0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.Innan installation kollade killarna på radiatorerna och ansåg att dessa skulle funka.Men men, Jag skall snacka med killarna i eftermiddag så får vi se vad de kan hitta på.Och det stämmer som Asa skriver, den kan fixa 50 graders varmvatten vid 0 grader utan problem
Aqua inverter är som namnet anger en inverter. Och visst den går att överdimensionera men då hade det blivit ganska mycket dyrare och då hade jag nog valt annan maskin. Men enlig leverantören skulle denna pump klara mitt hus utan problem..Vad besparingen anbelangar så har vi gjort en bra besparing tycker jag (34500kwh ink hh. innan pumpen mot 17000kwh nu) .. pumpen kostade med installation och bortforsling av panna ca 70000.-Det är inte där skon klämmer utan att maskinen inte hänger med så fort det blir lite kallt. Jag kan kanske leva med det också men jag ville kolla med er om det finns bot?? Samt vad anledningen till den låga framtempen beror på. Självklart kan man isolera bättre och det är på gång när vi skall byta taket till våren Tror jag skall byta några radiatorer också.Mätte bostads ytan, den hade ökat sen sist... Vi har numera 165m2. tidigare 130. Vi har visserligen konverterat garaget till sovrum.. men det är bara 15 m2..