0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gano skrivet 24 oktober 2008, 08:34:13Jag tycker inte om statligt styrande, men ibland, speciellt vad gäller byggnormer, bidrag till konvertering samt solbidrag är det riktigt bra. Det slår fel ibland, men människor är ibland för kortsiktiga/okunniga för sig eget och andras bästa. Titta bara på USA och deras energisituation. Nu får jag väl hela forumet på mej. MVH/Gano Jag har en vacklande inställning till detta. Å ena sidan tycker jag att det är var och ens ensak hur man bygger om man är beredd att ta konsekvenserna av det. Skulle jag bygga hus skulle det bli superisolerat à la Wolgast med solfångare då installation av värmepump inte skulle löna sig. Men problemet är att många är inte beredda att ta konsekvenserna av sina beslut utan de som satsade fel börjar vanligen kräva att staten eller kommunerna skall ta sitt ansvar = notan hamnar hos mig så småningom. Ta till exempel de hus som byggdes för 20-25 år sedan med direktelsuppvärmning. Jag tyckte på den tiden det var helt fel då man förlorade möjligheten till alternativ till eluppvärmning. De som byggde med direktel fick ett billigare hus jämfört med de som installerade vattenburen värme. De gjorde en vinst där. Sen har det visat sig att det var ingen bra lösning med direktel. Då kräver man statliga bidrag för konvertering. Vilket i praktiken innebär att de som byggde dyrare hus med vattenburen uppvärmning skall betala till dem som en gång tjänade pengar på att bygga billigt. Då hamnar jag i den situationen att eftersom jag får betala för andra personers dåliga beslut kan det trots allt vara vettigt för mig att kräva regler för hur man får bygga även om jag inte gillar det.
Jag tycker inte om statligt styrande, men ibland, speciellt vad gäller byggnormer, bidrag till konvertering samt solbidrag är det riktigt bra. Det slår fel ibland, men människor är ibland för kortsiktiga/okunniga för sig eget och andras bästa. Titta bara på USA och deras energisituation. Nu får jag väl hela forumet på mej. MVH/Gano
Vissa energirådgivare (rätt många) har tagit någon form av beslut, eller fått som uppgift av "staten" att motarbeta alternativ som inte är gröna alternativ, värmepumpar drivs av el, och all elproduktion är inte grön, alltså "skall" de motarbetas.Jag är rätt säker på att man (bortsett från de direkta felaktigheter som finns i artikeln) måste läsa denna inlaga med det i åtanke, hans mål är alltså att motarbeta energislag som kräver el, och främja energiproduktion av helt förnyelsebara energislag som fjärrvärme, pellets, och ved.Jag tycker personligen att man skall främja alla energislag som förbrukar mindre elenergi, och arbeta för en på sikt miljövänligare elproduktion, alltså mer vattenkraft, vindkraft, vågkraft och elgenererering i kraftvärmeverk i kombination med energibesparande produkter och lagstiftning som förhindrar energislöseri där den inte är nödvändig.Man skulle t.ex. kunna förbjuda vanliga glödlampor inom t.ex. en 5-årsperiod, det skulle ge marknaden möjlighet att ställa om för mer energieffektiva belysningsalternativ.
Men visst var det någon form av statliga subventioner/bidrag/nått för eluppvärmning för en 30 år sen? Man kunde kanske ha installerat vattenburen el och eventuellt fått bidraget/subventionen ändå kanske, jag minns inte riktigt hur kraven var, jag var bara barnet.
Citat från: kilo skrivet 24 oktober 2008, 12:40:54Men visst var det någon form av statliga subventioner/bidrag/nått för eluppvärmning för en 30 år sen? Man kunde kanske ha installerat vattenburen el och eventuellt fått bidraget/subventionen ändå kanske, jag minns inte riktigt hur kraven var, jag var bara barnet. Nu när det påpekas undrar jag om det inte fanns något i den stilen. Tror det handlade om att man ville minska oljeberoendet efter vad som hände i början på 70-talet när det var tal om oljeransonering. Men det var nog inte stöd för installation av direktel utan att man stödde övergång från olja till el.
Ja subventionerna ändras över tid och subventionerna är inte alltid så kloka.Har man, som jag, djup insyn i politiska organisationer så blir man förvånad att det faktiskt kommer ut några beslut överhuvudtaget.Att det blir helt galna beslut är ju faktiskt förväntat när man vet hur det går till.
Enligt föräldrarna har kommunen inte haft någon gemensam strategi för att sänkavärmekostnaden i dessa hus. I dessa koldioxid tider tycker jag att kommunen skulle hjälpa till med att ta dit solvärmeåterförsäljare så att man fick till en ganska stor volym från ett ställe.Det skulle pressa priserna ytterligare.