0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag klickar på länken www.ecoeye.se får jag följande meddelande:Du har inte tillåtelse att visa denna sida Du kanske inte har behörighet att visa den här katalogen eller sidan med de referenser du angav. --------------------------------------------------------------------------------Om du vill kunna visa den här sidan försöker du kontakta webbplatsen med hjälp av någon av de e-postadresser eller något av de telefonnummer som står på startsidan för www.ecoeye.se.Du kan klicka på Sök om du vill leta efter information på Internet.HTTP-fel 403 - Nekad åtkomst Internet Explorer
Man behöver alltså bara sätta sensorn brevid kabeln så kan den läsa av förbrukningen?
Synd bara att den inte har S0-utgång så hade man även kunnat logga förbrukningen med datorn...
Om jag har förstått detta rätt.Du har en produkt i 2 versioner som består av "baluner" (vilka innehåller batterier+rf/elektronik) som sätts runt förbrukande sladd.Du har alltså 1 "balun" för en fas resp 3 "baluner" för 3 faser.Så om man ska sätta detta för att mäta hela gruppcentralen ska denna "balun" då monteras runt den svarta mataren för fasen i säkringsskåpet som då är på 6mm2, och det är 3 svarta 6mm2 kablar som matas från elmätartavlan samt 1 som är nolla (tot 4st).Om jag minns rätt så går dessa matarkablar från elmätaren upp till övre delen på mätartavlan där det finns en skarvplint, som från denna punkt matar 4st svarta 6mm2 som då matas in till säkringstavlan, och det är här som man då får dra om/förlänga dessa så att man kan montera på dessa 3 baluner (1 per fas) för mätning. Om nu balunerna är tillräckligt små så kan dom ev få plats inuti säkringstavlan, men jag tror detta är aja baja ur elsäkärhetssynpunk, svårt för radiovågerna och förkastligt ur batteri-byte funktion, alltså får man dra om dessa matakablar så man kan ha en plastlist med dessa 3 + "baluner" utanför grupptavlan.Egentligen borde du väl då ta en av dina 3-fas Kamstrup och montera dessa 3 "baluner" på kablarna för att jämföra hur denna produkt står sig i förhållande till vad din Kamstrup visar när man kör med inverters och andra elgrejor som är svårmätta.Vad säger elektrikerna här på forumet ?Vad gäller när man ska montera dessa "baluner" mot en grupptavla (modern som gammal)Själv tror jag att en elektriker är kravet för att förlänga matarledningarna till grupptavlan, frågan är vad som gäller för denna typ av montering av "baluner" och hur detta skall göras på ett korrekt sätt.