Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett rÃ¥d/rekomendation *bild*  (läst 25680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #15 skrivet: 13 oktober 2008, 15:35:39 »
Hej igen Raffen
Jag skall titta i gamla ritningar från när huset byggdes får jag se om det finns några värden.
Man får väl glänta på dörren en gång i timmen så länge ;D
tack så länge studs
kjulakalle ;)


//tillägger att min fru är rökare så dörren öppnas ofta ändå//
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 15:46:15 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #16 skrivet: 18 oktober 2008, 17:33:23 »
Hej Kjulakalle!  DÃ¥ har du ju nästan mera finesser än vad det brukar vara normalt med takfläktar ju Thumbsup Med en riktig ventilation (luftväxling) i huset sÃ¥ krävs det ju bÃ¥de utsug av gammal luft och tillförsel av ny luft som du dÃ¥ skall fÃ¥ in via dina fönsterventiler om jag nu förstÃ¥r dig rätt. DÃ¥ är det ju inte helt bra att stänga till alla dessa fönsterventiler, sÃ¥ det är ju väldigt svÃ¥rt att säga hur mkt det pÃ¥verkar din luftväxling i huset. Enligt norm för bostadsutrymmen sÃ¥ skall luften bytas minst 1/2 gÃ¥ng/timma i ett bostadshus, dvs har du 100 m2 i huset och en takhöjd pÃ¥ 2,40 cm sÃ¥ har du alltsÃ¥ 240 m3 luft i huset, och ditt utsug/inflöde av ny luft skall dÃ¥ motsvara minst 120 m3 luft/timma. Det är ju ingen lätt uppgift att direkt mäta detta alltsÃ¥, och du har inga gamla uppgifter pÃ¥ takfläktens kapacitet?? Man kan ocksÃ¥ om man vill vara säker pÃ¥ detta vända sig till sin hemkommun, de brukar ha energirÃ¥dgivare som kan hjälpa dig med dessa mätningar/kontroller, alt annars om du kan fÃ¥ lÃ¥na utrustningen, men det kanske är mindre troligt. :)

Mvh Raffen.

Hej raffen

Har nu talat med en kille på LB-hus som kunde allt om husen han har varit med sedan 1970
precis som du sa Raffen så skall fönsterventilerna vara öppna samt fläkten i köket köras så att man skapar ett undertryck i huset.
Svårt att mäta hur mycket luft som skall bytas men vi kom överens om , jag föreslåg att dra på så mycket så att en tjuga hänger kvar vid utsugen.
Läste i en tidigare tråd här på forumet att undertrycket skall vara så att ingen värme läcker upp till kallvinden.
Väntar nu på att det skall bli kallare så jag kan gå upp på kallvinden och kolla med min Lasertermometer
om det finns några varmare ställen.
Flyttade ju in här för 1 år sedan, har precis avslutat ett projekt att trycka ner takläckt(6 meter) mellan boardskivorna för att erhålla en bra luftspalt och nu blåser det friskt, allt var helt ihoptryckt innan och ingen luftpassage.
Just nu på vinden 13 grader samt 76% RF, har läst här på forumet att på en kallvind kan det när det regnar bli lika hög luftfuktighet som ute dvs närmare 100% och detta var tydligen inte farligt bara inte värme läcker upp.
kommentera gärna alla som har ideér
mvh kjulakalle :)

LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #17 skrivet: 18 oktober 2008, 18:18:22 »
Hej Kjulakalle!  DÃ¥ har du ju nästan mera finesser än vad det brukar vara normalt med takfläktar ju Thumbsup Med en riktig ventilation (luftväxling) i huset sÃ¥ krävs det ju bÃ¥de utsug av gammal luft och tillförsel av ny luft som du dÃ¥ skall fÃ¥ in via dina fönsterventiler om jag nu förstÃ¥r dig rätt. DÃ¥ är det ju inte helt bra att stänga till alla dessa fönsterventiler, sÃ¥ det är ju väldigt svÃ¥rt att säga hur mkt det pÃ¥verkar din luftväxling i huset. Enligt norm för bostadsutrymmen sÃ¥ skall luften bytas minst 1/2 gÃ¥ng/timma i ett bostadshus, dvs har du 100 m2 i huset och en takhöjd pÃ¥ 2,40 cm sÃ¥ har du alltsÃ¥ 240 m3 luft i huset, och ditt utsug/inflöde av ny luft skall dÃ¥ motsvara minst 120 m3 luft/timma. Det är ju ingen lätt uppgift att direkt mäta detta alltsÃ¥, och du har inga gamla uppgifter pÃ¥ takfläktens kapacitet?? Man kan ocksÃ¥ om man vill vara säker pÃ¥ detta vända sig till sin hemkommun, de brukar ha energirÃ¥dgivare som kan hjälpa dig med dessa mätningar/kontroller, alt annars om du kan fÃ¥ lÃ¥na utrustningen, men det kanske är mindre troligt. :)
Mvh Raffen.
Hej raffen
Har nu talat med en kille på LB-hus som kunde allt om husen han har varit med sedan 1970
precis som du sa Raffen så skall fönsterventilerna vara öppna samt fläkten i köket köras så att man skapar ett undertryck i huset.
Svårt att mäta hur mycket luft som skall bytas men vi kom överens om , jag föreslåg att dra på så mycket så att en tjuga hänger kvar vid utsugen.
Läste i en tidigare tråd här på forumet att undertrycket skall vara så att ingen värme läcker upp till kallvinden.
Väntar nu på att det skall bli kallare så jag kan gå upp på kallvinden och kolla med min Lasertermometer
om det finns några varmare ställen.
Flyttade ju in här för 1 år sedan, har precis avslutat ett projekt att trycka ner takläckt(6 meter) mellan boardskivorna för att erhålla en bra luftspalt och nu blåser det friskt, allt var helt ihoptryckt innan och ingen luftpassage.
Just nu på vinden 13 grader samt 76% RF, har läst här på forumet att på en kallvind kan det när det regnar bli lika hög luftfuktighet som ute dvs närmare 100% och detta var tydligen inte farligt bara inte värme läcker upp.
kommentera gärna alla som har ideér
mvh kjulakalle :)

Tjenare Kjulakalle! Jag tycker att det låter riktigt bra med dina ventilationstankar, förresten så verkade det vara en riktigt förståndig kille du pratade med från LB-hus tycker jag. ;)
De här åtgärderna du har fixat till på kallvinden är ju helt rätt alltså, och det är bara bra om det ventilerar ordentligt däruppe.
Detta med en ordentlig ventilation av kallvinden förebygger ju dessutom risken för ev fuktskador som kan bli om ett mindre läckage av varmluft smiter igenom från bostadsvåningen och kommer upp till kallvinden.
Så vad du än gör så se bara till att du har en ordentlig ventilation utav kallvinden, detta eftersom man faktiskt aldrig kan ha en för stor/god ventilation däruppe, däremot så kan man ju ha en lite för dålig ventilation ev, och då riskerar man fuktskador av varierande storleksgrad isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #18 skrivet: 18 oktober 2008, 18:35:09 »
Hej

Kjulakalle du ska inte lita för mycket på vad raffen har att säga om ventilation och fukt, jag försökte lära honom hur det fungerade men då tyckte han bara att jag ställde löjliga frågor till honom.
Du kan ju leta fram det stället och läsa så kanske du förstår vad jag menar.

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2008, 19:17:13 »
Hej
Kjulakalle du ska inte lita för mycket på vad raffen har att säga om ventilation och fukt, jag försökte lära honom hur det fungerade men då tyckte han bara att jag ställde löjliga frågor till honom.
ju leta fram det stället och läsa så kanske du förstår vad jag menar.
MVH Messer

Hej Messer!  Kjulakalle kan ju i precis vanlig ordning lita helt pÃ¥ mig och mitt ord givetsvis, och det utgÃ¥r jag faktiskt ifrÃ¥n att han gör ocksÃ¥ även i det här fallet som rör ventilation utav kallvinden, och detta pga att jag givetsvis har helt rätt i detta helt oavsett vad nu vissa "nymodighetsnissar" nu än tycker om min uppfattning. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2008, 19:29:42 »
okey grabbar
När ni kommit överens om vem jag skall lita på kan ni väl ge mig länken var jag skall läsa ;D Thumbsup
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #21 skrivet: 19 oktober 2008, 00:54:16 »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #22 skrivet: 19 oktober 2008, 11:26:34 »
Hej
Läs hela denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20670.0
MVH Messer

Hej Messer!  Förresten vad har du för ventilation pÃ¥ din egen kallvind Messer?? Har du en ordentlig ventilation enligt den jag rekommenderar?? Eller har du en lagom?? För isf sÃ¥ har du väl dÃ¥ en styrd ventilation antar jag?? Med allt vad som dÃ¥ krävs utav utrustning som bl.a fläktar o.d som styr ventilationen beroende pÃ¥ luftfuktighet mm inkl ev avfuktarutrustning dÃ¥ ocksÃ¥ kanske, eller en utrustning för totalt kanske mellan ca 50-100000 kr??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #23 skrivet: 19 oktober 2008, 13:50:40 »
Hej Raffen

Ja det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.

MVH
Messer

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #24 skrivet: 19 oktober 2008, 16:03:09 »
Hej igen
Nu har jag läst allt om vindar och krypgrundar.
Jag kan förstå att huskonstruktioner hela tiden förändras och att även energitillförseln också förändras i både gamla och nya hus.
Om man t.ex bara ändrar en sak och väntar och ser effekten av detta men så går det ju oftast inte till utan man ändrar hela ventilationssystemet samt tilläggsisolerar och skickar in en Värmepump istället för direkt el vid samma tillfälle och har inte den blekaste aning om vad som förändrats när felen dyker upp.
När det gäller Er diskusion så har ni nog mycket rätt båda 2, verkar ju lite som Raffen talar om äldre hus och gammal beprövad teknik emedan Messer är mera inne på nya huskonstruktioner och ideér och det är väl så att allt är kanske icke överförbart till äldre hus utan mycket stora/dyra förändringar eller att det byggs in från början.
I mina förändringar av huset har jag nu öppnat upp luftspalten så det har blivit bra ventilation skall nu först se vad detta ger.
Med detta vill jag säga att jag nu arbetar efter Raffens teknik eftersom mitt hus är sedan 1979.
Om jag skulle vilja följa utvecklingen, kan jag då hänga upp olika bitar av trä/material på olika nivåer och platser för att se om det blir någon påväxt.
Kan ni hjälpa mig angående vilket material jag skall välja på bitarna.
mvh kjulakalle :)



LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #25 skrivet: 19 oktober 2008, 16:48:43 »
Hej Kjulakalle

Jag måste ha uttryck mig väldigt otydligt för det jag försökte tala om i den tråden var att man under vissa omständigheter mycket väl kan ha för stor ventilation.
Och det försökte jag bevisa för raffen genom att ställa enkla frågor men han kunde eller ville inte svara på dessa men jag tror att om du läser lite noggrannare så kommer du att se att jag inte skrev om något annat vad jag vet.

Men lycka till

MVH
Messer

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #26 skrivet: 19 oktober 2008, 19:08:23 »
Tack messer
Jag kör efter den utstakade vägen så länge får väl se om jag behöver byta spår sedan ;)
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #27 skrivet: 19 oktober 2008, 21:58:34 »
Hej Raffen
Ja det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.
MVH Messer

Hej Messer!  Jag hÃ¥ller väl mig till ämnet i allra högsta grad tycker jag Messer. Däremot sÃ¥ är det väl väldigt svagt av dig att du inte ens kan svara pÃ¥ en enda frÃ¥ga ifrÃ¥n mig tycker jag, och detta är ju ocksÃ¥ en väldigt naturlig frÃ¥ga vid en dialog som denna Messer. Den är ju ocksÃ¥ helt relevant i sammanhanget och förmodligen ocksÃ¥ väldigt intressant att fÃ¥ veta även för Kjulakalle.
Jag svarade ju faktiskt på flera frågor från dig förra gången innan jag förstod att du hade börjat spela "mäster magister" i ämnet, för då slutade jag nämligen att svara förstår du, och spec som jag förstod sammanhanget och att du egentligen redan visste och kunde svaren på dina frågor, och att du då bara hade för avsikt att hålla husförhör med mig för att på så sätt försöka att sabla ned på mig.
Detta var ju då också ett mkt dåligt uppträdande av dig, det är väl det minsta man kan påstå Messer, och jag har väl aldrig någonsin under min tid på forumet ivf sett någon som har burit sig så otroligt dumt åt tidigare.
Så håll dig nu själv till ämnet tycker jag och svara på vad du själv har för ventilation av din kallvind, detta eftersom du ju verkar att sitta inne med någon alldeles spec patentlösning på detta som du väl då får delge oss och argumentera för isf.
Jag har ju redan svarat på vad jag har för slags ventilation på min kallvind, och att den är ordentligt tilltagen när det gäller luftväxling, och den argumenterar jag för eftersom det är den enklaste, billigaste och säkraste lösningen om man nu inte vill riskera att få några problem på sin kallvind.

Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #28 skrivet: 19 oktober 2008, 22:12:21 »
okey grabbar
När ni kommit överens om vem jag skall lita på kan ni väl ge mig länken var jag skall läsa ;D Thumbsup
//kjulakalle :)

Hej Kjulakalle!  Här har du t.ex nÃ¥gra som föklarar lite om problematiken: http://www.teokonsult.se/plat/kondens.htm
http://www.teokonsult.se/plat/kondens-2.htm  http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=285

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 20 oktober 2008, 10:02:53 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #29 skrivet: 19 oktober 2008, 22:23:15 »
bra info Raffen
har inte kollat i nocken hur det ser ut menar du att luften går ut under nockpannorna?
// kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!