0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var Rickard som skrev att man inte ansluter något. Jag svarade induktion. Nonsens skrev du. Jag svarade att man tappar strömledaren på ström.
Jag antar att man mäter strömflödet och därmed tappar strömledaren på lite av sitt innehåll. Alltså man gör en installation.
Citat från: MGKea skrivet 11 december 2008, 14:19:58Det var Rickard som skrev att man inte ansluter något. Jag svarade induktion. Nonsens skrev du. Jag svarade att man tappar strömledaren på ström.Det var du som skrev CiteraJag antar att man mäter strömflödet och därmed tappar strömledaren på lite av sitt innehåll. Alltså man gör en installation.Det var detta jag skrev nonsens åt. Skulle det vara installation för att man tappar strömledaren på lite av sitt innehåll?Snälla du... Militären har hållit på med signalspaning i många årtionden... försök inte få mig att tro att dessa har elbehörighet för detta.Jag ser din argumentation ovan som rena nödutgången. Jag kan köpa att öppnande och installation av någonting i en elcentral kräver behörighet, och det skrev jag redan i mitt första inlägg till dig. Det jag INTE köper är ditt argument att strömtransformatorerna tappar innehåll från strömledarna och alltså är att betrakta som installation i dessa ledningar. Militärens signalspaning påverkar på samma sätt, bara i mindre omfattning och utan att du märker det.
Det är inget ingrepp att ansluta dessa strömtransformatorer, då de är av öppna typen, dvs man viker dom bara runt fasledarna."Tappar strömledaren på ström"Det var ett väldigt roligt uttryck må jag säga!Induktion bygger på det magnetfält som skapas runt ledaren när det flyter en ström i denna, det innebär att det kommer att flyta en ström i magneten som är spollindad runt fasledaren. Användar man en strömtrafo som har en omsättning om 1:300 betyder det att om det flyter 5A i fasledaren så kommer den inducerade strömmen att bli 300ggr mindre, dvs 0,016A, knappast ngn avledning av ström, då det KRÄVS galvanisk kontakt.
Men nu får du ge dig, som att disskutera med ett järnspett!Det handlade om att göra ingrepp i en installation, och det gör man inte!
... tror det blev lite missförstånd när någon skrev "ej galvanisk ansluten" och "inte ansluten". Försökte bara påvisa att det är en anslutning då man tappar ström från strömledaren.
Försök inte! För att ta död på en människa krävs det 80mA genom hjärtat.0,016A är en ström det med som kan räcka för att starta en brand. Jag vet att det inte flyter samma mängd ström i strömledaren som i mätaren via "ringen".
Som sagt tidigare, det är inget ingrepp i installationen bara för att jag tar bort kapslingen på elcentralen, hade det varit det, då hade jag inte fått byta en infälld väggströmbytare heller. Märkligt, du tycker inte att jag för göra det, men elsäkerhetsverket sager att jag får byta strömbrytare, vägguttag mm, undrar vem som har rätt
Så vid induktion överför man bara lite spänning ....