0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej-Dags att elda upp diskussionen litegrann...snart är det vinter.Hur många stollar på forumets luft/luft avdelning tror sig klara hela vintern utan att stötta med elradiatorer ?MVH/Gano
HejRäknar nog med att fixa vintern utan elstöd. Härnere vid den stora sjön så är det inte mycket till vintrar kvar, sista vintern var ett skämt. Värmepumparna var väl uppe på halvfart då och då , det var allt.Ska putsa lite på husets W/K-värde bara. Ligger idag på kanske 95-100 W/K. Ska byta 2-glas isolerglas i 2 fönster (punkterade kassetter), renovera 3 st takfönster (också punkterade kassetter ). Jag kör in argonfyllt och lågenergi, det är tydligen det som gäller nu. Ska dessutom lägga in en extra innerruta med lågenergiglas på takfönstren. Där har jag bara 2-glas, annars har jag 3-glas kopplade. Läste förresten att 3-glas kopplade (även kallat 1+2) fönster har lägre U-värde än vanliga 3-glas (med 3-glas kassett), det var nytt för mej.Sedan ska jag ta och isolera färdigt, jag har "sparat" de sista metrarna i ena sidovinden. Det var så j-a tråkigt att krypa i den där tunneln....så jag tog ett sabbatsår. Allt tillsammans gör nog en 5 W/K. Det kan verka lite, men faktum är att det brukar märkas mer än vad siffrorna antyder. Det blir jämnare värme i huset, det blir lättare att värma upp med värmepumparna och huset tål ganska kraftiga väderomslag. MVH/Gano
Hur ser man att en kasett är punkterad ? Vi har också 2+1 glas och jag vet inte hur jag skall bedöma skicket på dem ?..Kan man byta ut dåliga kasetter ?
Min elräkning har dykt med ca 7000 kWh . Fick meddelande från El-bolaget att jag skulle får fyra månader med 0 = noll i räkning eftersom jag betalt för mycket.
Jag kan nog också räkna mig till skaran som inte behöver stödvärme.Det kanske går att lista ut varför... Jag har ju två monster.