0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som jag nu undrar på om jag har för liten vinkel på rören eftersom vi bor på 63:je breddgraden, men å andra sidan så äe det svetsat och skruvat redan.
Med anledning av tråden "Är vakuumrör verkligen något att satsa på" så ställer jag följande fråga till de som verkar ha koll på teoretiska detaljer:Hur mycket mer utbyte får jag ner från taket om jag skruvar fast en aluminium plåt på stativet bakom rören?Det blir ju i alla fall mera kvadrat solfångaryta och kanske rejält mera kw i tanken?Jörgen
Mitt expansionskärl för solvärmen ska enligt instruktionen monteras med anslutningen uppåt. Övriga kärl jag sett har också haft anslutningen uppåt.
Är det inte lite för litet exp-kärl till så stor tank?Eller är det bara till solslingan?
Har också en 4-slingors Dalatank men jag använder en elektrisk trevägsventil för att växla mellan övre och undre slinga. Tror det blir svårt att styra detta manuellt och få det att fungera bra.
om du menar att funka som ngn slags reflektor så tror iaf inte Stig Felldén på det. Läs hans argument i lämplig tråd - det handlar om vindfång, löv och snöfälla till ett visst materialpris som gör att det är lönsammare lägga pengarna på fler rör. Man missar då även det solljus som kommer bakifrån om rören är monterade som du tänker göra.