0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Jag har precis hämtat ut min logger på Posten. Men jag hittade ingen cd-skiva med programvaran. Finns den att ladda ner någonstans?Mvh Håkanwww.walltorp.net
Citat från: Art Deco skrivet 21 mars 2009, 00:16:27Tar upp en tidigare fråga här igen som aldrig fick något svar, vilka operativsystem kan loggern jobba emot ?Själv har jag en överbliven skrotiga laptop med W95 som jag gärna skulle vilja koppla mot loggern- går detta ? Det borde gå. Men har du ingen riktig kom-port på den så kanske det blir strul då usb och win95 inte är bästa kompisar.
Tar upp en tidigare fråga här igen som aldrig fick något svar, vilka operativsystem kan loggern jobba emot ?Själv har jag en överbliven skrotiga laptop med W95 som jag gärna skulle vilja koppla mot loggern- går detta ?
När inställningarna i routern är gjorda, starta om loggern, när den kan ansluta till internet så startar den som den ska.Om du tänkt logga via Loggersoft skall du inte aktivera "Internet" i logger, utan köra den i RS232-läge.
Om du med startar om menar att du raderar minnet så skall den få ny IP och port. En vanlig omstart skall inte resultera i något sådant.Du borde väl kunna låsa en IP för loggern i din router?
Verkar vara en väldigt kass router om du inte kan fixa fast IP till olika MAC-adresser via DHCP.Däremot måste jag (hur mycket det än bär emot) hålla med dig om att det är ett misstag att kräva att ingående trafik till Loggern skall vara öppen. Nu har jag ingen Logger 2020 själv, men jag inser inte varför detta skulle vara nödvändigt alls! Runt om i världen så kämpar man så mycket som möjligt med olika tekniker för att just slippa arbeta med en lösning som kräver inkommande kontakt-etablering på grund av att det dels är en säkerhetsrisk och dels är svårt att uppnå i många fall (antingen tekniskt eller rent kunskapsmässigt hos användaren). Dels är det problemet internt hos användaren, att man måste öppna portar och fasta IP-adresser på det lokala nätet, men sedan är det ett faktu att väldigt många användare har dynamisk publik IP och alltså måste registrera sig med en ddns eller liknande.Så processor-krävande är inte en pollning lite då och då, om man verkligen måste propagera information från WEB-tjänsten ned till Loggern och det går ju inte att komma ifrån att Loggerns huvudflöde måste vara starkt enkelriktat från Logger till WEB-tjänst. Vill man inte ha pollning, så är ju en annan väl etablerad teknik att hela tiden ha en session öppen med en blockad läsning i Loggern, så kan ju WEB-tjänsten initiera data-överföring precis när den vill, utan att kräva inkommande kontakt-etablering.Vad är det egentligen för information som sänds från WEB-tjänst till Logger? Namn på givare osv kan väl inte vara så akut att skicka ned att det inte skulle räcka med att synkronisera dessa vid nästa sync av data?Som sagt... håller sällan och ogärna med MGKea, men får väl göra ett undantag...
Citat från: Ridax skrivet 21 mars 2009, 22:50:09Verkar vara en väldigt kass router om du inte kan fixa fast IP till olika MAC-adresser via DHCP.Däremot måste jag (hur mycket det än bär emot) hålla med dig om att det är ett misstag att kräva att ingående trafik till Loggern skall vara öppen. Nu har jag ingen Logger 2020 själv, men jag inser inte varför detta skulle vara nödvändigt alls! Runt om i världen så kämpar man så mycket som möjligt med olika tekniker för att just slippa arbeta med en lösning som kräver inkommande kontakt-etablering på grund av att det dels är en säkerhetsrisk och dels är svårt att uppnå i många fall (antingen tekniskt eller rent kunskapsmässigt hos användaren). Dels är det problemet internt hos användaren, att man måste öppna portar och fasta IP-adresser på det lokala nätet, men sedan är det ett faktu att väldigt många användare har dynamisk publik IP och alltså måste registrera sig med en ddns eller liknande.Så processor-krävande är inte en pollning lite då och då, om man verkligen måste propagera information från WEB-tjänsten ned till Loggern och det går ju inte att komma ifrån att Loggerns huvudflöde måste vara starkt enkelriktat från Logger till WEB-tjänst. Vill man inte ha pollning, så är ju en annan väl etablerad teknik att hela tiden ha en session öppen med en blockad läsning i Loggern, så kan ju WEB-tjänsten initiera data-överföring precis när den vill, utan att kräva inkommande kontakt-etablering.Vad är det egentligen för information som sänds från WEB-tjänst till Logger? Namn på givare osv kan väl inte vara så akut att skicka ned att det inte skulle räcka med att synkronisera dessa vid nästa sync av data?Som sagt... håller sällan och ogärna med MGKea, men får väl göra ett undantag... Då utvecklingen fortfarande pågår vill vi som ni säkert förstår inte avslöja för mycket.Men låt mig säga så här:Om vi tänker oss att loggern skall kunna konfigureras från webtjänsten med avseende på larmnivåer och larmutgångar samt olika former av styrningar, kan det åstadkommas utan att man har ingående trafik?
Hmmm om det är en linksys så kan du ta o blåsa i en annan firmware i den, sök på google på din maskin, finns massa linux firmware till dom (linux är default i linksys) så det finns riktigt fina saker till dom Här en länk http://openwrt.org/ kolla om din maskin stöds Mvh Magnus