0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
10 db är en fördubbling av ljudet, 3db precis en hörbar ökning.Och till ts-f ljud mäts i db frekvens i Hz.hälsningar Mr besserwisser
Citat från: Raffen skrivet 10 november 2008, 20:36:00Citat från: pälsmössan skrivet 10 november 2008, 17:09:2210 db är en fördubbling av ljudet, 3db precis en hörbar ökning.Och till ts-f ljud mäts i db frekvens i Hz.hälsningar Mr besserwisser Hej Pälsmössan! Eller vill du att vi skall vi kalla dig för Mr besserwisser kanske Isf så får du nog läsa på en del när det gäller decibeltal, och betydesen av dessa värden, för du har nog fått detta lite om bakfoten tror jag. Så här är det nämligen:Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibelltalet med 3 dB. En ökning med 10 dB innebär att ljudstyrkan ökar med 10 gånger. En ökning med 20 dB gör att ljudstyrkan ökar med hela 100 gånger Mvh Raffen.Nja vi har nog rätt båda två, 3 db är mycket riktigt fördubbling av ljudstyrkan men för att örat ska uppfatta det som en fördubbling så krävs 10 db. det finns tester gjorda på det. våran hörsel är inte helt linjär, så db kurvan blir lite missvisande mot hur vi upplever ljudstyrkan, jag var lite otydlig med det.Men hursomhelst så tycker jag att det gör det hela svårare att göra en vettig jämförelse bland värmepumpar eller hårtorkar eller dammsugare eller microugnar eller datorer eller.....Men vi kan nog vara helt överens om att en värmepump ska flytta luft, det låter.
Citat från: pälsmössan skrivet 10 november 2008, 17:09:2210 db är en fördubbling av ljudet, 3db precis en hörbar ökning.Och till ts-f ljud mäts i db frekvens i Hz.hälsningar Mr besserwisser Hej Pälsmössan! Eller vill du att vi skall vi kalla dig för Mr besserwisser kanske Isf så får du nog läsa på en del när det gäller decibeltal, och betydesen av dessa värden, för du har nog fått detta lite om bakfoten tror jag. Så här är det nämligen:Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibelltalet med 3 dB. En ökning med 10 dB innebär att ljudstyrkan ökar med 10 gånger. En ökning med 20 dB gör att ljudstyrkan ökar med hela 100 gånger Mvh Raffen.
Vill bara varna för de s.k ljuddata som anges.1. Ljuddata anges i dBa = alla frekvenser under 300hz (vibrationer och låga frekvenser) mäts ej upp !2: När dom ljudmäter maskinerna är detta under vanlig drift, vilket är et medelvärde, men det som verkligen stör är när maskinen slår på/av samt när den avisar, vilket oftast inte kommer med i mätningen.Ljudfällorna i ett hus kan kort beskrivas som:Utedel:ger vibrationer, pulsljud samt pysljud ( vid avisning när 4-vägs ventiler ändrar), sätts utedelen upp med konsoll mot husväggen finns faran att konsollens placering och väggens konstruktion vidarebefodrar eller förstärker oljudet.Bästa ätt att kolla är att framkalla oljud med t.ex en varvtalsstyrd borrmaskin som man lägger med sidan mot tilltänkta väggplacering och varvar upp o ner för att kolla hur ljudet ev fortplantar sig när man planerar sin placering. Markstativ brukar vara bästa motmedel mot oljud. Innerdel: liten risk för vibrationer, mer risk att kylrören kan väsnas vid avisning där dom brukar låta mest (porlande ljud). Fläkten kan dock höras beroende på modell och detta ljud reflekteras sen av väggarna i huset beroende på vinkel / styrka från innerdelen.
Oavsett igentligen vad som är rätt och fel när det gäller ljud, så kan vi väl vara överens om att det är omöjligt att visa vad någonting låter bara med hjälp av siffror, eller?Dom sista inläggen tycker iallafall jag visar det ganska tydligt, men det är klart det måste visas på något sätt.Så vi kanske ska släppa det och fortsätta svara på TS frågor Thumbsup
Hej igen! Jag är lite nyfiken på skillnader mellan Polar 13 och Nocria 14 när det gäller ett par saker som kan spela viss roll:* Hur fungerar fläktinställningarna på respektive maskin? Antal fläkthastigheter? Kan man ställa lägena manuellt? Hur fungerar pumparna i autolägena? Vilka är de användbara hastigheterna?* Vilken är den lägsta effekten pumparna kan köra med innan den stänger av? Har förstått att Polaren kan gå ner långt.* Vilka problem har ni haft med era Polar och Nocria? Efter hur lång tid och hur fixades det?* En mer allmän fråga: Hur länge kan man räkna med att en kvalitetspump typ ovan fungerar utan allvarligare problem? När är det dags att byta maskin?Många frågor och många bra svar hoppas jag! // Razormoosen
Tack för svaret! Jag har lite följdfrågor:* Att pumpen har sista ordet i val av hastighet - gäller även uppåt, dvs att jag sätter 2:an men den ändrar till 3:an?* Att den stannar ibland vid så låg hastighet som 0 grader det måste väl bero på att att du har 75 m2. Vi har ca 120 som ska värmas + 50 m2 källare som troligtvis inte kan värmas i ngn större utsträckning med tänkt placering (se inlägg med planlösning längre ner). Dock bor vi i Malmö, vilket gör att jag funderar på att pumpen kanske är för stor för oss... Men samtidigt så vill jag gärna ha lite överkapacitet för att kunna trycka ut värmen "ända ut i hörnen". Men samtidigt får den inte stänga av stup i kvarten eftersom det tydligen ska påverka effektiviteten negativt pga flera uppstartfaser.* Lägsta uteffekt 900 W - det innebär alltså att den drar drygt 200 W med tanke på COP-värdet vid varmare väderlek?// Razormoose
Hej igen och tack för svaren! Fick ett pris på telefon idag - 25 000 kr för Nocria 14 inkl. installation (även elinstallation). Jag har inte så bra kolla vad den ska kosta men det kändes dyrt... Har ju möjlighet att köpa Toshiba Polar 13 för 20 000. Har inte kommit så långt som att försöka pruta på ngt av detta.Vad har ni köpt dessa pumpar för? Vet ni var man kan få tag i de billigt (exl. eller inkl. installation)? Inte minst intressant om man vill få ner priset även på en annan firma.// Razormoose