0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är strömtransformatorer.....
Vad är en "ring" runt en strömledande kabel då.... ?Jag antar att man mäter strömflödet och därmed tappar strömledaren på lite av sitt innehåll. Alltså man gör en installation.
Citat från: MGKea skrivet 11 december 2008, 10:13:32Vad är en "ring" runt en strömledande kabel då.... ?Jag antar att man mäter strömflödet och därmed tappar strömledaren på lite av sitt innehåll. Alltså man gör en installation.Det där tycker jag är totalt nonsens faktiskt. I så fall skulle du inte få använda en tångamperemeter heller. Ringen runt strömledaren mäter magnetfältet runt kabeln. Naturligtvis kan man in absurdum hävda att allt man gör i någon mån påverkar något. En kabelsökare gör ju precis samma sak. Du skulle alltså inte få använda en kabelsökare heller utan att ha elbehörighet? Placerar du ett metallföremål i närheten av kabeln så påverkar du den också...Det här är löjligt... Så länge du inte ha galvanisk kontakt med ledaren så anser inte jag att man gör någon installation. Sedan om själva öppnandet av huven till centralen kan kräva behörighet eller inte, det är inget jag har några synpunkter på...
Det finns ju väl inget som säger att man måste in i proppskåpet för att installera givarna heller. Man kan ju installera dem i apparaturen som skall mätas.
Varför inte ringa eller maila till elsäkerhetsverket och fråga? Om man mailar kan man ju ta med en länk till produkten. Fråga om det är OK att lyfta locket till centralen och klämma transformatorerna runt fasledarna utan behörighet.
Jag talade precis med Elsäkerhetsverket (samma person som du talade med) och han sa nu att det INTE krävs elbehörighet utan enbart kompetens om man gör installationen av mätarna i t.ex. värmepumpen.
Citat från: Ridax skrivet 11 december 2008, 13:30:44Jag talade precis med Elsäkerhetsverket (samma person som du talade med) och han sa nu att det INTE krävs elbehörighet utan enbart kompetens om man gör installationen av mätarna i t.ex. värmepumpen. Vänta nu... så du som icke behörig får nu ansluta en värmepump direkt i en fastinstallation.... Det var nytt. Tror du menar att man får lägga runt kärnan runt kabeln om den är synlig och åtkommlig utan att demontera fastinstallation.