0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är helt klart att vissa inte har nån kunskap om hur och varför, och jag tänker inte driva nån utbildning. Men jag blir lite irriterad på dom som påstår sig veta, men helt tydligt saknar både kunnande och förståelse.Det är ju hellre ingt problem att köra 200 km/h på en motorväg fast man saknar bromsar, problem skulle ju ev. kunna uppstå om man av nån okänd anledning måste stanna.Så om ni ska ge råd, ge råd som är korrekta och inte kan ställa till problem och behåll era oseriösa ideer. Det kan ju finnas folk som tror att ni besitter nån typ av kunskap och dom flesta vill ju tro på det som verkar billigast. Det finns för övrigt mycket matr. som fungerar helt ok och inte utgör ett faromoment samt är helt estetiskt ok.Så ta Raffens tips angående el med många nypor salt. Det är möjligt att han besitter vissa kunskaper i vissa områden, men när det gäller el tror jag att det saknas det mesta.
Citat från: kilo skrivet 30 september 2008, 23:21:54Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat. Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat./KiloHej Kilo! Helt rätt Kilo, värmekablar är anslutna till en kopplingsplint inne i maskinen, och i mitt fall så bryter jag dem med nollan. Mvh Raffen.
Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat. Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat./Kilo
Citat från: Raffen skrivet 30 september 2008, 23:27:02Citat från: kilo skrivet 30 september 2008, 23:21:54Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat. Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat./KiloHej Kilo! Helt rätt Kilo, värmekablar är anslutna till en kopplingsplint inne i maskinen, och i mitt fall så bryter jag dem med nollan. Mvh Raffen. Raffen, jag vill inte skruva någonstans där bara nollan är bruten....
Raffen, jag bryr mig inte ett jota om hur du har det hemma hos dig, men jag bryr mig om dom "råd" som du ger andra.Och ja jag har stora kunskaper när det gäller el, det råkar vara mitt levebröd.Och om någon frågar tycker jag att dom skall få veta hur det skall vara, hur dom sedan gör bryr mig inte ett dugg. Och om du nu vet så mycket bättre än elbyrokraterna tycker jag att du ska delge dom av din stora kunskap så kanske även vi andra så småningom får del av det du kan.Men tills du visar nått tecken på att du "kan" el tillåter jag mig att varna andra för dina tips gällande el.
Jag kikade på min Panasonic värmekabel när den var ny och såvitt jag kunde bedöma var den inkopplad (om jag minns rätt) på samma plint som förbinder innedelen med ström från utedelen. Värmekabeln regleras av en sån här termostat: https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_P_IMAGE/c5f0fc10-784a-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg. Om denna koppling (som inte gjorts av mig, utan av värmepumpsleverantören, för inte installerar Panasonic värmekabeln från fabrik heller?) med denna termostat uppfyller alla krav som kan ställas har jag ingen aning om. Om termostaten bröt nolla eller fas har jag heller ingen aning om eftersom den försörjdes via plinten inne i maskinen. Jag vet inte om den var avsäkrad via en intern säkring eller om den här plinten är direktkopplad till elnätet. Jag förutsatte att inkopplingen som hade gjorts av VP-leverantören var gjord enligt konstens alla regler och att de använt godkänt material. Men nu när jag tänker på det så blir jag mer tveksam./kilo
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A. 3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.Puh... Något mer?
Citat från: Kasch skrivet 01 oktober 2008, 14:37:27Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A. 3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.Puh... Något mer? Hej Kasch! Ja du, skall du nu följa regelboken till punkt och pricka enligt Svenske Kockens instruktioner så är det detta som gäller enligt hans egna uppgifter: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.msg116933#msg116933Mvh Raffen.
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Har fastigheten äldre elsystem utan jordfelsbrytare anses det att ingen jfb behövs vid inkoppling av VP, kravet är dock att denna anslutning måste ha skyddsjord Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).. Finns befintlig jfb i gruppcentral bör separat jfb kopplas till VP där jfb i gruppcentral skall vara störsäker samt att jfb till VP ska ha snabbare utlösning än jfb i gruppcentralen för att undvika att båda löser ut och stänger hela gruppcentralen.2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc., observera kriterierna i punkt 1 angående flera jfb i samma gruppcentral). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A, därefter 13A eller 16A, med villkoren att kabelarean är anpassad efter längd, A-styrka och pumpens max förbrukning + inräknad startström och stickkontakten för VP skall vara jordad. 3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk där så krävs.Puh... Något mer?
Citat från: Kasch skrivet 01 oktober 2008, 14:37:27Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).. Finns befintlig jfb i gruppcentral bör separat jfb kopplas till VP där jfb i gruppcentral skall vara störsäker samt att jfb till VP ska ha snabbare utlösning än jfb i gruppcentralen för att undvika att båda löser ut och stänger hela gruppcentralen.2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc., observera kriterierna i punkt 1 angående flera jfb i samma gruppcentral). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A, därefter 13A eller 16A, med villkoren att kabelarean är anpassad efter längd, A-styrka och pumpens max förbrukning + inräknad startström och stickkontakten för VP skall vara jordad. 3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk där så krävs.Puh... Något mer? Se mina rättningar i din ruta ovan.Med normal respekt för el och följande av elregler anser jag att du kan göra det mesta själv, och med stickpropp kan du köpa lösa stickproppsanslutna jfb:er. Dessutom kan du med stickpropp även koppla in avläsare för energiförbrukning för att kolla upp din pump.Önskar dig lycka till och "beklagar" kapningen av din tråd, men den blev lite för het ett tag för att vara enbart VP.....
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).. Finns befintlig jfb i gruppcentral bör separat jfb kopplas till VP där jfb i gruppcentral skall vara störsäker samt att jfb till VP ska ha snabbare utlösning än jfb i gruppcentralen för att undvika att båda löser ut och stänger hela gruppcentralen.2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc., observera kriterierna i punkt 1 angående flera jfb i samma gruppcentral). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A, därefter 13A eller 16A, med villkoren att kabelarean är anpassad efter längd, A-styrka och pumpens max förbrukning + inräknad startström och stickkontakten för VP skall vara jordad. 3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk där så krävs.Puh... Något mer?