0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Hei NE9GKE , ser ut som vinkelen er vel skarp på rørene til Toshiba`n . Er det synsbedrag på bildet kanskje ? Jeg tror at hvis vinkelen er så skarp som det ser ut så risikerer du strømningstap/motstand . Ser litt " fjøsmekk " ut . Som om den avrundede hjørnekanalen er erstattett med tilpassede rette kanaler . Raptus
Da er det nok ok ! Visste ikke at en hjørne-kanal kostet 20000.- Raptus
Hej NE9GKE! Jag får väl bara gratulera dig till en riktigt bra pump då alltså Thumbsup Man kan ju nästan förstå att du enligt bilderna verkar ha stängt av Panasonicen nu och bara kör med Toshiban Skulle tro att du kommer att bli riktigt imponerad av Toshibapumpen, och det skall dessutom bli riktigt skoj att höra dina rapporter och kommentarer ang resp pump nu när du kommer att jämföra dessa 2 framöver. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:02:39Hei RaffenForeløpig har jeg konstatert følgende forskjeller:1: Det virker som om Panasonicen er mer en ON/OFF pumpe, Toshiban går mye mer og jevnere.2: Men det virker også som om innedelen på Toshiban bråker litt mer enn Panasonicen.\\NE9GKE
Citat från: NE9GKE skrivet 05 oktober 2008, 12:09:14Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:02:39Hei RaffenForeløpig har jeg konstatert følgende forskjeller:1: Det virker som om Panasonicen er mer en ON/OFF pumpe, Toshiban går mye mer og jevnere.2: Men det virker også som om innedelen på Toshiban bråker litt mer enn Panasonicen.\\NE9GKEHej NE9GKE! Ja jag har ju märkt en otrolig skillnad mellan min Panasonic och Toshiban. Toshiban går ju ned hur fint som helst till ivf 140-150 watt, medans Panasonicen bara går ned till ca 400-440 watt sen går den ned ioffläge, så i det fallet så kan man faktiskt mera uppfatta den som en on/off-pump ju. Märkligt tycker jag att du tycker att innerdesfläkten låter mer än Panasonicen. Min dotter och måg har samma pump och den går väldigt tyst tycker jag, de har sin pump monterad direkt över vardagsrumssoffan. Min egen Toshiba går också lika tyst som min Panasonic ivf. Vad kör du med för fläkthastighet på den normalt?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:21:04Citat från: NE9GKE skrivet 05 oktober 2008, 12:09:14Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:02:39Hei RaffenJeg er helt enig med deg i den teorien angående når de skrur seg av, dette stemmer. Toshiban står normalt på AUTO på vifta, det gjør også "SWING". Det er ingen "ulyd" i noen av innedelene men jeg mener bestemt at Toshiban bråker litt mer. Jeg har fått ganske "dilla" på varmepumper de siste ukene så jeg skal love deg at jeg har testet begge pumpene på alle hastigheter som fins. Jeg vet forresten at det er keramiske lager i min Panasonic, det er det vel ikke i Toshiban?\\ NE9GKE
Citat från: NE9GKE skrivet 05 oktober 2008, 12:09:14Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:02:39
Citat från: Raffen skrivet 05 oktober 2008, 12:02:39
Vissa av dess exemplar jag testat har visat rätt (tror jag), andra har visat fel. Det verkar variera mellan olika exemplar. Jag har ingen aning om vad som kan orsaka skillnaden mellan olika ex. Det verkar (observera: verkar) som att Clas Ohlsons andra mätartyp visar mer korrekt, åtminstone vad gäller standbyförbrukning. Den typen visar effektfaktorn, dvs den tar hänsyn till fasskillnaden mellan ström och spänning. Tyvärr har denna mätare inte någon batteribackup vilket innebär att vid strömavbrott så börjar den räkna från 0 igen, otroligt irriterande om man vill ha lite koll över tiden.Enligt testet jag hänvisade till i annan tråd så visade ELV-mätaren som jag diskuterat i ytterliggare annan tråd mer korrekt, den är dock lite dyrare. Andra mätare som också tydligen visar bra värden är Voltcraft-mätare från Conrad och dessa innehåller batteribackup.