0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.
Jag skulle köpa in mig i ett vindkraftverk.Eller kanske bygga ett/flera själv.Kanske vattenkraft, vi har en liten å som rinner förbi 100 meter från huset...Elproduktionen kommer att bli väldigt lönsam, så jag tror att vi alla får lov att köpa in oss i elproduktion om priserna sticker iväg alldeles för mycket.För vår det är det mer intressanta hur vi skall kunna minimera vår hushållselförbrukning som skenar vilt, i vår lät jag värmepumpen börja värma poolen i mitten av maj, första veckan varierade utetemperaturen mellan 0 och +6° C och vi höll ändå huset 20°C varmt utan en enda kW värmetillskott från värmepumpen. Hushållselförbrukningen värmde alltså huset trots att det aldrig var varmare än +6 grader ut på en hel vecka....
Det är för dyrt, och jag är lite tveksam till livslängden, värmer idag min pool med jordvärmepumpen för 2500 kr/år - payoff-tiden skulle bli minst 10 år och jag är tveksam till att solfångarna håller så mycket längre än så.Dessutom har vi så mycket snö på taken här att jag är rädd för problem med detta.Dessutom vill jag ha en hög och jämn temperatur, nåt som jag inte kan tänka mig att man får med solfångare.Jag tror starkt på devisen att hålla allt så enkelt som möjligt för att få en väl fungerande anläggning som är billig i drift och underhåll, ju fler saker man införskaffar, desto dyrare blir det att underhålla och uppgradera.För oss är som sagt hushållselen den stora boven, ca 15000 kWh/år, och den kommer jag inte åt med solfångare...Ny sambo kanske, men det är inte heller billigt.
.... Vad skulle ni göra i händelse av en sådan elprisutveckling att även bergvärmepumpar blir (för) dyra att värma med? Låt oss spekulera fritt så här i sommarvärmen......
Men låt oss spekulera i att elpriset skenar iväg till att kosta det tredubbla, fyrdubbla eller femdubbla jämfört med idag. Då skulle i så fall elkostnaden med VP vara lika hög som med dagens elpanna/direktel, men det tycker vi ju är för dyrt eftersom vi köper värmepumpar idag.
Citat från: Rickard skrivet 08 juni 2008, 07:48:16Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.Är du verkligen säker på det Rickard ? Möjligen att man får varmare inne om man har stora fönster, inga markiser och bra isolerat, jag har dock känslan att lika mycket värme strålar in uppifrån, från den heta vinden. Hos mej tyckte jag att det blev bättre efter isolering av vinden, men jag kan ju inbilla mej förstås...Annars tror jag på isolering, solenergi och energieffektivare alternativ. Jag kan ju i o f s vara lite jävig när jag säger så eftersom jag har både en massa isolering på vinden och en solfångare på taket.Ser man på energideklarationen så driver den utvecklingen mot isolering, solenergi och värmepumpar.MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 09 juni 2008, 13:04:44Citat från: Rickard skrivet 08 juni 2008, 07:48:16Isolering i vårt fall skulle rätt snabbt innebära att vi skulle behöva investera i aktiv kyla på något sätt, vilket i sin tur skulle kosta ännu mer.Är du verkligen säker på det Rickard ? Möjligen att man får varmare inne om man har stora fönster, inga markiser och bra isolerat, jag har dock känslan att lika mycket värme strålar in uppifrån, från den heta vinden. Hos mej tyckte jag att det blev bättre efter isolering av vinden, men jag kan ju inbilla mej förstås...Annars tror jag på isolering, solenergi och energieffektivare alternativ. Jag kan ju i o f s vara lite jävig när jag säger så eftersom jag har både en massa isolering på vinden och en solfångare på taket.Ser man på energideklarationen så driver den utvecklingen mot isolering, solenergi och värmepumpar.MVH/GanoHej Gano! Håller helt med dig om att det är mkt viktigt att ha rejält med isolering bl.a uppe på vinden för där blir det ju verkligen hett på varma sommardagar, och har man inte ordentligt isolerat där uppe så trycker detta givetsvis ned och in värmen i bostaden. Detta kan jag också säga som har rätt bra med isolering även på vinden, men dock ingen solfångare på taket ännu Gano. Mvh Raffen.