0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla värmepumpare!Jag är ny här på forumet och är dessutom nybliven husägare! Därför är jag på jakt efter en bra luftvärmepump då villan har direktverkande el. Har funderat på en Toshiba Polar 13 eller en Fujitsu Nocria Artic 14 men det finns kanske bättre alternativ?Jag ska försöka sammanfatta våra krav samt de förutsättningar som gäller:Föutsättningar:* Lättbetonghus från -74 beläget i Malmö. * Nuvarande total elförbrukning 20-25 000 kW (uppgifter från säljaren). * 4 rum och kök + källare med relativt öppen planlösning. Huset är byggt med 3 halvplan + källare (120 + 50 m2). * Hade tänkt sätta in innedelen på bottenplanet (1:a halvplanet) och därigenom värma de tre halvplanen, men inte källaren. Tänkt placering över ett fönster i en "hall" är trång, endast 28 cm mellan fönster och tak. Alternativt kan man sätta innedelen under fönstret.Krav:* Effektiv pump (bra "COP-kurva" etc)* Bra värmespridning för att nå från 1:a till 3:e halvplan* Tyst innedel vid "riktig" drift* Robust / hållbar* Kostnadseffektiv (mycket för pengarna, kostar det mer ska det finnas en anledning (lägre förbrukning, bättre komfort etc.)Jag är mycket förväntansfull över vad ni har för förslag/argument! Så kom igen nu Raffen, Rickard, Northkingen m.fl.!!! // Razormoose
Mitsubishi med "ögat" är nog den tystaste jag sett och hört. Dessutom topptestad av Energimyndigheten.
Raffen, du kan inte bara titta på decibeltal.Det skiljer ganska mycket i hur man upplever olika frekvenser även om det i ett produktblad står att det ska vara samma decibel.Hur man sen upplever ljud från olika maskiner är även det individuellt.Toshiba har inte ett så "behagligt" ljud tycker jag personligen men som sagt det är min personliga åsikt.Nocrian har jag aldrig haft uppatt så där kan jag inte ge någon jämförelse.Sanyo har också ett "behagligt" ljud om man jämför vid samma luftmängd.
Citat från: ts-f skrivet 10 november 2008, 16:04:49Raffen, du kan inte bara titta på decibeltal.Det skiljer ganska mycket i hur man upplever olika frekvenser även om det i ett produktblad står att det ska vara samma decibel.Hur man sen upplever ljud från olika maskiner är även det individuellt.Toshiba har inte ett så "behagligt" ljud tycker jag personligen men som sagt det är min personliga åsikt.Nocrian har jag aldrig haft uppatt så där kan jag inte ge någon jämförelse.Sanyo har också ett "behagligt" ljud om man jämför vid samma luftmängd.Hej Thomas! Nej inte helt kanske, men bra nära du, för faktum är ju att ljud mäts i decibel och därför så finns det ju inget bättre sätt att jämföra pumpars ljud med eftersom de då är uppmätta enligt just db-skalan.Jag ville väl bara än en gång varna för den övertro som förekommer att just Mitsubishis pumpar är de allra tystaste på marknaden, för så är det ju inte, ivf inte om man nu samtidigt vill ha lite nytta av dessa pumpar också. Om man nu jämför denna FD25VABH och tar bort den lägsta fläkthastigheten (20 db) så är ju värdena för denna pump på de andra 3 hastigheterna 29 - 36 - 43 (dB)(A). Om man samtidigt tar bort quiet-läget på 21 (db) för Panasonicen så är ju värdena för denna pump då 24/27/40 (dB)(A). Jämför man också på samma sätt med t.ex Toshiba så är ju motsvarande värden 27/36/43 (db)(A). Detta innebär ju då rent konkret att Panasonicen är klart mkt tystare än Mitsubishin i stort sett i hela registret, samtidigt som Toshiban då ligger lika med Mitsubishin, eller ev något lite bättre på den lägre fläkthastigheten. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 november 2008, 16:42:43Citat från: ts-f skrivet 10 november 2008, 16:04:49Notera att varje 3db ökningn är en fördubbling i ditt öra.
Citat från: ts-f skrivet 10 november 2008, 16:04:49