0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Själv tror jag att en elektriker är kravet för att förlänga matarledningarna till grupptavlan, frågan är vad som gäller för denna typ av montering av "baluner" och hur detta skall göras på ett korrekt sätt.
Citat från: Art Deco skrivet 05 december 2008, 11:49:48Själv tror jag att en elektriker är kravet för att förlänga matarledningarna till grupptavlan, frågan är vad som gäller för denna typ av montering av "baluner" och hur detta skall göras på ett korrekt sätt.Det behöver du inte tro. Man får inte som ickebehörig lossa på något annat än ett vägg/takuttag eller väggströmställare om man "kan" el.
Citat från: MGKea skrivet 10 december 2008, 15:47:55Citat från: Art Deco skrivet 05 december 2008, 11:49:48Själv tror jag att en elektriker är kravet för att förlänga matarledningarna till grupptavlan, frågan är vad som gäller för denna typ av montering av "baluner" och hur detta skall göras på ett korrekt sätt.Det behöver du inte tro. Man får inte som ickebehörig lossa på något annat än ett vägg/takuttag eller väggströmställare om man "kan" el. Tror dig inte, kom gärna med någon form av bevis på detta, skulle förvåna mig mycket om det finns beskrivet så precis vad man får/inte får göra.Däremot vet jag att jag läst om de saker som du nämner som EXEMPEL på vad man som kunnig, men icke ackrediterad, får lov att göra.
Om sladdarna ligger i samma dosa, rör, skåp, etc så räknas även svagströms anläggningen som starkströms och måste klara regler för isolation etc för den högre spänningen.
Det är möjligt att man får göra det utan behörighet. Men jag tror inte att man får dra in svagströmskablar i en starkströmsanläggning. Det fick man inte iaf när jag läste starkströnsföreskrifterna (förra århundradet). Om sladdarna ligger i samma dosa, rör, skåp, etc så räknas även svagströms anläggningen som starkströms och måste klara regler för isolation etc för den högre spänningen. Rätt logiskt, även om det inte är galvanisk kontakt så kan de bli ett överslag vid ev fel från 230V. Det kan ha ändats men isf kommer säkert någon av "proffsen" att rätta mig mvh
Min elpanna har en effektvakt som gör att elpannans effekt begränsas om faserna är för belastade. Effektvakten har just såna här trafos kring inkommande fasledningar i centralen. Jag utgår ifrån att det var lagligt att installera sådan när det gjordes (på 90-talet).