0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Livslängden på nåt som kostar 1000 - 3000 kr bör rimligen vara betydligt kortare än på nåt som kostar runt 10 000 kr."Visst kan du ha rätt att kondensare har kortare livslängd, men inte pga priset utan pga konstruktionen som är mer komplicerad. Eller menar du att en Ferrari håller längre än en Saab bara för att den kostar 10 ggr så mycket? "Naturligvis blir det billigare att bygga ihop en egen lösning med en kondensavfuktare + lös fläkt, och det kan mycket väl fungera. Jag tror dock inte att det fungerar lika länge, och i varje installation så är just haveritidpunkten en kritisk tidpunkt då fukten kan bli skyhög - och skada huset om man inte har koll på anläggningen."Om en avfuktare går sönder kan man byta ut den på några dagar. faktiskt tror jag det går fortare om den inte kostar så mycket. Dvs detta argument talar snarare för en kondensavfuktare. Men jag tror inte att våra krypgrunder är så sköra att de inte skulle klara av flera veckor av hög fuktighet. Det blir ingen mögelexplosion. Att man måste ha koll på fukten gäller väl lika oavsett vilken typ av avfuktare man har? "Om man väljer det ena eller det andra är upp till var och en."Helt enig. Viktigt att vi ger rätt underlag för den som står i valsituationen.
hejdags för nästa rapport"HÖR OCH HÄPNAD", ACETEC:en har varit igång hat dragit 1 kw sedan jag kollade senast.igår när den startade var det 11,7 grader samt 81 RF om det nu stämmer med kurvan skall jag kollamycket skönt att få bekräftat att den verkligen startat då har man ju ändå inte köpt grisen i säcken.skall nu kolla varje dag så får vi se hur utfallet blirmvh kjulakalle
Citat från: kjulakalle skrivet 30 april 2009, 20:13:46hejdags för nästa rapport"HÖR OCH HÄPNAD", ACETEC:en har varit igång hat dragit 1 kw sedan jag kollade senast.igår när den startade var det 11,7 grader samt 81 RF om det nu stämmer med kurvan skall jag kollamycket skönt att få bekräftat att den verkligen startat då har man ju ändå inte köpt grisen i säcken.skall nu kolla varje dag så får vi se hur utfallet blirmvh kjulakalle Hej igenovanstående skrev jag den 30 april 09 sedan dess har Acetec dragit c:a 70 kwh temp var idag 16 grader i krypgrunden samt RF = 71 %min och max under periodenmax=75%min=68%temp max=18,5min=11,7skall nollställa max o min värdena så kanske det går att se bättre vilka värden den pendlar emellanmvh kjulakalle
Ja, det var ju lite lustigt. Mätfel hos hygrometrarna kanske? Du har inte bara råkat förväxla norr-mätaren med söder-mätaren? (Lite väl simpel förklaring kanske, ta inte illa upp...)