!
kwh är den samma. men i och med att flödet sjunker höjs tempen. ända gången effekten ändras är om inverten går upp eller ner i varv eller om du bytermaskin . ex 6 kwh i 5 graders d-t =17,2lper min vid 8grader d-t 10,7 lpmin det är det som händer när du sänker flödet.c-c
Det enda jag vet är att det inte är lika kallt här längre. Thumbsup