0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej Kjulakalle! Då har du ju nästan mera finesser än vad det brukar vara normalt med takfläktar ju Thumbsup Med en riktig ventilation (luftväxling) i huset så krävs det ju både utsug av gammal luft och tillförsel av ny luft som du då skall få in via dina fönsterventiler om jag nu förstår dig rätt. Då är det ju inte helt bra att stänga till alla dessa fönsterventiler, så det är ju väldigt svårt att säga hur mkt det påverkar din luftväxling i huset. Enligt norm för bostadsutrymmen så skall luften bytas minst 1/2 gång/timma i ett bostadshus, dvs har du 100 m2 i huset och en takhöjd på 2,40 cm så har du alltså 240 m3 luft i huset, och ditt utsug/inflöde av ny luft skall då motsvara minst 120 m3 luft/timma. Det är ju ingen lätt uppgift att direkt mäta detta alltså, och du har inga gamla uppgifter på takfläktens kapacitet?? Man kan också om man vill vara säker på detta vända sig till sin hemkommun, de brukar ha energirådgivare som kan hjälpa dig med dessa mätningar/kontroller, alt annars om du kan få låna utrustningen, men det kanske är mindre troligt. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 oktober 2008, 15:14:44Hej Kjulakalle! Då har du ju nästan mera finesser än vad det brukar vara normalt med takfläktar ju Thumbsup Med en riktig ventilation (luftväxling) i huset så krävs det ju både utsug av gammal luft och tillförsel av ny luft som du då skall få in via dina fönsterventiler om jag nu förstår dig rätt. Då är det ju inte helt bra att stänga till alla dessa fönsterventiler, så det är ju väldigt svårt att säga hur mkt det påverkar din luftväxling i huset. Enligt norm för bostadsutrymmen så skall luften bytas minst 1/2 gång/timma i ett bostadshus, dvs har du 100 m2 i huset och en takhöjd på 2,40 cm så har du alltså 240 m3 luft i huset, och ditt utsug/inflöde av ny luft skall då motsvara minst 120 m3 luft/timma. Det är ju ingen lätt uppgift att direkt mäta detta alltså, och du har inga gamla uppgifter på takfläktens kapacitet?? Man kan också om man vill vara säker på detta vända sig till sin hemkommun, de brukar ha energirådgivare som kan hjälpa dig med dessa mätningar/kontroller, alt annars om du kan få låna utrustningen, men det kanske är mindre troligt. Mvh Raffen.Hej raffenHar nu talat med en kille på LB-hus som kunde allt om husen han har varit med sedan 1970precis som du sa Raffen så skall fönsterventilerna vara öppna samt fläkten i köket köras så att man skapar ett undertryck i huset.Svårt att mäta hur mycket luft som skall bytas men vi kom överens om , jag föreslåg att dra på så mycket så att en tjuga hänger kvar vid utsugen.Läste i en tidigare tråd här på forumet att undertrycket skall vara så att ingen värme läcker upp till kallvinden.Väntar nu på att det skall bli kallare så jag kan gå upp på kallvinden och kolla med min Lasertermometerom det finns några varmare ställen.Flyttade ju in här för 1 år sedan, har precis avslutat ett projekt att trycka ner takläckt(6 meter) mellan boardskivorna för att erhålla en bra luftspalt och nu blåser det friskt, allt var helt ihoptryckt innan och ingen luftpassage.Just nu på vinden 13 grader samt 76% RF, har läst här på forumet att på en kallvind kan det när det regnar bli lika hög luftfuktighet som ute dvs närmare 100% och detta var tydligen inte farligt bara inte värme läcker upp.kommentera gärna alla som har ideérmvh kjulakalle
HejKjulakalle du ska inte lita för mycket på vad raffen har att säga om ventilation och fukt, jag försökte lära honom hur det fungerade men då tyckte han bara att jag ställde löjliga frågor till honom.ju leta fram det stället och läsa så kanske du förstår vad jag menar.MVH Messer
HejLäs hela denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20670.0MVH Messer
Hej RaffenJa det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.MVH Messer
okey grabbarNär ni kommit överens om vem jag skall lita på kan ni väl ge mig länken var jag skall läsa Thumbsup//kjulakalle