0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Men luftklocka som jharmala har verkar ju onekligen smart - är det vanligt?
Och förresten jörgen, hur mkt isolering har du runt rören?
Citat från: sjönära skrivet 21 april 2009, 16:52:18Men luftklocka som jharmala har verkar ju onekligen smart - är det vanligt? Det är väl ett måste att ha en möjlighet att släppa bort luft på den högsta möjliga punkten i ett slutet rörsystem. Det var även tydlig beskrivet i Sfinx monteringsanvisning.Citat från: sjönära skrivet 21 april 2009, 16:52:18Och förresten jörgen, hur mkt isolering har du runt rören? Det är 50 mm mineralull för 22 mm kopparrör eftersom jag läste att neoprenisolerinegn inte klarar mer än 100 ºC och om jag minns rätt så kan temperaturen i rören bli upp till 180 som mest.Nu måste jag ut och gå med frugan mellan varven, återkommer.Jörgen
sjönära, är dina rör (carport) monterad med 90° vinkel??? De är väl med heatpipe? Inte optimalt.
Menar du att heatpipe inte går att montera lodrätt?mvh
I går var tanken 73 - 70- 53 när jag var inne och kikade i tankrummet. Vi har haft några dagar nu med sol, men det har varit lite moln och dis men vi har fått ner ca 25 KWh /dag i alla fall. Vi pumpar även över till oljepannan så dess oljebrännare har varit avstängd denna vecka, med andra ord så ÄR detta en lönsam investering (så länge solen lyser ).Tanke är uppe i sådana temperaturer redan att jag skall ta hem gasen i helgen och sätta dit evakueringsrören för nödkylningen av tanken, känns dumt att spola ut hett vatten på gräsmattan, men blir det för mycket så blir det.Jörgen