Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Låt oss spekulera lite om framtiden  (läst 23339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #30 skrivet: 09 juni 2008, 21:54:21 »
Det som förvånar mig lite i länken var att man knappt nämner den stora vikten av att i det uppvärmda bostadsutrymmet ha ett undertryck, det kanske är det både lättast och viktigast. Är trycket högre på vinden än inne i bostaden kommer ingen fuktig luft att smita ut den vägen.

Hej Svenske Kocken!  Självklart är det ju viktigt att man har ett undertryck i det uppvärmda bostadsutrymmet, men i äldre bostadshus med självdragsventilation är det ju inte alltid på det sättet, och därför är det då extra viktigt att man har en bra ventilation på kallvinden så att ev fuktig och varm luft som kommer upp nerifrån bostadsutrymmet ventileras ut, annars blir det ju lätt fuktskador och mögel på innertaksvirket på kallvinden.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 00:16:24 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #31 skrivet: 09 juni 2008, 22:00:27 »
Frånluften ska tas ur "våta" utrymmen bad, tvätt och kök i övriga rum tilluft bra sug där ger bra luft inne.

Hej Svenske kocken!  Den vanligaste lösningen är ju den du nämner ja, men det finns även andra lösningar som t.ex min egen, dvs att förutom att frånluften via mekanisk ventilation i mitt hus tas från alla våtutrymmen och kök så har jag även frånluftsutsug i våra sovrum och i vardagsrummet, och tilluften tar jag då in från väggventiler i källaren.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #32 skrivet: 09 juni 2008, 22:03:04 »
Hej Hansson!  Vad då be om problem med vindpapp ovanför ditt spån?? Överst på isoleringsskivorna till vindsbjälklaget så brukar man alltid ha en isoleringsmatta med en vindpapp på ovansidan, och denna vindpapp är till just för att skydda mot ev vindblås som kan komma in på vinden med en bra ventilation och därmed skulle försämra isoleringsegenskaperna för underliggande isolering, och ingenting annat, och denna vindpapp hindrar inte på något sätt ev utträngande fukt från bostadsvåningen från att komma upp och igenom isoleringen och ut på kallvinden. Så det skulle inte bli något bekymmer alls med detta Hansson för din del, bara du nu skulle ha en bra ventilation på kallvinden.

Mvh Raffen.

Jag har inte sett någon tillverkare som rekomenderar vindpapp ovanpå isoleringen.
Jag har oxå läst att det inte rekomenderades.Men jag kan inte komma på vart huvuddunk.

Och mer ventilation på vinden var ju inte ett sätt att lösa problemt.
Det läste du väl i länken jag postade?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #33 skrivet: 09 juni 2008, 22:06:34 »
Fungerar inte pappret på ena sidan isoleringen (om den läggs uppåt) som just "vindpapp" eller tänker jag på något annat nu? Jag har själv lösull på vinden så jag har iofs ingen vindpapp...
« Senast ändrad: 09 juni 2008, 22:16:31 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #34 skrivet: 09 juni 2008, 22:24:10 »
Hej Hansson!  Vad då be om problem med vindpapp ovanför ditt spån?? Överst på isoleringsskivorna till vindsbjälklaget så brukar man alltid ha en isoleringsmatta med en vindpapp på ovansidan, och denna vindpapp är till just för att skydda mot ev vindblås som kan komma in på vinden med en bra ventilation och därmed skulle försämra isoleringsegenskaperna för underliggande isolering, och ingenting annat, och denna vindpapp hindrar inte på något sätt ev utträngande fukt från bostadsvåningen från att komma upp och igenom isoleringen och ut på kallvinden. Så det skulle inte bli något bekymmer alls med detta Hansson för din del, bara du nu skulle ha en bra ventilation på kallvinden.
Mvh Raffen.
Jag har inte sett någon tillverkare som rekomenderar vindpapp ovanpå isoleringen.
Jag har oxå läst att det inte rekomenderades.Men jag kan inte komma på vart huvuddunk.
Och mer ventilation på vinden var ju inte ett sätt att lösa problemt.
Det läste du väl i länken jag postade?

Hej Hansson!  Jag har tyvärr inte kollat med dagens tillverkare Hansson, och jag har kanske inte heller känt att jag direkt behöver kolla med dem heller. Men räcker det inte med min rekommendation för dig menar du??
Jodå jag kollade lite i länken som du bifogade, har inte hunnit läsa igenom den noga ännu, men skall titta vidare på den det lovar jag dig, men det lilla som jag såg gjorde mig ju nästan mörkrädd måste jag erkänna,    Citat: "ett par gavelventiler räcker"  "Generellt innebär däremot den ökade ventileringen att vindsutrymmet blir kallt och fuktigt"  "En viss luftväxling bör enligt vår mening alltid finnas på vinden för säkerhets skull. Omfattningen av denna luftväxling kan dock diskuteras. Sannolikt räcker det med relativt måttlig ventilation t ex någon eller några gavelventiler"  "Att välja byggnadsmaterial, framför allt för underlagstaket, som tål klimatet utan att besvärande påväxt uppkommer löser problemet för vindsutrymmet men inte för material som lagras där. För att undvika påväxt måste RF på vinden sänkas. Ett sätt är att öka temperaturen genom att begränsa ventilationen i vindsutrymmet"  Slut citat

Det är ju verkligen så man blir mörkrädd när man läser sådan här smörja, och det är väl inte att undra på att folk har problem med fukt och mögel på yttertaksvirket mm på kallvindarna, eller att det luktar unket i husen numera. Jag kan bara säga det att ventilationen på en kallvind kan det aldrig någonsin bli för för mkt av, däremot är det stora risker med att ha en för dålig ventilation och luftväxling på en kallvind förstår du Hansson, det är därför som jag rekommenderar dig och alla andra en vindpapp som brukar finnas påklistrad på den isolermatta som man lägger överst på isoleringen till vindsbjälklaget om man nu vill undvika framtida problem. Sen får det gärna finnas både 1 och 2 st gavelventiler på båda gavlarna, men det viktigaste är också att man har en luftspalt på minst 2 cm runt hela takfoten på huset, ingen skall inbilla mig att det räcker med några futtiga gavelventiler för att kunna få till en tillfredställande luftväxling på en kallvind, för då är man rejält ute och seglar det kan jag säga dig.

Mvh Raffen.   
« Senast ändrad: 09 juni 2008, 22:49:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #35 skrivet: 09 juni 2008, 22:32:06 »
ja vad ska man svara på det där  ???
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #36 skrivet: 09 juni 2008, 22:38:32 »
ja vad ska man svara på det där  ???

Tjenare Hansson!  Ja jag kan förstå dig, det är inte så lätt när sakkunskapen får gå in och med erfarenhet förklara hur det ligger till i det verkliga livet, och spec inte när den nya generationens experimentmakare försöker att uppfinna hjulet en gång till med en massa löjliga nymodigheter som inte kommer att visa sig fungera framledes. ;)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 juni 2008, 22:51:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #37 skrivet: 10 juni 2008, 00:26:16 »
Fungerar inte pappret på ena sidan isoleringen (om den läggs uppåt) som just "vindpapp" eller tänker jag på något annat nu? Jag har själv lösull på vinden så jag har iofs ingen vindpapp...

Hej Kilo!  Jovisst är ju vindpapp (papper på ovansidan av en isoleringsmatta) avsedd just för att inte ev vind utifrån skall försämra egenskaperna på vindsisoleringen, och det här med lösull förresten, det vore ju i högsta grad betjänt utav en extra isolermatta med vidhängande vindpapp som täcker lösullen för att inte riskera att försämra isoleringsegenskaperna hos din lösull.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #38 skrivet: 10 juni 2008, 01:00:29 »
Det är för dyrt, och jag är lite tveksam till livslängden, värmer idag min pool med jordvärmepumpen för 2500 kr/år - payoff-tiden skulle bli minst 10 år och jag är tveksam till att solfångarna håller så mycket längre än så.
Dessutom har vi så mycket snö på taken här att jag är rädd för problem med detta.
Dessutom vill jag ha en hög och jämn temperatur, nåt som jag inte kan tänka mig att man får med solfångare.
Jag tror starkt på devisen att hålla allt så enkelt som möjligt för att få en väl fungerande anläggning som är billig i drift och underhåll, ju fler saker man införskaffar, desto dyrare blir det att underhålla och uppgradera.
För oss är som sagt hushållselen den stora boven, ca 15000 kWh/år, och den kommer jag inte åt med solfångare...
Ny sambo kanske, men det är inte heller billigt.  ;)

Hej Rickard!  Ok jag förstår, men i deras fall så har poolvärmningen med luft/vattenvärmepumpen kostat ca 7000-8000 kwh/år, så solfångaranläggningen skall då alltså kunna vara helt återbetald efter ca 3 år om nu solen kan visa sig från sin goda sida framledes.
15000 kwh/år i hushållselförbrukning?? Hur kan det vara möjligt egentligen?? Det måste väl ändå vara något slags rekord Rickard eller?? Vad är det för någonting som förbrukar så mkt energi i ert hushåll då??

Mvh Raffen.

3 datorer
4 TV-apparater
Spelkonsoll(er)
Ett gäng laddare till mobiltelefoner, kameror o.s.v.
3 st skrivare (jag driver ju företag, och jag behöver så många, fråga inte varför)
Krypgrundsavfuktaren
Frysbox
Kyl/frys
Diskmaskin
Tvättmaskin
Torktumlare
Poolvärme
Poolcirkulationspump
Infravärmare i uterummet när så är påkallat
Belysning (mina lågenergilampor har fasats ut av sambon)
Två bilar som när de används vintertid kopplas till motorvärmare/cupevärmare nån timme innan avfärd.
Värmepumpens cirkulationspumpar, kör dem alltid då det behövs värme året om, dessutom en extra liten cirkpump för frikylan.

Det finns säkert saker jag glömt, men även om varje grej inte drar så mycket så blir det många bäckar små som till sist skapar en stor å...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #39 skrivet: 10 juni 2008, 01:09:42 »
Hej Hansson!  Vad då be om problem med vindpapp ovanför ditt spån?? Överst på isoleringsskivorna till vindsbjälklaget så brukar man alltid ha en isoleringsmatta med en vindpapp på ovansidan, och denna vindpapp är till just för att skydda mot ev vindblås som kan komma in på vinden med en bra ventilation och därmed skulle försämra isoleringsegenskaperna för underliggande isolering, och ingenting annat, och denna vindpapp hindrar inte på något sätt ev utträngande fukt från bostadsvåningen från att komma upp och igenom isoleringen och ut på kallvinden. Så det skulle inte bli något bekymmer alls med detta Hansson för din del, bara du nu skulle ha en bra ventilation på kallvinden.
Mvh Raffen.
Jag har inte sett någon tillverkare som rekomenderar vindpapp ovanpå isoleringen.
Jag har oxå läst att det inte rekomenderades.Men jag kan inte komma på vart huvuddunk.
Och mer ventilation på vinden var ju inte ett sätt att lösa problemt.
Det läste du väl i länken jag postade?

Hej Hansson!  Jag har tyvärr inte kollat med dagens tillverkare Hansson, och jag har kanske inte heller känt att jag direkt behöver kolla med dem heller. Men räcker det inte med min rekommendation för dig menar du??
Jodå jag kollade lite i länken som du bifogade, har inte hunnit läsa igenom den noga ännu, men skall titta vidare på den det lovar jag dig, men det lilla som jag såg gjorde mig ju nästan mörkrädd måste jag erkänna,    Citat: "ett par gavelventiler räcker"  "Generellt innebär däremot den ökade ventileringen att vindsutrymmet blir kallt och fuktigt"  "En viss luftväxling bör enligt vår mening alltid finnas på vinden för säkerhets skull. Omfattningen av denna luftväxling kan dock diskuteras. Sannolikt räcker det med relativt måttlig ventilation t ex någon eller några gavelventiler"  "Att välja byggnadsmaterial, framför allt för underlagstaket, som tål klimatet utan att besvärande påväxt uppkommer löser problemet för vindsutrymmet men inte för material som lagras där. För att undvika påväxt måste RF på vinden sänkas. Ett sätt är att öka temperaturen genom att begränsa ventilationen i vindsutrymmet"  Slut citat

Det är ju verkligen så man blir mörkrädd när man läser sådan här smörja, och det är väl inte att undra på att folk har problem med fukt och mögel på yttertaksvirket mm på kallvindarna, eller att det luktar unket i husen numera. Jag kan bara säga det att ventilationen på en kallvind kan det aldrig någonsin bli för för mkt av, däremot är det stora risker med att ha en för dålig ventilation och luftväxling på en kallvind förstår du Hansson, det är därför som jag rekommenderar dig och alla andra en vindpapp som brukar finnas påklistrad på den isolermatta som man lägger överst på isoleringen till vindsbjälklaget om man nu vill undvika framtida problem. Sen får det gärna finnas både 1 och 2 st gavelventiler på båda gavlarna, men det viktigaste är också att man har en luftspalt på minst 2 cm runt hela takfoten på huset, ingen skall inbilla mig att det räcker med några futtiga gavelventiler för att kunna få till en tillfredställande luftväxling på en kallvind, för då är man rejält ute och seglar det kan jag säga dig.

Mvh Raffen.   

I denna fråga håller jag på lagom ventilation, inte för lite och inte för mycket, det kommer ändå aldrig att helt ta bort risken för fuktskador, för att helt undvika den risken måste utrymmet värmas eller avfuktas, värmer gör man lämpligast genom "lagom" lite isolering, och om man skall avfukta skall ventilationen minimeras.
Jag anser att du Raffen har fel i denna fråga, välisolerad vind i kombination med forcerad ventilation kommer under vissa förhållanden att innebära massiva fuktbelastningar av vindsutrymmet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #40 skrivet: 10 juni 2008, 08:32:38 »
Hej

Jag skulle vara försiktig med tilläggsisolering på vinden, speciellt i äldre hus med självdrag utan tätskikt. Hansson resonerar helt rätt utifrån sina förutsättningar. Om man ska tilläggsisolera ett äldre hus måste man nog göra allt riktigt från början med ventilation och tätskikt.

I mitt nuvarande hus med mekanisk frånluft och tätskikt är risken liten anser jag. Lågenergihus byggs ibland med väggar där elen ligger innanför tätskiktet. Vinsten är att man inte perforerar plastfolien med alla eldosor samt att man slipper göra hål i folien så fort man sätter upp en tavla. Genom att göra husen tätare så kan man ha mer isolering och sänka ventilationen till en optimalt låg nivå.

När vi besiktigade vårt gamla 2-vån hus (byggt -47) inför försäljning så var vinden väldigt fin, alldeles snustorr. Besiktningsmannen var inte förvånad, huset var välskött, vindsluckan var tät och spännpappstaken på 2:a våningen var hela och fina. Däremot sa han att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus. Det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade). Typiskt spännpappstak som ersatts med moderna takskivor. Vi har ett annat förhållningssätt till vatten numera som gör att luften blir fuktigare inomhus. I kombination med dålig ventilation kan mögel uppstå.

Visst kan man ventilera och på andra sätt försöka göra sig av med den fuktiga luften på vinden eller sänka RF, men grundproblemet är likafullt att fuktig luft tar sig dit och kondenserar. Det är i allafall min tekniska ståndpunkt i detta (utan att säga "så här är det").

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #41 skrivet: 10 juni 2008, 08:57:26 »
De största fuktbelastningarna fås nog normalt från uteluften, växlande temperaturer och varierande luftfuktighet utomhus ger tidvis Rf på väldigt höga nivåer i vindsutrymmena.
Titta bara på alla (både målade och omålade) fasader/träkonstruktioner utomhus som möglat de senaste åren, inte beror det på dålig ventilation, utan på att luftfuktigheten har varit hög under lång tid...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #42 skrivet: 10 juni 2008, 09:28:04 »
Min välventilerade och välisolerade vind (80 cm lösull) har varit snustorr i 20 år förutom precis ovanför vindsluckan där det en gång i tiden var problem, men inte nu längre. Diffusionsplast finns överallt och jag undviker i största möjligaste mån att göra hål i plasten för genomföringar m.m. men om jag måste tätar jag minutiöst för att försöka undvika problem.

Ännu så länge har det fungerat hos mig men med nuvarande klimat så vet man aldrig vad som händer.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #43 skrivet: 10 juni 2008, 12:29:53 »
Hej Hansson!  Vad då be om problem med vindpapp ovanför ditt spån?? Överst på isoleringsskivorna till vindsbjälklaget så brukar man alltid ha en isoleringsmatta med en vindpapp på ovansidan, och denna vindpapp är till just för att skydda mot ev vindblås som kan komma in på vinden med en bra ventilation och därmed skulle försämra isoleringsegenskaperna för underliggande isolering, och ingenting annat, och denna vindpapp hindrar inte på något sätt ev utträngande fukt från bostadsvåningen från att komma upp och igenom isoleringen och ut på kallvinden. Så det skulle inte bli något bekymmer alls med detta Hansson för din del, bara du nu skulle ha en bra ventilation på kallvinden.
Mvh Raffen.
Jag har inte sett någon tillverkare som rekomenderar vindpapp ovanpå isoleringen.
Jag har oxå läst att det inte rekomenderades.Men jag kan inte komma på vart huvuddunk.
Och mer ventilation på vinden var ju inte ett sätt att lösa problemt.
Det läste du väl i länken jag postade?
Hej Hansson!  Jag har tyvärr inte kollat med dagens tillverkare Hansson, och jag har kanske inte heller känt att jag direkt behöver kolla med dem heller. Men räcker det inte med min rekommendation för dig menar du??
Jodå jag kollade lite i länken som du bifogade, har inte hunnit läsa igenom den noga ännu, men skall titta vidare på den det lovar jag dig, men det lilla som jag såg gjorde mig ju nästan mörkrädd måste jag erkänna,    Citat: "ett par gavelventiler räcker"  "Generellt innebär däremot den ökade ventileringen att vindsutrymmet blir kallt och fuktigt"  "En viss luftväxling bör enligt vår mening alltid finnas på vinden för säkerhets skull. Omfattningen av denna luftväxling kan dock diskuteras. Sannolikt räcker det med relativt måttlig ventilation t ex någon eller några gavelventiler"  "Att välja byggnadsmaterial, framför allt för underlagstaket, som tål klimatet utan att besvärande påväxt uppkommer löser problemet för vindsutrymmet men inte för material som lagras där. För att undvika påväxt måste RF på vinden sänkas. Ett sätt är att öka temperaturen genom att begränsa ventilationen i vindsutrymmet"  Slut citat
Det är ju verkligen så man blir mörkrädd när man läser sådan här smörja, och det är väl inte att undra på att folk har problem med fukt och mögel på yttertaksvirket mm på kallvindarna, eller att det luktar unket i husen numera. Jag kan bara säga det att ventilationen på en kallvind kan det aldrig någonsin bli för för mkt av, däremot är det stora risker med att ha en för dålig ventilation och luftväxling på en kallvind förstår du Hansson, det är därför som jag rekommenderar dig och alla andra en vindpapp som brukar finnas påklistrad på den isolermatta som man lägger överst på isoleringen till vindsbjälklaget om man nu vill undvika framtida problem. Sen får det gärna finnas både 1 och 2 st gavelventiler på båda gavlarna, men det viktigaste är också att man har en luftspalt på minst 2 cm runt hela takfoten på huset, ingen skall inbilla mig att det räcker med några futtiga gavelventiler för att kunna få till en tillfredställande luftväxling på en kallvind, för då är man rejält ute och seglar det kan jag säga dig.
Mvh Raffen.   
I denna fråga håller jag på lagom ventilation, inte för lite och inte för mycket, det kommer ändå aldrig att helt ta bort risken för fuktskador, för att helt undvika den risken måste utrymmet värmas eller avfuktas, värmer gör man lämpligast genom "lagom" lite isolering, och om man skall avfukta skall ventilationen minimeras.
Jag anser att du Raffen har fel i denna fråga, välisolerad vind i kombination med forcerad ventilation kommer under vissa förhållanden att innebära massiva fuktbelastningar av vindsutrymmet.

Hej Rickard!  Det finns egentligen ingenting som heter lagom ventilation på en kallvind Rickard, med undantag för de här SP-Nissarnas försök till beskrivning i sitt dokument: http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent%20vindar.pdf utan det finns antingen bara en fullgod ventilation eller också en undermålig ventilation på en kallvind. Möjligtvis så skulle man kunna tänka sig att försöka sig på ett experiment där man försökte sig på att lägga sig någonstans mitt i mellan som du föreslår, men då med en stor risk för att drabbas av fukt och mögelskador så som det finns bild på i dokumentet ifråga, och denna bild är ett tydligt bevis på en undermålig ventilation med fuktig varmluft som har kommit upp på vinden och inte har kunnat ventileras ut. Så varför Rickard skall man chansa med en undermålig ventilation eller lägga sig på gränsen för en godkänd ventilation, och att helt plötsligt kanske i efterhand kunna konstatera fukt och mögelskador, när man kan säkerställa detta genom att tillse att man har en ordentlig och fullgod ventilation redan från början.
Jag håller också fullständigt med Ganos besiktningsman, för han hade fullständigt rätt när han sa att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus, och att det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade), för det klart att den gör med ett kallt oisolerat tak ovanför och den fuktiga varma luften nerifrån bostaden inte kan ventileras ut snabbt och effektivt nog.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 13:35:07 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #44 skrivet: 10 juni 2008, 13:16:22 »
Trådar om ventilation/ej ventilation brukar ju fortgå för evigt.
Själv tror jag inte på nån universallösning utan att varje hus är unikt(detta grundat enbart på olika info på internet, ingen egen erfarenhet).
Därmed låter jag det bero med mina 15 cm spån tills elpriset stigit med åtminstone 50%.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!