0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Intressant det där med att man kanske skulle klara sig med kondensare. Jag är beredd att ta en engångskostnad för en sorptionsavfuktare, men vad som känns mindre tilltalande med konceptet är den kontinuerliga kostnaden för driften samt osäkerhet för hur länge en sån där pjäs håller egentligen…? Det är ju inte direkt som att byta panna eller tak.
OM olyckan är framme (t.ex. extremt fuktig väderlek under ovanligt lång period) och du drabbas av en ordentlig mögeltillväxt i krypgrund/trossbotten, så kan det kosta runt 200 000 kr att sanera, så på ett sätt är det viktigare med avfuktning.Alla krypgrunder är riskkonstruktioner, och bör därför också betraktas som en sådan.Synlig mögelpåväxt under trossbotten finns i princip i alla krypgrunder, om man vet vad man skall leta efter, men det är oftast inte den som rår för lukten, lukt får man oftast i huset om markavtäckningen eller städningen av krypgrunden (marken) har varit dålig eller obefintlig, luftfuktigheten i krypgrunden gör då att de organiska materialen i/på marken bryts ned och/eller möglar och ger en frän doft ifrån sig.Dock förekommer det även rätt ofta att svårt "doftande" hus även har angrepp i själva trossbotten och i isoleringen, och byte av detta krävs för att man skall bli av med lukten.
Annars så var han extremt opartisk vid val av avfuktare – bara att det skulle vara av sorptionstypen (förstås). Han nämnde DST och Corventa och även Munters. AceTec kände han dock inte till men erkände att det var några år sedan han var som mest hemma på området och även höll på med det.Så jag undrar om det finns någon större koncensus på forumet; Vilken Sorptionare är det som gäller? Är AceTec’n det vettigaste alternativet eller vad sägs…?
Och med en dåres envishet påstår jag att en kompressoravfuktare för 2-3000 kr fungerar för de flesta. Kolla min inlägg. Det är väl nu fjärde säsongen som jag har denna lösning och kan garantera att jag håller <70% RF hela sommaren. Energiförbrukningen har legat på 5 kWh/dygn sista veckan som varit varm och fuktig. Håller 65%RF vid 16.2 grader. Det är en myt att sorbtionsavfuktare är ett måste. Om du vill vara säker så kolla RF o temp under ett år. De flesta har inget avfuktningsbehov vintertid när temperaturen kan sjunka under 5 grader.
För de som är medvetna och lite tekniska, och vill hålla koll själv tror jag dock att en kondensare kan fungera riktigt bra.I norra Sverige håller jag trots allt på sorbrionsavfuktare, men kan hålla med om att i sydligare delar borde det fungera.
Men jag vidhåller alltså, för att förtydliga, att för de flesta så är en sorbtionsavfuktare en vettigare lösning. På varje händig, teknisk, person går det minst 3 st med "tummen mitt i handen", och för alla dem, och de som bor norr om dalälven, så rekommenderar jag nåt som är byggt för att fungera oavsett temperatur.
Städning av krypgrund.Skurning av trossbotten (jag använde 1% klorlösning när jag gjorde det)Ev. fungicidsprutning (istället för. eller som komplement till skurningen)Lägga ut plast.