0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Här kommer det en skiss. Dessutom tror jag jag skrev fel typ, det ska nog vara -09 modellen, inte -07, har kollat på Fujitsus hemsida. Den modell jag blev lovad var enligt Klevbys prislista på 5,3 kW, enligt honom ska -09 vara på 4,3 kW men tittar man i manualen och på produktmärkningen står det storleksordningen 3,5 kW.Och ja, jag gick med på monteringen, prislappen var den samma och "experten" lovade samma funktion./Tomas
Citat från: tomassan skrivet 24 november 2008, 14:37:24Hejsan !Jag förstår mig inte på planskissen riktigt, vad är det avlånga utrymmet mellan badrum och sovrum ? Är det en hall, sitter innedelen mitt i hallgången i så fall ?Frågan är ifall det inte hade varit bättre att sätta innedelen ovanför ytterdörren istället ?Vilka utfästelser har gjorts ? Har det sagts något konkret om besparing, eller inomhusklimat ? I så fall kan du använda det i argumenteringen.
Är det som så att pumpen snabbt uppnår sin önskade temperatur och stannar då det utrymme den sitter i är liten?Om du har dörrar mellan rum öppna borde det vara lite varmare i köket... Kan du låsa spjällen på innerdelen så att de är riktade att mot köksdörrens nedre del och köra på ögsta fläktvarvtal och på så sätt tvinga in varmluften?
Tänk dig ett klot som jorden med en glödande kärna. Vart i mitten men svalare ju längre ut i klotet du kommer. Värmen är strålning och strålning dämpas av hinder eller isolering. Därför är det igentligen ingen lyckad lösning med l/l i hus med icke öppenplanlösning. Att sätta en eller fler pumpar i ett hus känns som en kladdig lösning. Skulle hellst med facit i handen satsat på ett vattenburet värmepumpsystem.
Hur mycket störs ni av ljudet från innerdelen när den får arbeta lite mer??? Varför jag frågar är för att jag undrar om en placering nere vid golvet i finrummet (på lång/ytterväggen) mitt emot öppningen till köket, kanske kunde vara ett alternativ???/Micra
...+19.3 ºC Igår kväll toppade termometern på 20.3 ºC, och ute var det -7.5 ºC, så det verkar som att mina åtgärder fungerar. Med pumpen inställd på +23 ºC får jag alltså ut runt 19-20 ºC I HELA HUSET! vilket ju faktiskt är riktigt, riktigt bra! Får se ikväll om det fortfarande beter sig, nu ska det ju bli plusgrader, så det blir intressant att se hur det reglerar sig.