Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Låt oss spekulera lite om framtiden  (läst 23347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #45 skrivet: 10 juni 2008, 13:20:04 »
Kan utomhus luft vara fuktig  :D
Vad gör man om så är fallet?

Har man nu tilläggs isolerat vinden=Sänkt temp.
Och sedan ventilerar med fuktig utomhus luft blir det bra?

Att ventilera vinden är bra om man kan ventilera den när utomhus luften är torrare än vinds luften.

Jag håller också fullständigt med Ganos besiktningsman, för han hade fullständigt rätt när han sa att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus, och att det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade), för det klart att den gör med ett kallt oisolerat tak ovanför och den fuktiga varma luften nerifrån bostaden inte kan ventileras ut snabbt och effektivt nog.

Mvh Raffen.

Då är det väl ventilationen i bostads utrymmet som är för dålig.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #46 skrivet: 10 juni 2008, 13:31:09 »
Trådar om ventilation/ej ventilation brukar ju fortgå för evigt.
Själv tror jag inte på nån universallösning utan att varje hus är unikt(detta grundat enbart på olika info på internet, ingen egen erfarenhet).
Därmed låter jag det bero med mina 15 cm spån tills elpriset stigit med åtminstone 50%.

Hej Ville Vessla!  Jodå jag vet mkt väl om att det råder ibland nästan lika många uppfattningar som de antal personer som har uppfattningarna ifråga, och alla försöker att finna sina resp lösningar, men faktum är att finns ett antal universallösningar som är gamla och beprövade och som alltid fungerar, och då är det ganska dumt att experimentera med andra lösningar om man nu vill undvika ev framtida bekymmer, och kallvindsventilationen som jag har nämt om här i denna tråden är just ett sådant exempel Ville.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #47 skrivet: 10 juni 2008, 13:42:40 »
Trådar om ventilation/ej ventilation brukar ju fortgå för evigt.
Själv tror jag inte på nån universallösning utan att varje hus är unikt(detta grundat enbart på olika info på internet, ingen egen erfarenhet).
Därmed låter jag det bero med mina 15 cm spån tills elpriset stigit med åtminstone 50%.

Hej Ville Vessla!  Jodå jag vet mkt väl om att det råder ibland nästan lika många uppfattningar som de antal personer som har uppfattningarna ifråga, och alla försöker att finna sina resp lösningar, men faktum är att finns ett antal universallösningar som är gamla och beprövade och som alltid fungerar, och då är det ganska dumt att experimentera med andra lösningar om man nu vill undvika ev framtida bekymmer, och kallvindsventilationen som jag har nämt om här i denna tråden är just ett sådant exempel Ville.

Mvh Raffen.

I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.
Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.
Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.
Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #48 skrivet: 10 juni 2008, 13:53:20 »
Kan utomhus luft vara fuktig  :D
Vad gör man om så är fallet?
Har man nu tilläggs isolerat vinden=Sänkt temp.
Och sedan ventilerar med fuktig utomhus luft blir det bra?
Att ventilera vinden är bra om man kan ventilera den när utomhus luften är torrare än vinds luften.
Jag håller också fullständigt med Ganos besiktningsman, för han hade fullständigt rätt när han sa att det inte var ovanligt att taken på vinden var alldeles svarta, även i äldre hus, och att det berodde på läckage av fuktig luft från boningsutrymmena upp i vindsutrymmet (där luften kondenserade), för det klart att den gör med ett kallt oisolerat tak ovanför och den fuktiga varma luften nerifrån bostaden inte kan ventileras ut snabbt och effektivt nog.
Mvh Raffen.
Då är det väl ventilationen i bostads utrymmet som är för dålig.

Tjenare Hansson!  Som svar på dina frågor:
Visst kan utomhusluften vara fuktig och du behöver inte vare sig göra något åt det eller bry dig om det överhuvudtaget under förutsättning att du har en välventilerad kallvind
Om man nu har tilläggs isolerat vinden = Sänkt temp, och sedan ventilerar med fuktig utomhus luft på kallvinden blir det bra?? Javisst det blir alldeles utmärkt också under förutsättning att du har en välventilerad kallvind.
Att det riskerar att komma upp varm och fuktig luft till kallvinden beror ju till stora delar på just det du nämner att ventilationen i bostadsutrymmet inte är fullt tillräcklig, eller t.ex att du har en tillfällig hög fuktbelastning i t.ex ett våtutrymme, och även då gäller det att ha en välventilerad kallvind så kommer du aldrig att märka någonting av detta.
Sen du Hansson som inte har någon fuktsspärr överhuvudtaget i ditt hus så är det ju extra viktigt att du verkligen ser till att du har en ordentlig ventilation på din kallvind, och detta oavsett om du nu avser att tilläggsisolera vinden eller inte.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #49 skrivet: 10 juni 2008, 14:06:04 »
I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.
Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.
Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.
Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.

Hej Ville Vessla!  Varierande ventilation med en minskande ventilation på vintertid, det låter ju rent livsfarligt alltså för nämnda skador. Jag förstår då mkt väl att du håller på med en fuktmätare och med värmen inifrån huset värmer upp kallvinden för att hålla ned luftfuktigheten, kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, och dessutom ett väldigt nervöst liv att leva.
Då är det väl klart mkt bättre att du tilläggsisolerar vindsbjälklaget, ser till att du samtidigt får en riktig luftspalt runt om hela takfoten så att du får till en riktig ventilation, och behåller din värme i bostadsutrymmet och kan därmed också slippa bekymmren med luftfuktigheten på kallvinden.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #50 skrivet: 10 juni 2008, 14:15:20 »
I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.
Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.
Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.
Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.

Hej Ville Vessla!  Varierande ventilation med en minskande ventilation på vintertid, det låter ju rent livsfarligt alltså för nämnda skador. Jag förstår då mkt väl att du håller på med en fuktmätare och med värmen inifrån huset värmer upp kallvinden för att hålla ned luftfuktigheten, kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, och dessutom ett väldigt nervöst liv att leva.
Då är det väl klart mkt bättre att du tilläggsisolerar vindsbjälklaget, ser till att du samtidigt får en riktig luftspalt runt om hela takfoten så att du får till en riktig ventilation, och behåller din värme i bostadsutrymmet och kan därmed också slippa bekymmren med luftfuktigheten på kallvinden.

Mvh Raffen.
Jag har en ordentlig luftspalt runt om och den varierande ventilationen kan jag ju inte göra nåt åt med mindre än att riva bort takpannorna och lägga nåt vindtätt skikt på spåntaket. Pannorna las för övrigt på 50-talet, huset är från 1914 och det finns inga synliga fuktskador så jag är inte det minsta bekymrad just nu, jag byter en och annan panna ibland men om jag gör någon ändring i isoleringen eller ventialtion skulle jag bli det.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #51 skrivet: 10 juni 2008, 14:23:36 »
I dagsläget har jag automatiskt varierande ventilation.
Det blåser mellan takpannorna och igenom spåntaket så ventilationen är mycket hög.
Sedan kommer snön och ventilationen minskar drastiskt men då stiger samtidigt temperaturen på vinden eftersom det är dåligt isolerat neråt och därmed hålls fuktigheten i schack. Jag har en trådlös mätare på vinden som jag håller koll på detta med.
Detta gör att jag kanske måste bygga om taket först eftersom det inte är 100% tätt innan jag gör nåt mer och då börjar det bli dyrt.
Hej Ville Vessla!  Varierande ventilation med en minskande ventilation på vintertid, det låter ju rent livsfarligt alltså för nämnda skador. Jag förstår då mkt väl att du håller på med en fuktmätare och med värmen inifrån huset värmer upp kallvinden för att hålla ned luftfuktigheten, kan ju inte vara särskilt ekonomiskt, och dessutom ett väldigt nervöst liv att leva.
Då är det väl klart mkt bättre att du tilläggsisolerar vindsbjälklaget, ser till att du samtidigt får en riktig luftspalt runt om hela takfoten så att du får till en riktig ventilation, och behåller din värme i bostadsutrymmet och kan därmed också slippa bekymmren med luftfuktigheten på kallvinden.
Mvh Raffen.
Jag har en ordentlig luftspalt runt om och den varierande ventilationen kan jag ju inte göra nåt åt med mindre än att riva bort takpannorna och lägga nåt vindtätt skikt på spåntaket. Pannorna las för övrigt på 50-talet, huset är från 1914 och det finns inga synliga fuktskador så jag är inte det minsta bekymrad just nu, jag byter en och annan panna ibland men om jag gör någon ändring i isoleringen eller ventialtion skulle jag bli det.

Hej Ville Vessla!  Jaså hade du en ordenlig luftspalt runt om takfoten, ja då behöver du ju inte ha några bekymmer överhuvudtaget, och då förstår jag ju att du inte har några fuktskador. Varför mäter du med en fuktmätare då?? Luftfuktigheten varierar ju med väderleken och den kan vi ju inte påverka alls, så därför är det ju helt ointressant då ju.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #52 skrivet: 10 juni 2008, 14:39:05 »

Hej Ville Vessla!  Jaså hade du en ordenlig luftspalt runt om takfoten, ja då behöver du ju inte ha några bekymmer överhuvudtaget, och då förstår jag ju att du inte har några fuktskador. Varför mäter du med en fuktmätare då?? Luftfuktigheten varierar ju med väderleken och den kan vi ju inte påverka alls, så därför är det ju helt ointressant då ju.

Mvh Raffen.

Intresse bara, jag har inte bott här så länge och huset hade tidigare vedpanna så när skorstenen blev kall kanske vinden fick fuktproblem tänkte jag. Så är inte fallet men intresset för att kolla på mätaren kvarstår. Det var för övrigt +40 och för låg luftfuktighet för min mätare förra veckan där uppe. Därmed borde isolering även göra det kallare på övervåningen.
Angående ekomnomin så är väl den potentiella besparingen att isolera vinden runt 1000-2000 kWh/år så det känns inte direkt meningsfullt ur den synvinkeln just nu.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #53 skrivet: 10 juni 2008, 15:13:40 »
Hej Ville Vessla!  Jaså hade du en ordenlig luftspalt runt om takfoten, ja då behöver du ju inte ha några bekymmer överhuvudtaget, och då förstår jag ju att du inte har några fuktskador. Varför mäter du med en fuktmätare då?? Luftfuktigheten varierar ju med väderleken och den kan vi ju inte påverka alls, så därför är det ju helt ointressant då ju.
Mvh Raffen.
Intresse bara, jag har inte bott här så länge och huset hade tidigare vedpanna så när skorstenen blev kall kanske vinden fick fuktproblem tänkte jag. Så är inte fallet men intresset för att kolla på mätaren kvarstår. Det var för övrigt +40 och för låg luftfuktighet för min mätare förra veckan där uppe. Därmed borde isolering även göra det kallare på övervåningen.
Angående ekomnomin så är väl den potentiella besparingen att isolera vinden runt 1000-2000 kWh/år så det känns inte direkt meningsfullt ur den synvinkeln just nu.

Hej Ville Vessla!  Ok jag förstår, visst kan det ju vara intressant att se hur luftfuktigheten förändrar sig ifh till väderlek och årstid. Men ang ekonomin så räknar du kanske lite väl lågt på en ev besparing av en tilläggsisolering av vindsbjälklaget tycker jag. Under förutsättning att du inte har en ganska bra isolering på vindsbjälklaget så brukar man räkna med att det går att göra en besparing på ca 30-35% av uppvärmningskostnaderna i huset, vilket skulle innebära att om du t.ex har en uppvärmningskostnad på ca 15000 kwh/år så skulle du kunna spara någonstans mellan ca 4500-5200 kwh/år på en ev tilläggsisolering.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #54 skrivet: 10 juni 2008, 15:26:44 »
Jag tror säkert att man sparar 30-35% men min totala förbrukning är 11500kwh varav VP runt 7500kwh inklusive VV.
Detta ger att 30% blir nånstans runt 2000kWh.
Ok, 1-2kbm ved tillkommer.   :-[



Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #55 skrivet: 10 juni 2008, 15:38:30 »
Sen du Hansson som inte har någon fuktsspärr överhuvudtaget i ditt hus så är det ju extra viktigt att du verkligen ser till att du har en ordentlig ventilation på din kallvind, och detta oavsett om du nu avser att tilläggsisolera vinden eller inte.

Mvh Raffen.


Nej det gäller att jag har en ordentlig ventilation i bostaden.Så att inte fuktig luft tar sig upp på vinden.
Nåväl jag får inte ut något mer av att diskutera med dig..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #56 skrivet: 10 juni 2008, 16:09:36 »
Sen du Hansson som inte har någon fuktsspärr överhuvudtaget i ditt hus så är det ju extra viktigt att du verkligen ser till att du har en ordentlig ventilation på din kallvind, och detta oavsett om du nu avser att tilläggsisolera vinden eller inte.
Mvh Raffen.

Nej det gäller att jag har en ordentlig ventilation i bostaden.Så att inte fuktig luft tar sig upp på vinden.
Nåväl jag får inte ut något mer av att diskutera med dig..

Hej Hansson!  Ja det är väldigt bra om du kan ha en ordentlig ventilation i bostaden för det mår ni ju alla bäst utav, men skulle det nu ändå råka smyga sig upp lite fuktig luft på vinden så gör det ingenting heller under förutsättning att du har en bra ventilation på kallvinden Hansson. :)
Ja jag hoppas också att du härmed har fått all den information du nu behöver oavsett om du tänker tilläggsisolera kallvinden eller inte Hansson, annars får du bara höra av dig om det är något mer du undrar över.
http://rwsc2.inforce.dk/graphics/Roxull/brochyr/byggisolering/pdf/Isolerasjalv_Vindsull.pdf
http://rwsc2.inforce.dk/graphics/Roxull/brochyr/byggisolering/pdf/DIY_Tillaggsisolera_och_spara_pengar.pdf
http://rwsc2.inforce.dk/graphics/Roxull/brochyr/byggisolering/pdf/takkonstruktioner.pdf

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 10 juni 2008, 16:31:24 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #57 skrivet: 10 juni 2008, 16:39:20 »
Hoppar tillbaka till sakfrågan.

Jag känner mej färdig med värmepumparna, isoleringen, vitvarorna och lågenergilamporna. Jag har gjort allt jag kan där.

Jag skulle överväga att köpa en större soltank, bygga ut solfångaren och börja värma huset med en centralt placerad fläktkonvektor och shunta ut ljummet vatten till tvättmaskinen.

Skulle även titta på fönstren, idag har jag 1+2 fönster av hyfsat snitt, men man kan byta den inre 2-glaskassetten till argonfyllda dito med lågenergiglas. Takfönstrens 2-glaskassetter kan bytas till 2-glas med argon och lågenergi. Man kan sätta en lös lågenergiruta på insidan också.

Kanske köpa en täljstenskamin, ved får jag från farsans skog.

Jag tror att passivhus kommer att bli vanligare. Solenergi kommer att spela en större roll i framtiden.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #58 skrivet: 10 juni 2008, 16:47:07 »
Jag skulle nog oxå kolla på solfångare. Samt försöka få ner hushålls elen.
Och isolera bättre.Ftx vent kanske?


Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låt oss spekulera lite om framtiden
« Svar #59 skrivet: 10 juni 2008, 16:49:21 »
Vi med vattenburet har ju den fördelen att det finns ofta cirkpumpar som kan bytas till en snålare.
För mig står dessa(3st, varav 2 inne i VP) för över 10% av totalförbrukningen och genom att byta till snålare kan jag spara runt 600-700kWh/år.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!