0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kul att se jharmala. Vilken vind och utomhustemp har det varit idag ungefär?
Sjönära:1 Om du får kylning i solslingan är något fel. Jag tror att energimätarens ena givare mäter för låg temp och därmed visar för låg temp och därmed för lite kWh. Placeringen?2 Flödet är i lägsta laget varför du får onödigt hög temp i solfångarna. Det minskar effekten och kan ge en del konstiga effekter. Flödet bör vara 4 x 3 = 12 liter per min eller åtminstone uppemot 10 liter per min.Anledningen till lågt flöde KAN vara kvarvarande luft i systemet. Mycket vanligt med slinga i tank.Sitter det massa luft i solfångarna på taket KAN det påverka värmeöverföringen kraftigt i själva solfångaren.3 Tankens slinga är utsträckt i höjdled.4 Tempdiff start 80% av max tempdiff är bra Med 12 l/min ==> 8 grader, med 5 l/min 19 grader5 Tempdiff stopp 20% av min tempdiff är inte utan anledning ==> 2 grader, med l/min 5 graderMed "bara" 5 l/min får du ett mycket sämre reglerområde och alldeles för hög temp i solfångaren.6. Kolla så att ALL metall på rören utomhus är isolerade. Ordentligt. Även anslutningarna.Kul att se jharmala. Vilken vind och utomhustemp har det varit idag ungefär?