0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller också fullständigt med Ganos besiktningsman, för han hade fullständigt rätt när han sa att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus, och att det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade), för det klart att den gör med ett kallt oisolerat tak ovanför och den fuktiga varma luften nerifrån bostaden inte kan ventileras ut snabbt och effektivt nog.Mvh Raffen.
Trådar om ventilation/ej ventilation brukar ju fortgå för evigt.Själv tror jag inte på nån universallösning utan att varje hus är unikt(detta grundat enbart på olika info på internet, ingen egen erfarenhet).Därmed låter jag det bero med mina 15 cm spån tills elpriset stigit med åtminstone 50%.
Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:16:22Trådar om ventilation/ej ventilation brukar ju fortgå för evigt.Själv tror jag inte på nån universallösning utan att varje hus är unikt(detta grundat enbart på olika info på internet, ingen egen erfarenhet).Därmed låter jag det bero med mina 15 cm spån tills elpriset stigit med åtminstone 50%.Hej Ville Vessla! Jodå jag vet mkt väl om att det råder ibland nästan lika många uppfattningar som de antal personer som har uppfattningarna ifråga, och alla försöker att finna sina resp lösningar, men faktum är att finns ett antal universallösningar som är gamla och beprövade och som alltid fungerar, och då är det ganska dumt att experimentera med andra lösningar om man nu vill undvika ev framtida bekymmer, och kallvindsventilationen som jag har nämt om här i denna tråden är just ett sådant exempel Ville.Mvh Raffen.
Kan utomhus luft vara fuktig Vad gör man om så är fallet?Har man nu tilläggs isolerat vinden=Sänkt temp.Och sedan ventilerar med fuktig utomhus luft blir det bra?Att ventilera vinden är bra om man kan ventilera den när utomhus luften är torrare än vinds luften.Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 12:29:53Jag håller också fullständigt med Ganos besiktningsman, för han hade fullständigt rätt när han sa att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus, och att det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade), för det klart att den gör med ett kallt oisolerat tak ovanför och den fuktiga varma luften nerifrån bostaden inte kan ventileras ut snabbt och effektivt nog.Mvh Raffen. Då är det väl ventilationen i bostads utrymmet som är för dålig.
Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 13:31:09Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:16:22I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.
Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:16:22
Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:42:40Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 13:31:09Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:16:22I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.Hej Ville Vessla! Varierande ventilation med en minskande ventilation på vintertid, det låter ju rent livsfarligt alltså för nämnda skador. Jag förstår då mkt väl att du håller på med en fuktmätare och med värmen inifrån huset värmer upp kallvinden för att hålla ned luftfuktigheten, kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, och dessutom ett väldigt nervöst liv att leva.Då är det väl klart mkt bättre att du tilläggsisolerar vindsbjälklaget, ser till att du samtidigt får en riktig luftspalt runt om hela takfoten så att du får till en riktig ventilation, och behåller din värme i bostadsutrymmet och kan därmed också slippa bekymmren med luftfuktigheten på kallvinden.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 14:06:04Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:42:40Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 13:31:09Citat från: Ville Vessla skrivet 10 juni 2008, 13:16:22I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.Hej Ville Vessla! Varierande ventilation med en minskande ventilation på vintertid, det låter ju rent livsfarligt alltså för nämnda skador. Jag förstår då mkt väl att du håller på med en fuktmätare och med värmen inifrån huset värmer upp kallvinden för att hålla ned luftfuktigheten, kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, och dessutom ett väldigt nervöst liv att leva.Då är det väl klart mkt bättre att du tilläggsisolerar vindsbjälklaget, ser till att du samtidigt får en riktig luftspalt runt om hela takfoten så att du får till en riktig ventilation, och behåller din värme i bostadsutrymmet och kan därmed också slippa bekymmren med luftfuktigheten på kallvinden.Mvh Raffen.Jag har en ordentlig luftspalt runt om och den varierande ventilationen kan jag ju inte göra nåt åt med mindre än att riva bort takpannorna och lägga nåt vindtätt skikt på spåntaket. Pannorna las för övrigt på 50-talet, huset är från 1914 och det finns inga synliga fuktskador så jag är inte det minsta bekymrad just nu, jag byter en och annan panna ibland men om jag gör någon ändring i isoleringen eller ventialtion skulle jag bli det.
Hej Ville Vessla! Jaså hade du en ordenlig luftspalt runt om takfoten, ja då behöver du ju inte ha några bekymmer överhuvudtaget, och då förstår jag ju att du inte har några fuktskador. Varför mäter du med en fuktmätare då?? Luftfuktigheten varierar ju med väderleken och den kan vi ju inte påverka alls, så därför är det ju helt ointressant då ju.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 14:23:36Hej Ville Vessla! Jaså hade du en ordenlig luftspalt runt om takfoten, ja då behöver du ju inte ha några bekymmer överhuvudtaget, och då förstår jag ju att du inte har några fuktskador. Varför mäter du med en fuktmätare då?? Luftfuktigheten varierar ju med väderleken och den kan vi ju inte påverka alls, så därför är det ju helt ointressant då ju.Mvh Raffen.Intresse bara, jag har inte bott här så länge och huset hade tidigare vedpanna så när skorstenen blev kall kanske vinden fick fuktproblem tänkte jag. Så är inte fallet men intresset för att kolla på mätaren kvarstår. Det var för övrigt +40 och för låg luftfuktighet för min mätare förra veckan där uppe. Därmed borde isolering även göra det kallare på övervåningen.Angående ekomnomin så är väl den potentiella besparingen att isolera vinden runt 1000-2000 kWh/år så det känns inte direkt meningsfullt ur den synvinkeln just nu.
Sen du Hansson som inte har någon fuktsspärr överhuvudtaget i ditt hus så är det ju extra viktigt att du verkligen ser till att du har en ordentlig ventilation på din kallvind, och detta oavsett om du nu avser att tilläggsisolera vinden eller inte.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 juni 2008, 13:53:20Sen du Hansson som inte har någon fuktsspärr överhuvudtaget i ditt hus så är det ju extra viktigt att du verkligen ser till att du har en ordentlig ventilation på din kallvind, och detta oavsett om du nu avser att tilläggsisolera vinden eller inte.Mvh Raffen.Nej det gäller att jag har en ordentlig ventilation i bostaden.Så att inte fuktig luft tar sig upp på vinden.Nåväl jag får inte ut något mer av att diskutera med dig..