0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En riktig "dummy-fråga": Installeras en LVP med fast elanslutning eller kan man ha vanlig stickpropp i vägguttag? Skulle föredra det senare... Om det är fast anslutning - var kopplar man in sig och vad ingår normalt i en standardinstallation?
Beror väl på om kylmontören har elbehörighet först och främst, har han inte det så blir det stickkontakt.Vi gjorde som så att innan vi kom eller redan när kunden beställt sin pump så informerade vi om att pumpen ska ha en egen 10A säkring(jordad) i närhet av där pumpen är tänkt att vara med en egen brytare, lättast och bäst är nog att dra elen i efterhand så att placeringen blir bra både på pump och brytare.Det ingår iaf inte i en standard installation vad jag vet.
De installatörer som jag har haft hemma hos mig för att ge offert på luftvärmepump med installation har samtliga starkt rekommenderat att pumpen/pumparna är kopplade till egen säkring och inte till något befintligt eluttag. Jag har en svåger som är elektriker och kommer be honom koppla pumparna till egen säkring för säkerhets skull. MVH Cantona
Hej Raffen, jag tycker att du ska kolla upp lite vad som gäller angående el och värmepumpar innan du ger råd. Om du orkar söka så har jag tidigare i nått inlägg talat om hur det ska vara, om det ska vara korrekt utfört. Och en "sladd" genom ett dörrfoder är knappast nått jag skulle skryta om.