0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Hittade en intressant artikel igår kväll, den är från 2006 så den är inte direkt purfärsk. Den "sågar" luft värmepumparna rätt duktigt och visar att besparingspotentialen är extremt låg och till och med ekonomiskt olönsam eftersom elpriserna ökar? Detta rimmar lite illa där jag själv och bevisligen fler med mig sparar betydande belopp energipengar varje år på luft/luft värmepump. Det är väl tur att fjärrvärmen och pelletsen inte drabbas av några prisökningar . Kan någon förklara vart de har sin värmespiral i inomhusdelen . Kul läsning var det iallafall! http://www.exergi.se/INFOLUFTVP.pdfLäs och kommentera.Mvh Perik
Han som har skrivit det har ju inte en susning om värmepumpar. Helt otroligt att man kan kalla sej energirådgivare och komma med sådana påståenden...Borde vara riktigt dålig PR för firman som han representerar. Det är ju som att gå ut och annonsera om sin inkompetens...
Att han är kommunens energirådgivare utesluter väl inte att han har ett företag. Jag tolkar det som att han även är representant för ett företag som heter: Exergi Byrån.Det står ju så i både sidhuvud och fot....Du får fela mej igen om jag har rätt... http://www.exergi.se/
Nu e nog du med trött, trådskaparen skrev " läs artilken och kommentera" det var det jag gjorde, kommenterade artiklen som tråden handlar om. Inte ditt inlägg...Nu var det du som inte läste tråden ordentligt....
Ju högre elpris, ju högre besparing med värmepumpar, oavsett typ.Pelletpriserna har sanerligen inte stått still dom heller, det enda som i princip är opåverkat, och förmodligen det som är billigast är att elda med EGEN ved, men då skall inte arbetsinsats tas med i kalkylen. Ej heller får man ha gjort dyra investeringar i automatiserade vedprocessorer som förenklar hanteringen.
Citat från: pricken skrivet 21 oktober 2008, 10:56:08Ju högre elpris, ju högre besparing med värmepumpar, oavsett typ.Pelletpriserna har sanerligen inte stått still dom heller, det enda som i princip är opåverkat, och förmodligen det som är billigast är att elda med EGEN ved, men då skall inte arbetsinsats tas med i kalkylen. Ej heller får man ha gjort dyra investeringar i automatiserade vedprocessorer som förenklar hanteringen.En aning krystat för vissa kanske, men när vedpriset går upp så kan man börja sälja den och då kan man anse att det blir dyrare att elda med egen ved när vedpriset går upp.
Citat från: kilo skrivet 21 oktober 2008, 23:58:12Citat från: pricken skrivet 21 oktober 2008, 10:56:08Ju högre elpris, ju högre besparing med värmepumpar, oavsett typ.Pelletpriserna har sanerligen inte stått still dom heller, det enda som i princip är opåverkat, och förmodligen det som är billigast är att elda med EGEN ved, men då skall inte arbetsinsats tas med i kalkylen. Ej heller får man ha gjort dyra investeringar i automatiserade vedprocessorer som förenklar hanteringen.En aning krystat för vissa kanske, men när vedpriset går upp så kan man börja sälja den och då kan man anse att det blir dyrare att elda med egen ved när vedpriset går upp. Inte alls krystat, helt självklart för min del, gör man en kalkyl utan att ta det i beräkningen lurar man ju bara sig själv.
Citat från: Ville Vessla skrivet 22 oktober 2008, 08:49:18Citat från: kilo skrivet 21 oktober 2008, 23:58:12Citat från: pricken skrivet 21 oktober 2008, 10:56:08Ju högre elpris, ju högre besparing med värmepumpar, oavsett typ.Pelletpriserna har sanerligen inte stått still dom heller, det enda som i princip är opåverkat, och förmodligen det som är billigast är att elda med EGEN ved, men då skall inte arbetsinsats tas med i kalkylen. Ej heller får man ha gjort dyra investeringar i automatiserade vedprocessorer som förenklar hanteringen.En aning krystat för vissa kanske, men när vedpriset går upp så kan man börja sälja den och då kan man anse att det blir dyrare att elda med egen ved när vedpriset går upp. Inte alls krystat, helt självklart för min del, gör man en kalkyl utan att ta det i beräkningen lurar man ju bara sig själv.Jag håller med, men det kräver att den som har egen ved faktiskt ser försäljning som ett reellt alternativ till eldning. Jag själv eldar med egen ved, men känner inte för att paketera, annonsera, hantera spekulater och göra det andra som krävs av mig om jag skulle börja sälja veden istället för att elda upp den. Skulle jag inte elda skulle träden troligen få stå kvar i skogen.Men går vedpriserna upp ännu mer så kanske...