0 medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Nöjda kunder... som kanske inte förstår att de blivit blåsta?
Sköter sina affärer... det gör man alltså till man blivit lagförd enligt dig?
Jantelagen... vet du vad den står för överhuvudtaget?
Att marknadsföra en produkt som inte är det man påstår, är ts-f påpekar BEDRÄGERI och har inte ett skit med någon Jantelag att göra.
CiteraNöjda kunder... som kanske inte förstår att de blivit blåsta?Så alla som köper en AVT maskin är korkade?Inte nödvändigtvis korkade, snarare lurade...CiteraSköter sina affärer... det gör man alltså till man blivit lagförd enligt dig?det gör man om man har nöjda kunder! Vi får väl se om de är nöjda när sanningen kommer fram...men den ska ju ingen söka efter enligt dig!CiteraJantelagen... vet du vad den står för överhuvudtaget?du ska inte tro att du är bättre än andra....vilket stämmer ganska bra på denna tråd!Så att om man vill veta ifall AVT-pumpen är värd pengarna tror man att man är bättre än andra?CiteraAtt marknadsföra en produkt som inte är det man påstår, är som ts-f påpekar BEDRÄGERI och har inte ett skit med någon Jantelag att göra.Visst så kan det vara...Men vet DU att så är fallet?NEJ!, och just det är problemet med en leverantör som inte svarar när man frågar!!! Men att de inte svarar tenderar att bekräfta farhågorna som framförts här
Nöjda kunder... som kanske inte förstår att de blivit blåsta?Så alla som köper en AVT maskin är korkade?
Sköter sina affärer... det gör man alltså till man blivit lagförd enligt dig?det gör man om man har nöjda kunder!
Jantelagen... vet du vad den står för överhuvudtaget?du ska inte tro att du är bättre än andra....vilket stämmer ganska bra på denna tråd!
Att marknadsföra en produkt som inte är det man påstår, är som ts-f påpekar BEDRÄGERI och har inte ett skit med någon Jantelag att göra.Visst så kan det vara...Men vet DU att så är fallet?
Det verkar vara en väldigt infekterad debatt i denna tråd.Min uppfattning är att det finns alla typer...Vi har de "vanliga" återförsäljarna, som tar 19 000 - 24 000 kr för en värmepump inkl installation - ingen säger något ont om dem.Sen har vi näthandlarna, som säljer billigt, med råd om hur man skall komma undan billigt med installltionen om man är händig eller har kontakter.Sen har vi de som säljer dyrt och försvarar det med att de har en bättre produkt, en bättre service och en längre garanti.Jag anser att alla dessa olika återförsäljare har sin fulla rätt att agera på marknaden, alla som köper tror att de gör en bra affär, och handen på hjärtat, jag kan inte säga vem som gör den bästa affären.Vissa tillhandahåller en kortsiktigt positiv payofftid (om allt fungerar som det skall) , andra en skaplig affär (troligtvis), och ytterligare andra gör garanterat en bra affär (enligt återförsäljaren).Vem som har rätt, och vilka som faller för de olika argumenten vill jag inte ta ställning till, men som "affärsman" så inser jag att priset inte är avgörande för alla som köper nåt, det finns olika värdegrunder som folk stödjer sig på, och som de många gånger har en positiv erfarehet av. (t.ex man får vad man betalar för)Det kostar pengar att modifiera en massproducerad produkt, förmodligen lika mycket som produkten ursprungligen kostade (= dubbla priset), det kostar dessutom förmodligen massor med pengar att knacka dörr och sälja luftvärmepumpar.De som satsar på lite högre kvalitet/funktionaltiet och/eller, modifierar en standardprodukt - och säljer på ett annorlunda sätt, de har säkert skäl att ta betydligt mer betalt, av de som godkänner detta.Jag kan för mitt liv inte anse att detta är fel, men jag kan hålla med om att jag har vissa farhågor:1. De säljs främst till äldre (och andra okunniga)2. Kanske är de inte ombyggda i den utsträckning som påstås, och då är det "bedrägeri". (omöjligt att bevisa innan någon jämfört en "original" mot en modifierad) Summa summarum så anser jag att så länge de olika företagen, och inriktningarna står för sin affärside, och står för de garantier som krävs enligt konsumentköplagen, eller de extra utfästelser de gör, så är det OK, oberoende av priset.
Så länge det inte finns konkreta bevis för vad de säger att avt pumpen skall klara så tycker jag nog att de skall jämföras med vilken annan panasonic som helst. Avt står för allvärmeteknik om jag har fattat allt rätt?
Citat från: Rickard skrivet 28 november 2008, 22:00:03Det verkar vara en väldigt infekterad debatt i denna tråd.Min uppfattning är att det finns alla typer...Vi har de "vanliga" återförsäljarna, som tar 19 000 - 24 000 kr för en värmepump inkl installation - ingen säger något ont om dem.Sen har vi näthandlarna, som säljer billigt, med råd om hur man skall komma undan billigt med installltionen om man är händig eller har kontakter.Sen har vi de som säljer dyrt och försvarar det med att de har en bättre produkt, en bättre service och en längre garanti.Jag anser att alla dessa olika återförsäljare har sin fulla rätt att agera på marknaden, alla som köper tror att de gör en bra affär, och handen på hjärtat, jag kan inte säga vem som gör den bästa affären.Vissa tillhandahåller en kortsiktigt positiv payofftid (om allt fungerar som det skall) , andra en skaplig affär (troligtvis), och ytterligare andra gör garanterat en bra affär (enligt återförsäljaren).Vem som har rätt, och vilka som faller för de olika argumenten vill jag inte ta ställning till, men som "affärsman" så inser jag att priset inte är avgörande för alla som köper nåt, det finns olika värdegrunder som folk stödjer sig på, och som de många gånger har en positiv erfarehet av. (t.ex man får vad man betalar för)Det kostar pengar att modifiera en massproducerad produkt, förmodligen lika mycket som produkten ursprungligen kostade (= dubbla priset), det kostar dessutom förmodligen massor med pengar att knacka dörr och sälja luftvärmepumpar.De som satsar på lite högre kvalitet/funktionaltiet och/eller, modifierar en standardprodukt - och säljer på ett annorlunda sätt, de har säkert skäl att ta betydligt mer betalt, av de som godkänner detta.Jag kan för mitt liv inte anse att detta är fel, men jag kan hålla med om att jag har vissa farhågor:1. De säljs främst till äldre (och andra okunniga)2. Kanske är de inte ombyggda i den utsträckning som påstås, och då är det "bedrägeri". (omöjligt att bevisa innan någon jämfört en "original" mot en modifierad) Summa summarum så anser jag att så länge de olika företagen, och inriktningarna står för sin affärside, och står för de garantier som krävs enligt konsumentköplagen, eller de extra utfästelser de gör, så är det OK, oberoende av priset.Som jag tidigare sagt anser jag att du Rickard sköter detta forum med bravur och på bästa sätt. Men i detta sista inlägg läser jag ut olika budskap...Vad vill du egentligen framföra i detta inlägg Rickard? Att vi ska lägga ner utfrågningen av AVT eller?Att denna tråd är infekterad anser åtminstone jag beror på att det finns en hund begraven!Jag skulle uppskatta om du förtydligar vad du vill framföra för budskap, för jag uppfattar både för och emot hela trådens ämnen...Mvh Thomas
Givetvis tar det längre tid för en AVT jämfört med motsvarande Sverigepump att räkna hem sig och det är inget vi hymlar med hos våra kunder. Ett exempel: 25 000 kwh årsförbrukning, varav:5000 kwh hushållsel4000 kwh varmvatten16000 kwh uppvärmning50% besparing med AVT = 8000 kwh/år35% besparing med Sverigepump = 5600 kwh/år5002 AVT 39.900 kr = 5 års återbetalningstid/10 års garantiPrima Scroll 9 Sverigepump 23.900 kr = 4,25 års återbetalningstid/5 års garanti