Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ett råd/rekomendation *bild*  (läst 26353 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
Ett råd/rekomendation *bild*
« skrivet: 13 oktober 2008, 00:37:58 »
Hej!

När vi köpte vårt hus för en tid sedan hade förra ägaren nyligen monterat 3-glasfönster i hela huset, dessutom tilläggsisolerad väggarna 8cm.
Inga tilluftsdon fanns någonstans, endast frånluft 4 st vilket gjorde att det var ett fruktansvärt undertryck i huset. (bidragande orsak till krypgrundslukt oxå, men det finns i annan tråd) Jag monterade då in fresh 90 tilluftsdon på rekomendation av bes.mannen vid husköpet (markerat med rött på ritningen) Tror ni att detta kan vara tillräcklig ventilation i detta hus? (-73, LB-hus, 140m2) Jag har alltså 6 st tilluft á 90mm, frånluften i badrummet (som renoveras nu) på bottenplan kommer att bli 2st timer/fuktstyrda badrumsfläktar, köksfläkten går vid behov, men jag funderar på att montera en takfläkt istället pga att ena frånluftskanalen i badrummet är ihopkopplad med imkanalen, vilket gör att matos sprider sig. OM jag mont takfläkt blir det antagligen att skippa den ena badrumsfläkten...? På övre plan sitter i dagsläget en PAX som går vid behov, detta skall ändras när jag renoverar WC i vinter, kan det vara lämpligt med en frånluft som går konternuerligt där?

Den ljusblåa lilla blubben är helt enkelt ett rör, 100mm som går i vinkel från golvnivån i sovrummet på övre plan via kattvinden ner i taket i vardagsrummet, för att få lite cirkulation på luften, detta ökade faktiskt tempen närmare 2 ºC i sovrummet Thumbsup

Vad tror ni? Helt åt helsicke eller? :D
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 00:40:55 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2008, 00:48:54 »
Hej Dennisson!  I alla våtutrymmen såsom wc, duschrum, badrum, tvättstuga mm skall du alltid ha en kontinuerlig frånluftsventilation ( ständigt utsug), köksfläkten kör ni ju med vid behov, men där finns ju också alltid ett visst självdrag även när den är avstängd ju. Dina 6 tilluftsdon borde räcka till för att få in tillräckligt med frisk luft i huset tycker jag. Har du inget utsug på övre planet (wc eller liknande)?? Pardon, jag såg ju när jag tittade att du hade ett utsug också på övre plan, och då är det ju ok det också ju. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 00:53:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2008, 07:30:31 »
Tjena Raffen!

Antar att idén är ok då? Köra med en fläkt i badrummet konternuerligt och ÄVEN den andra vid tex duschning?(2st) På övre plan är det WC och även där använda konternuerlig drift på tex en badrumsfläkt?

Några tips om TYSTA fläktar som klarar att gå 24/7? Har kollat på tex  http://www.soliduct.com men där står inget om konternuerlig drift på fläktarna jag sett???? Sc:,h

Vänligen

EDIT-> Jag har 20x20cm ventilationstrummor i wc på övre plan samt den ena i badrummet på nedre.
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 07:33:49 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2008, 09:20:29 »
hej
Jag har också ett LB-hus från 1979.
Tror att alla LB-hus har mekaniskt frånluftsystem, har inte ni en fyrkantig låda på taket som skall gå hela tiden
samt när man drar på köksfläktläget så ökar utsuget och det kan man höra i samtliga toaletter etc.
Hur är tanken att detta skall ställas in, har också en massa ventiler i ovankant av fönstren i de olika rummen.
Kan man på något vis mäta för att ställa in systemet rätt, påverkas grundidén på något vis när man installerade värmepumpen den rör ju egentligen bara runt samma luft.
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2008, 09:28:53 »
Hej Kjulakalle!

Nej vi har ingen fläkt/låda på taket... mitt e ju äldre än va ditt var..? (-73)
Jag har 3st rör upp på taket, 1 som är till köksfläkt/imkanal/utsug i nedre badrummet. 1 som är till torkskåp (bortaget) och 1 som är till badrum (numera WC) på övre plan. Däremot vet jag ju inte om det eventuellt HAR funnits en fläkt på taket för spiskåpa och badrumet där nere.. det syns inga spår av det iaf :)
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 09:30:43 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2008, 09:45:51 »
Tjena Raffen!
Antar att idén är ok då? Köra med en fläkt i badrummet konternuerligt och ÄVEN den andra vid tex duschning?(2st) På övre plan är det WC och även där använda konternuerlig drift på tex en badrumsfläkt?
Några tips om TYSTA fläktar som klarar att gå 24/7? Har kollat på tex  http://www.soliduct.com men där står inget om konternuerlig drift på fläktarna jag sett???? Sc:,h
Vänligen
EDIT-> Jag har 20x20cm ventilationstrummor i wc på övre plan samt den ena i badrummet på nedre.

Hej Dennisson!  Jag tycker att det ser bra ut för din del under förutsättning att du nu också får till ett kontinuerligt utsug på de ställen som du har, vilket är en förutsättning för att du skall kunna ha en jämn och bra ventilation i huset. Om du nu skall ha separata utsugsfläktar till varje ställe eller om du drar ihop vissa eller samtliga är ju en smaksak, och lite beroende på hur du kan lösa detta.
Kan du dra ihop allesammans till en större kanal på t.ex vinden så är ju en kanalfläkt med tyristorstyrning (varvtalsreglering) att föredra som t.ex en sådan här: http://www.soliduct.com/kanalflakt-125c.htm  Om du t.ex kan dra ihop några st kanaler så kan t.ex en sådan här vara lämplig: http://www.soliduct.com/kanalmonterad-fl-kt.htm  Om du också behöver ha några kanaler med separata fläktar så är det ju viktigt att de går framförallt tyst, och då är ju Pax 200-serie de absolut tystaste fläktarna, även om de då är relativt dyra:  http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_200_201.html  http://www.pax.se/ 

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 09:47:23 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2008, 09:49:00 »
hej igen
skall kolla min fläkt idag kan inte höra att den snurrar ute på taket bara när man drar på köksfläkten.
Lägger ut några bilder på vad som är standard i detta LB-hus.
Talade med granne som sa att man kan hålla en tjuga/selma vid utblåsen den skall hänga kvar om det är riktigt
drag.
//mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2008, 10:30:13 »
Jag ska stöka upp på vinden och kolla förutsättningarna för att montera en "central" frånluftsfläkt, OM jag skulle göra det, vore det då en vettig lösning att ha en separat imkanal för köksfläkten, med isf en "standard" köksfläkt, dvs fläkten "i fläkten"
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2008, 10:41:26 »
Jag ska stöka upp på vinden och kolla förutsättningarna för att montera en "central" frånluftsfläkt, OM jag skulle göra det, vore det då en vettig lösning att ha en separat imkanal för köksfläkten, med isf en "standard" köksfläkt, dvs fläkten "i fläkten"

Hej Dennisson!  Ja köksutsuget skall du ju absolut ha en separat kanal för givetsvis, och då är en vanlig köksfläkt med fläkten "i fläkten" den enklaste och smidigaste lösningen ju. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2008, 11:43:54 »
hej Raffen och dennisson
Nu har jag tagit bilder på mitt system.
Jag har även kollat om det fanns ström fram till fläkten med en sladdlampa.
Som ni kan se på bilderna är det en gammal speciell SVAB fläkt i köket med eget pådrag
som ni också ser så finns det en huvudstömbrytare ovanför köksskåpet.
Är tanken att fläkten på taket skall gå i 2 steg t.ex när jag slår på huvudströmbrytaren(lite lägre varvtal) och sedan öka i fart när man slår på vid spisreglaget kan annars inte förstå varför det är 2 strömbrytare om det inte är säkerhetstänkade.
Uppe på taket fanns 2 kanaler som man såg nere i stora röret som syns på bilden den ena förmodligen från köket samt den andra från toaletter och grovkök.
Okey när jag testade fanns ingen ström i läget 0 på huvudbrytaren och inte heller i läget 1
strömmen fanns endast när huvudbrytaren var i läget 1 samt köksfläkten påslagen på ventilationskåpan vid spisen.
Kan ni hjälpa mig att tala om hur det egentligen det skall fungera samt hur jag skall få det effektivast du Raffen
talar ju b.l.a om varvtalsreglering etc.
mvh kjulakalle Sc:,h
 
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2008, 12:15:50 »
Hej Kjulakalle! Strömbrytaren är ju med all säkerhet huvudbrytaren till takfläkten som finns uppe på taket. När man reglerar utsuget på spiskåpan så finns det ju ett spjällreglage på spiskåpan som gör att man då kan öka flödet (utsuget) från kåpan när man t.ex lagar mat. Då tar man ju också en viss kapacitet från övrig ventilation om dessa är sammankopplade, vilket ju är vanligast.
Så vill man ha ett bättre utsug från kåpan, reglera spjället. När man har lagat maten färdigt så återställer man spjället till grundläge, och då har man bara ett normalt mindre utsug från kåpan. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2008, 12:56:22 »
Om jag förstår dettta rätt så finns bara en fläkt i systemet och den sitter på taket.
Jag kanske skrev litet otydligt:
När jag slår på huvudbrytaren händer inget men det borde finnas ström fram till fläktkåpan i köket.
Nu,nu,nu kopplar jag, det är nedre spaken på fläktkåpan som fungerar alltså som fart-varvtals-reglage för hela systemet
Sedan är sjället enbart för köksoset samt att man då ökar fläkten vid behov.
Okey, nästa fråga hur skall vara normalventilationen vara pådragen för normalventilationen av hela huset
man ska ju inte skicka ut all värme, hur mäter man vad som är rätt pådrag?
Är det lagom att en tjuga hänger kvar vid luftutblåsen?
mvh kjulakalle Sc:,h
« Senast ändrad: 18 oktober 2008, 19:23:05 av kjulakalle »
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2008, 13:19:25 »
Om jag förstår dettta rätt så finns bara en fläkt i systemet och den sitter på taket.
Jag kanske skrev litet otydligt:
När jag slår på huvudbrytaren händer inget men det borde finnas ström fram till fläktkåpan i köket.
Nu,nu,nu kopplar det nedre spaken på fläktkåpan fungerar alltså som fart-varvtals-reglage för hela systemet
Sedan är sjället enbart för köksoset samt att man då ökar fläkten vid behov.
Okey, nästa fråga hur skall vara normalventilationen vara pådragen för normalventilationen av hela huset
man ska ju inte skicka ut all värme, hur mäter man vad som är rätt pådrag?
Är det lagom att en tguga hänger kvar vid luftutblåsen?
mvh kjulakalle Sc:,h

Hej Kjulakalle!  Jag tror nog inte att du reglerar fart-varvtal på fläkten med spaken till spjället, utan takfläkten går nog med all sannolikhet med samma varvtal hela tiden. Men vad du gör när du reglerar spjället på spiskåpan är att du då ökar utsuget för kåpan (när man då lagar mat) samtidigt som utsuget då minskar temporärt i övriga våtutrymmen. När du sedan har lagat maten färdigt så återställer man reglaget (spjället) till normalläge, vilket då innebär ett mindre utsug i kåpan igen och ett högre utsug då återigen i utsugsstosarna till våtutrymmena. Den kapacitet inkl varvtal som finns på takfläkten skall då förhoppningsvis vara anpassad för husets totala ventilationsbehov, vilket vi väl får hoppas att den är då ju. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 oktober 2008, 13:22:51 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2008, 14:46:02 »
hej igen Raffen
Kan berätta för dig att mitt nedre reglage på fläktkåpan är steglöst och sköter fläktens varvtal, detta trodde jag icke från början, fantasiskt.
Sedan kan jag öppna denna kanalen med det övre reglaget till spisutsuget öka fläktens hastighet om det skulle behövas görs med det steglösa nedre reglaget.
Sedan precis som du säger så stänger man spjället efter mattillverkningen samt ställer tillbaka den steglösa varvtalsreglaget där man vill ha det för att ha en bra ventilation.
Min fråga nu är hur skall man mäta hur mycket luft man behöver byta?
Det är ju så här att eftersom huset är byggt för direkt elvärme, och om man då stänger av alla element (som jag gjort) monterar en Luft/luft-VP( som också är gjort) , erhåller man ju kallras vid alla fönsterventiler som du öppnar, och det känns ju inte så trevligt, därför har vi haft alla fönsterventiler stängda.
Kan man säga så att om jag inte har några lukter, imma, fuktighet, eller andra problem, är självventilationen okey då, jag har ju inte haft fläkten igång vid köket vid något annat tillfälle än vid matlagning under hela året.
Hur kan man annars mäta?
mvh kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ett råd/rekomendation *bild*
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2008, 15:14:44 »
Hej Kjulakalle!  Då har du ju nästan mera finesser än vad det brukar vara normalt med takfläktar ju Thumbsup Med en riktig ventilation (luftväxling) i huset så krävs det ju både utsug av gammal luft och tillförsel av ny luft som du då skall få in via dina fönsterventiler om jag nu förstår dig rätt. Då är det ju inte helt bra att stänga till alla dessa fönsterventiler, så det är ju väldigt svårt att säga hur mkt det påverkar din luftväxling i huset. Enligt norm för bostadsutrymmen så skall luften bytas minst 1/2 gång/timma i ett bostadshus, dvs har du 100 m2 i huset och en takhöjd på 2,40 cm så har du alltså 240 m3 luft i huset, och ditt utsug/inflöde av ny luft skall då motsvara minst 120 m3 luft/timma. Det är ju ingen lätt uppgift att direkt mäta detta alltså, och du har inga gamla uppgifter på takfläktens kapacitet?? Man kan också om man vill vara säker på detta vända sig till sin hemkommun, de brukar ha energirådgivare som kan hjälpa dig med dessa mätningar/kontroller, alt annars om du kan få låna utrustningen, men det kanske är mindre troligt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!