Hej!
Som jag tidigare berättat har jag arbetat en kortare sejour med skojjarföretaget varmthem håll därför i åtanke att allt jag säger är färgat av mina erfarenheter.
Men för er som undrar om AVT modeller från panasonic så är de igentligen inget annat än en sverigepump med en isolerad utedel och ett snedtak på utedelen. Vad som också skall sägas är att AVT namnet står för
All Värme Teknik ett företag på västkusten om jag inte
minns fel (
www.allvarmeteknik.se). Allvärmeteknik bygger om Panasonics värmepumpar och klistar på ett märke som det står AVT på, som i sin tur antagligen är namnskyddat och ger företaget ensamrätt på produkten. Hursomhelst är det till min kännedom endast allvärmeteknik själva och varmthem som säljer
AVT-modellerna av Panasonics värmepumpar. Allvärmeteknik har södra sverige, från uppsala och söderut och varmthem har norra sverige uppsala norrut. En delförklaring till det höga priset på AVT modellerna som varmthem säljer är antagligen att de har ensamrätt (från uppsala och norrut) på att sälja Panasonic pumpar med namnet AVT i modellbeteckningen.
Försäljarna på Varmthem är duktiga
SÄLJARE kom ihåg det, säljare. De är inte ute efter att hjälpa någon utan de är ute efter att sälja det de själva tjänar mest pengar på. AVT modellerna ger mycket bättre provision än sverigepumparna, det är de modellerna man strävar efter att sälja. Priserna är mycket väl tilltagna men ger inte som jag ser det inte mervärde som motsvarar priset.
Varmthem lämnar 10års garanti, som någon kommenterat tidigare, men talar inte klarspråk om vad garantin omfattar. Garantin på AVT modellerna omfattar 5års helgaranti, vilket betyder att man har fulltäckande skydd i 5år på alla delar, installation, etc samt att ev. arbete är gratis. Resterande 5år omfattar garantin delarna i värmepumpen, alltså går nånting sönder får man delen utan kostnad men man får stå för arbetskostnaden, reparatör, arbetad tid, resekostnader etc själv.
Beträffande installationerna Varmthem installerar ingenting själva, de har en extern firma som heter Varmt & Skönt AB eller något liknande som sköter installationerna.
Jag svarar gärna på frågor om varmthem, jag skulle vilja delge er deras utbildningsmaterial etc. så att ni alla själva kan bilda er en uppfattning om företaget. Dessvärre står det i en sekretessklausul att jag kan åka på vite om jag sprider materialet vidare så jag låter bli.
Men frågor svarar jag gärna på.
Vet inte om jag bidrog med något nytt i diskussionen, men till er som bor i norrland från piteå och uppåt föreslår jag att ni väljer att köpa era värmepumpar från
friginor de är seriösa och sköter all installation själva, dessutom jobbar de enbart med kyla och värme och har mycket kunskap om värmepumpar överlag.
//Piglet