Hej!
Kommer i dagarna att beställa en lvp men har en del frågor. Har läst en massa olika lvp men det är en djungel.
Jag bor i ett ny inköpt hus, 1,5 plan i Stockholm. Bo yta 120m2 men en relativ bra och öppen planlösning. Huset har mekanisk till/från luft
Det är byggt 1980, har tre glasfönster och uppvärmingen idag är med hjälp av el-element från 1980.
Min önskan är att slippa att använda dessa element pga kostnad, dåliglukt. Byta till nya element är inte att tänka på. Därav återstår luft värmepump.
Jag har kikat på olika modeller och haft några säljare hemma hos mig. Vissa bra och vissa ej att rekommendera.
Jag har dock fastnat för en pump från Fujitsu och det är AWYZ 14 Nocria.
Har läst mycket bra om den och undrar nu följande:
1. Tror ni att den är ok för mitt hus, tänker mest på ifall den inte är för står.
2. Innerdelen ska sitta ovanför ytterdörren i hallen, hallen är rätt bred och ingången är placerad nästan på mitten på kortsidan. husetsmått 7,70*10m. Finns det risk att det blir för varmt i detta parti och pumpen slutar att värma. Tänker på det eftersom den är rätt stark.
3. Ljudnivån på innerdelen?
4. Kommer jag slippa hjälpvärma med elementen?
5. Hur många fläktlägen har den? Kan man endast blåsa runt luften utan att värma. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Finns det någon annan pump som matchar denna som ni kan rekommendera. Toshiba kanske?
Tacksam för svar snarast, vill beställa inom kort pga av leverans och installationstider. Snart kommer riktiga hösten och jag vill inte värma med element.