0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hördes knappt när man var i vardagsrummet och ändå var fläkthastigheten inställd i lägge 3 under hela kvällen.
Citera hördes knappt när man var i vardagsrummet och ändå var fläkthastigheten inställd i lägge 3 under hela kvällen. Du kan ha fläkten på högsta hastighet utan att den låter mer. De olika intrevallen på fläkten är bara en begränsning på hur mycket fläkten max kan/får varva. Dvs är det varmt ute så varvar inte fläkten upp mer än vad som behövs, även om fläkten är ställd på max. Har min fläkt inställt på högsta läget men det är sällan fläkten behöver gå på fullvarv. Bara när det är riktigt kallt ute.
Hej, Igår var vpgr och installerade min pump. Installationen gick smidigt till och nu sitter pumpen ovanför entredörren och jobbar.Lekte med den igår rätt så mycket och är mega imponerad. Riktigt varmt blev det i hela huset och lång tid tog det inte.Hade den inställd på 22 grader och fläktläge 2 under hela natten och i morse var det 21,3 i köket och 20.8 i dotterns rum på övervåningen. Vardagsrummet hade en temp på 20.8Det mest imponerande var ändå ljudet, hördes knappt när man var i vardagsrummet och ändå var fläkthastigheten inställd i lägge 3 under hela kvällen.Rekommenderas starkt.Det ska bli skönt i vinter :-)
Citat från: Nikon skrivet 23 september 2008, 14:00:12Hej, Igår var vpgr och installerade min pump. Installationen gick smidigt till och nu sitter pumpen ovanför entredörren och jobbar.Lekte med den igår rätt så mycket och är mega imponerad. Riktigt varmt blev det i hela huset och lång tid tog det inte.Hade den inställd på 22 grader och fläktläge 2 under hela natten och i morse var det 21,3 i köket och 20.8 i dotterns rum på övervåningen. Vardagsrummet hade en temp på 20.8Det mest imponerande var ändå ljudet, hördes knappt när man var i vardagsrummet och ändå var fläkthastigheten inställd i lägge 3 under hela kvällen.Rekommenderas starkt.Det ska bli skönt i vinter :-)Fick min Nocria 14 installerat i tisdags. Kan bara hålla med dig Nikon i allt du säger. Grymt skönt! Blev rätt chockad av hur snabbt tempen steg i hela huset även om jag bara kör den på läge 1. En konstig sak som säkert har med min planlösning att göra är att mina två mest svåråtkomliga rum, köket och vardagsrummet (ligger i enden av hallen) håller 23,5 grad när jag ställt pumpen på 22 grad. Huvudskälet till att jag valde just Nocria´n var för att få tillräckligt med kraft att trycka in värme i dessa rum utan att behöva hålla 28 grader i hallen där pumpen sitter. Funkar mao jättebra. Längtar nästan till kallare väder nu när vi har fått en helt annan värmekänsla i huset.
Citat från: kleven skrivet 25 september 2008, 21:09:10Citat från: Nikon skrivet 23 september 2008, 14:00:12Hej, Igår var vpgr och installerade min pump. Installationen gick smidigt till och nu sitter pumpen ovanför entredörren och jobbar.Lekte med den igår rätt så mycket och är mega imponerad. Riktigt varmt blev det i hela huset och lång tid tog det inte.Hade den inställd på 22 grader och fläktläge 2 under hela natten och i morse var det 21,3 i köket och 20.8 i dotterns rum på övervåningen. Vardagsrummet hade en temp på 20.8Det mest imponerande var ändå ljudet, hördes knappt när man var i vardagsrummet och ändå var fläkthastigheten inställd i lägge 3 under hela kvällen.Rekommenderas starkt.Det ska bli skönt i vinter :-)Fick min Nocria 14 installerat i tisdags. Kan bara hålla med dig Nikon i allt du säger. Grymt skönt! Blev rätt chockad av hur snabbt tempen steg i hela huset även om jag bara kör den på läge 1. En konstig sak som säkert har med min planlösning att göra är att mina två mest svåråtkomliga rum, köket och vardagsrummet (ligger i enden av hallen) håller 23,5 grad när jag ställt pumpen på 22 grad. Huvudskälet till att jag valde just Nocria´n var för att få tillräckligt med kraft att trycka in värme i dessa rum utan att behöva hålla 28 grader i hallen där pumpen sitter. Funkar mao jättebra. Längtar nästan till kallare väder nu när vi har fått en helt annan värmekänsla i huset.Hej Kleven! Nu är det väl ändå så Kleven att vid de här än så länge högst modesta utetemperaturerna som hittills har rått så kan jag ju förstå om du tycker att du bara behöver köra på 1:ans fläktläge för att kunna få varmt i huset, och spec som du nu bor i Täby. Sen att 1:ans fläktläge ger en mkt dålig värmeekonomi vad det gäller pumpens verkningsgrad och cop-värde är ju en helt annan sak som jag väl hoppas att du känner till. Värmen sprider sig ju faktiskt förvånansvärt lätt och bra i husen vid dessa utetemperaturer och man behöver ju definitivt inga 28 ºC där pumpen sitter för att kunna få 21-22 ºC i övriga utrymmen i huset, och detta oavsett om man nu har en Nocria-pump eller en betydligt klenare pump heller för den delen.Du får väl återkomma och rapportera lite vad du behöver för inställningar när det blir lite riktig vinter med temperaturer nedåt kanske 12-15-18 minusgrader, för då är det ju inte helt ovanligt att man behöver ha ca 2-3 ºC högre innetemperatur där pumpen sitter ifh till övriga utrymmen i huset. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 september 2008, 22:18:22Citat från: kleven skrivet 25 september 2008, 21:09:10Citat från: Nikon skrivet 23 september 2008, 14:00:12Hej Kleven! Nu är det väl ändå så Kleven att vid de här än så länge högst modesta utetemperaturerna som hittills har rått så kan jag ju förstå om du tycker att du bara behöver köra på 1:ans fläktläge för att kunna få varmt i huset, och spec som du nu bor i Täby. Sen att 1:ans fläktläge ger en mkt dålig värmeekonomi vad det gäller pumpens verkningsgrad och cop-värde är ju en helt annan sak som jag väl hoppas att du känner till. Värmen sprider sig ju faktiskt förvånansvärt lätt och bra i husen vid dessa utetemperaturer och man behöver ju definitivt inga 28 ºC där pumpen sitter för att kunna få 21-22 ºC i övriga utrymmen i huset, och detta oavsett om man nu har en Nocria-pump eller en betydligt klenare pump heller för den delen.Du får väl återkomma och rapportera lite vad du behöver för inställningar när det blir lite riktig vinter med temperaturer nedåt kanske 12-15-18 minusgrader, för då är det ju inte helt ovanligt att man behöver ha ca 2-3 ºC högre innetemperatur där pumpen sitter ifh till övriga utrymmen i huset. Mvh Raffen.Hej, vadå dålig värmeekonomi på 1:ans fläktläge, kan du eller någon annan utveckla det. tack på förhand,
Citat från: kleven skrivet 25 september 2008, 21:09:10Citat från: Nikon skrivet 23 september 2008, 14:00:12Hej Kleven! Nu är det väl ändå så Kleven att vid de här än så länge högst modesta utetemperaturerna som hittills har rått så kan jag ju förstå om du tycker att du bara behöver köra på 1:ans fläktläge för att kunna få varmt i huset, och spec som du nu bor i Täby. Sen att 1:ans fläktläge ger en mkt dålig värmeekonomi vad det gäller pumpens verkningsgrad och cop-värde är ju en helt annan sak som jag väl hoppas att du känner till. Värmen sprider sig ju faktiskt förvånansvärt lätt och bra i husen vid dessa utetemperaturer och man behöver ju definitivt inga 28 ºC där pumpen sitter för att kunna få 21-22 ºC i övriga utrymmen i huset, och detta oavsett om man nu har en Nocria-pump eller en betydligt klenare pump heller för den delen.Du får väl återkomma och rapportera lite vad du behöver för inställningar när det blir lite riktig vinter med temperaturer nedåt kanske 12-15-18 minusgrader, för då är det ju inte helt ovanligt att man behöver ha ca 2-3 ºC högre innetemperatur där pumpen sitter ifh till övriga utrymmen i huset. Mvh Raffen.
Citat från: Nikon skrivet 23 september 2008, 14:00:12
Visst ju mer genomlupen luft ju effektivare kan den jobba, saken för min del är trots att jag satt fläktläge 2 som övre gräns så känner jag att det blåser i vardagsrummet ifrån den, måste nog flytta soffan lite, för sitter man nästan mitt emot öppningen in till vardagsrummet så blåser det på en i soffan!Annars måste jag säga att det är en jäkligt trevlig pump, jag tror fortfarande inte att det är sant hur bra den sprider värmen och vilket drag det är i den! den är ju mycket tystare än den gammla med eftersom den kör så lågt på fläkten och får runt luften ändå! Inte ett gnäll från frugan om den och hon är känslig för ljud när det ska sovas o så! Nu har vi ju förutom att byta pumpen flyttat på den 2 meter till vänster, nu placerad ovanför dörren och förut i trappen, och trots att den inte längre sitter i trappen så är det varmare på övervåningen! Det gäller alltså att ta placeringen i första hand och pumpvalet i andra hand ser man ju....Har den inställd på 19grader nu och vi hamnar på 20,5 grader inne(långst ifrån pumpen) vrider jag upp till 20 så går det upp till 22 grader inne! och vi som vill ligga på 21 grader
Tack Raffen (och andra) för kommentarerna kring fläktläge. Skal jag förstå dig rätt Raffen så bör jag höja till fläktläge 2 även under höstens varma dagar? Har valt att köra på låg fläkthastighet i början mycket för att kunna få med mig min fru i förtjusningen över VP då hon har varit orolig för just ljudnivå. En liten tanke som kanske är helt fel: då mycket av Nocrians styrka ligger i just draget i fläkten, kan det vara så att även vid lägsta fläktläge trycker den ut mer luft än andra pumpar? Isåfall kanske COP-tappet och effekttappet inte blir så stort som hos andra pumpar? Bara en tanke... Har också noterat att även vid fläktläge 1 så stänger pumpen av helt flera gånger i timmen då det är rätt varmt ute (11-13 grader). Det är så klart "smartfunktionen" som Raffen inte gillar som gör detta. Får en känsla av att jag skulle få väldigt många start/stopp och mer ojämn värme om jag tillät VPn att blåsa på för fullt under kortare tid för att stänga av snabbt osv. Inser att en diskussion kring detta kanske är lite onödig då det rör varmt väder och inte riktigt det vinterklimat där VP verkligen behövs, men iallafall.Annars har du så klart helt rätt Raffen i att vi som är nyblivna nocria-ägare inte kan säga något alls ännu om hur pumpen verkligen funkar under "tuffa" förhållanden. För mig handlar det snarare om att dela med mig av den lilla initiala förtjusningen samt att försöka ge lite tillbaka till forumet som har hjälpt mig mycket under tiden jag rekade lösningar (har passerat 15 timmar inloggat plus minst 7-8 timmar innan jag skapade profilen). Vill gärna visa att jag inte bara suger ut info när jag behöver och sedan försvinner...Kleven
Ingen fara Raffen, jag känner din direkta stil efter att ha läst 100tals av dina inlägg Förstår din teori om att tempgivaren kan luras att tro att det är varmare i rummet än det faktiskt är om själva systemet blir för varmt. Har lite svårt att tro att det händer i dagsläget (borde väl bli likartat problem om jag sätter en lågre temperatur då pumpen inte tilläts blåsa tillräckligt varmt?), men jag gör ett test på 2-ans läge så får vi se vad som händer.