Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stickkontakt?  (läst 26642 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #30 skrivet: 01 oktober 2008, 10:41:26 »
Det är helt klart att vissa inte har nån kunskap om hur och varför, och jag tänker inte driva nån utbildning. Men jag blir lite irriterad på dom som påstår sig veta, men helt tydligt saknar både kunnande och förståelse.
Det är ju hellre ingt problem att köra 200 km/h på en motorväg fast man saknar bromsar, problem skulle ju ev. kunna uppstå om man av nån okänd anledning måste stanna.
Så om ni ska ge råd, ge råd som är korrekta och inte kan ställa till problem och behåll era oseriösa ideer. Det kan ju finnas folk som tror att ni besitter nån typ av kunskap och dom flesta vill ju tro på det som verkar billigast.
Det finns för övrigt mycket matr. som fungerar helt ok och inte utgör ett faromoment samt är helt estetiskt ok.
Så ta Raffens tips angående el med många nypor salt. Det är möjligt att han besitter vissa kunskaper i vissa områden, men när det gäller el tror jag att det saknas det mesta.

Hej Svenske Kocken!  Det är ju bra att vi har dig som en riktig stormäster här på forumet när det gäller el Svenske Kocken, och du är ju heller inte spec blygsam när det gäller att framhålla dig själv eller hytta med pekpinnen i alla lägen.
Men för den skull så tycker jag i det här fallet inte att du skall bry dig ett dugg om vad jag lägger in för ev kablar i mina plastkanaler, eftersom det har du inte med att göra överhuvudtaget. När det sen gäller mina kunskaper inom området el så har du ju heller ingen som helst aning om dem, så dina omdömen i det fallet betackar jag mig helt ifrån. Kan väl bara säga att jag framhåller dem heller inte som vissa andra gör här på forumet ju.
För mig är det viktigtigaste när det gäller el att det är rätt inkopplat och med rätt färger på kablar mm, sen tycker jag väl kanske inte alltid att man slaviskt måste följa varenda liten bestämmelse som elbyråkraterna har hittat på ibland rent av in absurdum.

Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #31 skrivet: 01 oktober 2008, 10:54:44 »
Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat.
Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat.
/Kilo

Hej Kilo!  Helt rätt Kilo, värmekablar är anslutna till en kopplingsplint inne i maskinen, och i mitt fall så bryter jag dem med nollan. :)

Mvh Raffen.

Raffen, jag vill inte skruva någonstans där bara nollan är bruten....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #32 skrivet: 01 oktober 2008, 11:07:53 »
Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat.
Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat.
/Kilo
Hej Kilo!  Helt rätt Kilo, värmekablar är anslutna till en kopplingsplint inne i maskinen, och i mitt fall så bryter jag dem med nollan. :)
Mvh Raffen.
Raffen, jag vill inte skruva någonstans där bara nollan är bruten....

Hej leifa.k!  Nej det är ju helt riktigt, man skruvar inte utan att man har brutit strömmen helt, alt har dragit ur kontakten så att utrustningen är helt strömlös. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stickkontakt?
« Svar #33 skrivet: 01 oktober 2008, 12:41:34 »
Raffen, jag bryr mig inte ett jota om hur du har det hemma hos dig, men jag bryr mig om dom "råd" som du ger andra.
Och ja jag har stora kunskaper när det gäller el, det råkar vara mitt levebröd.
Och om någon frågar tycker jag att dom skall få veta hur det skall vara, hur dom sedan gör bryr mig inte ett dugg.
Och om du nu vet så mycket bättre än elbyrokraterna tycker jag att du ska delge dom av din stora kunskap så kanske även vi andra så småningom får del av det du kan.
Men tills du visar nått tecken på att du "kan" el tillåter jag mig att varna andra för dina tips gällande el.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #34 skrivet: 01 oktober 2008, 13:24:10 »
Raffen, jag bryr mig inte ett jota om hur du har det hemma hos dig, men jag bryr mig om dom "råd" som du ger andra.
Och ja jag har stora kunskaper när det gäller el, det råkar vara mitt levebröd.
Och om någon frågar tycker jag att dom skall få veta hur det skall vara, hur dom sedan gör bryr mig inte ett dugg.
Och om du nu vet så mycket bättre än elbyrokraterna tycker jag att du ska delge dom av din stora kunskap så kanske även vi andra så småningom får del av det du kan.
Men tills du visar nått tecken på att du "kan" el tillåter jag mig att varna andra för dina tips gällande el.

Hej Svenske Kocken!  Ja det är ju bra det du Kocken. Mitt råd gick ju egentligen ut på att man kunde lägga med en separat kabel ut i plastkanalen i samband med installationen av pumpen om man nu direkt eller ev i efterhand vill kunna ha möjlighet till någon extrafunktion som t.ex brytare för värmekabel e.d, och dessutom med en åtkomlighet innifrån huset ju, och iof så kan man ju lika gärna lägga med ett flexibelt elplaströr som man senare isf kan mata ut en elkabel i. Men hade jag nu skrivit elplaströr istället så hade ju du inte kunnat komma med dina pekpinnar ju, och det hade ju varit synd tycker jag. ;) För efter installationen och tätningen av genomföringen till pumpen så lär man ju inte kunna komma igenom med någonting i efterhand ivf.
Sen att det skulle bli ett sådant himla liv för just min kabel det hade jag väl inte räknat med direkt det måste jag väl villigt erkänna, även om jag känner väl till dig sedan tidigare Kocken, och dina pekpinnar, så i sak var det kanske inget nytt som du tillförde egentligen.
Personligen för egen del så får väl var och en lägga dit vilken kabel de nu vill, och jag utgår då ifrån att man isf kollar upp vilken som är lämplig och godkänd för ändamålet ifråga. Min egen kabel räknar jag med kommer att fungera väl och fylla sin funktion under de närmaste 40-50 åren ivf, dvs minst 2 luftvärmepumpars livslängd, och skulle den mot all förmodan börja bli lite gisten i ytterhöljet så byter jag väl ut den isf mot en likadan vid nästa pumpbyte om 15-20 år isf. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Stickkontakt?
« Svar #35 skrivet: 01 oktober 2008, 14:04:21 »
Som obehörig på el, reagerar jag också på vissa lösningar på denna tråd, här är mina synpunkter.

Proppansluten värmekabel mot utomhus-monterad lampströmbrytare som enbart bryter mot 0:an (  :o )

1: Bryter du enbart 0:a så är det full fart på fasen därute, alltså är maskinen strömförande oavsett brytfunktionen.
2:(Vi förutsätter att du nu bryter fasen): Frugan i huset tar loss inomhuskontakten för att dammsuga i hallen och sätter tillbaka proppen felvänd och glömmer att tala om detta, då kommer lampströmbrytaren att bryta 0:an och maskinen är strömförande igen.
3: Lampkontakten från Clas i sjön klarar 2 A och är gjord för inomhusbruk, den kommer att ärga pga temp och fukt inuti så efter 2-3 år så kan det bli fina gnistor från denna kontakt med dito elproblem, de metalltungor som den har pallar inte utomhus-klimat.
4: Lampbrytaren är så placerad att regn/fukt kan ta sig in genom dess krans och rinna av på insidan av plastkåpa och då få kontakt med kopparledare till lampströmbrytaren. Alltså kan en regnblöt utomhusdel då bli strömförande via värmekabeln
5: Ser ingen jordfelsbrytare på bilderna, om detta inte finns kopplat i elcentralen till säkringen för det uttag som betjänar denna VP anser jag att beskrivna och fotograferade kopplingar är att anse som direkt livsfarliga under dessa kopplingar / förutsättningar.

Kabelmatning ut till VP samt kabel till värmeslinga.
Sträva efter att använda godkända kablar för utomhusbruk samt att minsta area ska vara minst 1,5mm2 för VP, även om den nu inte drar mer än 7-9A, för startströmmen när den går igång är betydligt högre (10-15A). Att stoppa en inomhuskabel bakom ett dörrfoder medför att kabeln utsätts för mekanisk slitning, skulle något gå fel gäller ingen försäkring vid ev elbrand.

Stickkontakt:
Köper man en VP med stickkontakt är det självklart att denna maskin läggs på en helt egen säkring / uttag.
Dels drar maskinen mer än max angivet i A i själva startögonblicket (startpuls), den är också utomhus och ska då skyddas av en jfb (jordfelsbrytare). Sen ska man se upp med att låta en centralt placerad jfb skydda hela centralen, då VP:n kan trigga denna jfb under ogynsamma förhållanden och då släcka ner hela kåken, vilket man vill undvika helt.
VP kan lösa ut en centralt placerad jfb om t.ex cirkpum/kylfrys eller annan elmotor råkar starta i samma ögonblick.
VP kan lösa ut en centralt placerad jfb om den är ihopkopplad med annan jordad utrustning som har störskyddskondingar
VP kan lösa ut jfb om dess avstörningskondensator börjar bli dålig m.m.
Absolut bäst är att skaffa en störningssäker jfb som sätts enbart att betjäna den säkring där vp är kopplad till.

Bifogar bild på lampströmbrytaren, tänk er piggen rätt ut horisontellt, hur rinner då vatten om det kommer genom kransen
(Svar inåt-nedåt och löper då förbi skruven med den oskyddade elledaren)
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 14:11:37 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Stickkontakt?
« Svar #36 skrivet: 01 oktober 2008, 14:08:57 »

Och missa inte att faserna är så jämt belastade som möjligt.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #37 skrivet: 01 oktober 2008, 14:24:15 »
Hej Art Deco!  Uppmärksamt av dig att du anmärkte på att jag skrev att jag bryter endast 0:an tycker jag. ;) Jag har faktiskt väntat lite extra på att få en reaktion på på detta och en riktig avhyvling dessutom, eller också ingick detta i den massiva kritik jag fick i de allmänna ordalagen av Kocken bl.a, vet ej. Jag har ju fått en massa kritik men inte någon tydlig kritik för just det här med 0:an med undantag för en lindrig kommentar från leifa.k ;D All heder till dig för denna anmärkning Art Deco. Thumbsup
Självklart är det ju givetsvis så att jag bryter fasen och inte 0:an i detta fallet ju, så då kan jag ju nu ta bort den texten nu. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 14:59:53 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Stickkontakt?
« Svar #38 skrivet: 01 oktober 2008, 14:37:27 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:

1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).

2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A.

3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.

4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.

Puh... Något mer?  :)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #39 skrivet: 01 oktober 2008, 14:48:43 »
Jag kikade på min Panasonic värmekabel när den var ny och såvitt jag kunde bedöma var den inkopplad (om jag minns rätt) på samma plint som förbinder innedelen med ström från utedelen. Värmekabeln regleras av en sån här termostat: https://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_P_IMAGE/c5f0fc10-784a-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg. Om denna koppling (som inte gjorts av mig, utan av värmepumpsleverantören, för inte installerar Panasonic värmekabeln från fabrik heller?) med denna termostat uppfyller alla krav som kan ställas har jag ingen aning om. Om termostaten bröt nolla eller fas har jag heller ingen aning om eftersom den försörjdes via plinten inne i maskinen. Jag vet inte om den var avsäkrad via en intern säkring eller om den här plinten är direktkopplad till elnätet. Jag förutsatte att inkopplingen som hade gjorts av VP-leverantören var gjord enligt konstens alla regler och att de använt godkänt material. Men nu när jag tänker på det så blir jag mer tveksam.
/kilo

Hej Kilo!  Javisst sådana maskulina prylar sitter det i luftvärmepumparna som bryter och slår till värmekabeln ju. ;D Problemet är ju bara att de slår på värmekabeln redan vid mellan ca +3-5 ºC, och det är därför som jag har separata brytare till mina värmekablar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Stickkontakt?
« Svar #40 skrivet: 01 oktober 2008, 15:04:10 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:
1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).
2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A.
3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.
4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.
Puh... Något mer?  :)

Hej Kasch!  Ja du, skall du nu följa regelboken till punkt och pricka enligt Svenske Kockens instruktioner så är det detta som gäller enligt hans egna uppgifter: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.msg116933#msg116933

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Stickkontakt?
« Svar #41 skrivet: 01 oktober 2008, 15:20:09 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:

1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).

2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A.

3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.

4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.

Puh... Något mer?  :)

Jordfelsbrytare är inte ett måste!
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Stickkontakt?
« Svar #42 skrivet: 01 oktober 2008, 15:35:04 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:
1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).
2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc.). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A.
3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.
4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk.
Puh... Något mer?  :)

Hej Kasch!  Ja du, skall du nu följa regelboken till punkt och pricka enligt Svenske Kockens instruktioner så är det detta som gäller enligt hans egna uppgifter: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11580.msg116933#msg116933

Mvh Raffen.

kockens punkt 3 stämmer inte riktigt. Den bör anslutas fast av behörig.  Isåfall skulle du som ickebehörig inte få hänga upp en IKEA lampa i taket.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Stickkontakt?
« Svar #43 skrivet: 01 oktober 2008, 15:35:20 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:

1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Har fastigheten äldre elsystem utan jordfelsbrytare anses det att ingen jfb behövs vid inkoppling av VP, kravet är dock att denna anslutning måste ha skyddsjord Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).. Finns befintlig jfb i gruppcentral bör separat jfb kopplas till VP där jfb i gruppcentral skall vara störsäker samt att jfb till VP ska ha snabbare utlösning än jfb i gruppcentralen för att undvika att båda löser ut och stänger hela gruppcentralen.

2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc., observera kriterierna i punkt 1 angående flera jfb i samma gruppcentral). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A, därefter 13A eller 16A, med villkoren att kabelarean är anpassad efter längd, A-styrka och pumpens max förbrukning + inräknad startström och stickkontakten för VP skall vara jordad.

3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.

4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk där så krävs.

Puh... Något mer?  :)

Se mina rättningar i din ruta ovan. OBS har även rättat kravet om när jfb behövs i fastigheten
Med normal respekt för el och följande av elregler anser jag att du kan göra det mesta själv, och med stickpropp kan du köpa lösa stickproppsanslutna jfb:er. Dessutom kan du med stickpropp även koppla in avläsare för energiförbrukning för att kolla upp din pump.

Önskar dig lycka till och beklagar "kapningen" av din tråd, men den blev lite för het ett tag för att vara enbart VP..... a:gl
 
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 16:14:28 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Stickkontakt?
« Svar #44 skrivet: 01 oktober 2008, 15:37:52 »
Ja... Om jag nu får bryta in en kort stund så som varande trådskapare  *vinkar* och göra ett högst försiktigt försök till sammanfattning av svaren på den ursprungliga frågan:

1. LVP:n bör ges en fast elinstallation på en separat säkring. Jordfelsbrytare ett måste. Gärna också en separat jordfelsbrytare (JFB).. Finns befintlig jfb i gruppcentral bör separat jfb kopplas till VP där jfb i gruppcentral skall vara störsäker samt att jfb till VP ska ha snabbare utlösning än jfb i gruppcentralen för att undvika att båda löser ut och stänger hela gruppcentralen.

2. I de fall man ändå nyttjar stickkontakt - lägg på separat säkring och separat JFB (om man inte som jag har dubbla JFB i centralen där den ena servar sådant som inte får brytas normalt, d v s frys, kyl etc., observera kriterierna i punkt 1 angående flera jfb i samma gruppcentral). Vill man ändå dumma sig och stickproppsanslutning i befintligt uttag ska säkringen vara minst 10A för en normalstor pump (upp till 2 kW), helst 16A, därefter 13A eller 16A, med villkoren att kabelarean är anpassad efter längd, A-styrka och pumpens max förbrukning + inräknad startström och stickkontakten för VP skall vara jordad.

3. Dra inga inomhuskablar utomhus. Dra inga stickproppsinkopplingar genom väggar. Alltså som vanligt - hemmapula inte eldragning om du inte har 100% koll på vad du gör. Och eftersom den som inte har koll inte vet att han/hon inte har koll bör installation göras av behörig elektriker.

4. Följ varje LVP:s installationsrekommendationer och använd ackrediterat/behörigt folk där så krävs.

Puh... Något mer?  :)

Se mina rättningar i din ruta ovan.
Med normal respekt för el och följande av elregler anser jag att du kan göra det mesta själv, och med stickpropp kan du köpa lösa stickproppsanslutna jfb:er. Dessutom kan du med stickpropp även koppla in avläsare för energiförbrukning för att kolla upp din pump.

Önskar dig lycka till och "beklagar" kapningen av din tråd, men den blev lite för het ett tag för att vara enbart VP..... a:gl
 

Fortfarande är inte jordfelsbrytare ett måste!  Om man inte har ett hus som är byggt uder den lagen.
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 15:40:02 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!