0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: messer skrivet 28 november 2008, 14:59:51HejOm man köper en pump av någon som utfäster en garanti skall då inte denne stå för garantin?Samma sak fast Reklamationsrätten som är lagstadgad skall den inte gälla och skall inte säljaren stå för den?Det enda Folksam gör är ju att hjälpa sin försäkringstagare att bli så skadelös som möjligt och sedan självklart kräva att säljaren står för garanti och reklamationer.MVHMessersvar neeej.om tex nibe ,termia,ctc,eviheat, mflera går ut med en massa lovord om garantier hit o dit så skall väl inte instalerande företaget krävas på skade ersättning om maskinen går pajj efter tex 2.5 år !!det måste vara tillverkande företaget som skall i sådana fall krävas på ersättningförsäkringstageren har i alla dessa fall gått ersättnings fri /trygghets försäkringen.krister
HejOm man köper en pump av någon som utfäster en garanti skall då inte denne stå för garantin?Samma sak fast Reklamationsrätten som är lagstadgad skall den inte gälla och skall inte säljaren stå för den?Det enda Folksam gör är ju att hjälpa sin försäkringstagare att bli så skadelös som möjligt och sedan självklart kräva att säljaren står för garanti och reklamationer.MVHMesser
Citat från: greven1 skrivet 28 november 2008, 15:37:37Citat från: messer skrivet 28 november 2008, 14:59:51HejOm man köper en pump av någon som utfäster en garanti skall då inte denne stå för garantin?Samma sak fast Reklamationsrätten som är lagstadgad skall den inte gälla och skall inte säljaren stå för den?Det enda Folksam gör är ju att hjälpa sin försäkringstagare att bli så skadelös som möjligt och sedan självklart kräva att säljaren står för garanti och reklamationer.MVHMessersvar neeej.om tex nibe ,termia,ctc,eviheat, mflera går ut med en massa lovord om garantier hit o dit så skall väl inte instalerande företaget krävas på skade ersättning om maskinen går pajj efter tex 2.5 år !!det måste vara tillverkande företaget som skall i sådana fall krävas på ersättningförsäkringstageren har i alla dessa fall gått ersättnings fri /trygghets försäkringen.kristerHejMåste säga att det är förvånande att läsa det du skriver.Skall kunderna belastas av ovanstående, är garantierna inte värda ett dugg om man köper en av dina pumpar.Skall dina återförsäljare inte följa den komsumentlagstiftningen som finns.Om man nu inte har en hemförsäkring då är det alltså vansinnigt att köpa en av dina pumpar då eller skall garanti och konsumentlag gälla då.MVHMesser
om jag som inportör/tillverkare säljer till dig en massa pumpar o du åker runt o monterar dessa hos kund.om pumpen går sönder innom 3 år så skall regresess kravet gå till mig som är inportör/tillverkare. inte belasta dig som återförsäljare.
HejNej jag är inte tokig jag bara tolkar lagen.Den lag jag tänker på är konsumentlagen den reglerar förhållande mellan konsument och det företag konsumenten handlar med.Den del av affären som avser förhållandet mellan återförsäljaren och grossisten antar jag regleras i avtal mellan dessa parter.Man kan som återförsäljare avtala bort rätten till garantier gentemot grossisten.Men konsumentköplagen slutar inte gälla för att återförsäljaren avtalat bort sin rätt gentemot grossisten.Du skriverCiteraom jag som inportör/tillverkare säljer till dig en massa pumpar o du åker runt o monterar dessa hos kund.om pumpen går sönder innom 3 år så skall regresess kravet gå till mig som är inportör/tillverkare. inte belasta dig som återförsäljare.Igen frågar jag om kunden inte har hemförsäkring skall kunden då vända sig till den han gjort affären med eller till grossisten ?Är det du som sköter alla garantiåttaganden om man köper en av dina värmepumpar från en av dina återförsäljare?Ledsen om jag är ihärdig men det är inte grossisten som är ansvarig gentemot kunden det är återförsäljaren man gjort affären med.MVHMesser
de jag menar som har hänt mig är att jag sålt en svensktillverkad bergvärme pump o instalerat denna men tillverkaren vägrar ta sitt ansvar. således kommer regrecess kravet till mig som endast tjänat ca 4 000 kr på detta. nu åker mitt företag på en back affär på ca 13 000 kr för att tilverkande företaget inte vill betala för en undermålig kompressor. surt sa räven har nu ytterligare 2 ärenden med denne svenska tillverkare så man blir bara såååå less.krister
Citat från: greven1 skrivet 29 november 2008, 10:58:08de jag menar som har hänt mig är att jag sålt en svensktillverkad bergvärme pump o instalerat denna men tillverkaren vägrar ta sitt ansvar. således kommer regrecess kravet till mig som endast tjänat ca 4 000 kr på detta. nu åker mitt företag på en back affär på ca 13 000 kr för att tilverkande företaget inte vill betala för en undermålig kompressor. surt sa räven har nu ytterligare 2 ärenden med denne svenska tillverkare så man blir bara såååå less.kristerDet tragiska med denna svenska fabrikör är att man lagt ned runt 3-400.000 i marknadsföring men skiter helt i sina åf när den omnämnda kompressorn med fabrikationsfel lägger av. Nu har man bytt leverantör av kompressor men låter sina åf ta smällarna, dessa har man övergett helt och med tanke på felen har vi en svensk h16 under uppsegling så under år 2009 får vi se om fabriken kommer att överleva. Tänk var enkelt det hade varit att reservera pengar till kundvård och lösa felkonstruktionen internt, tror att denna pump får eget tv-inslag snart och då lär den bli osäljbar, oavsett marknadsföring och ny kompressor.
Om jag minns rätt så är garanti är en inskränkning i tillverkarens åtaganden.Om man handlar en vara utan garanti gäller köplagen och den är oftast generösare än en garanti.