0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fukt på vinden får man om man inte har undertryck i huset och ingen diffusionsspärr. Har man det är 50 - 70 cm inte för mycket, då är det bara en fråga om vart lönsamhetsgränsen ligger.
Jag har idag 80 cm isolering på vinden och 30 cm i väggarna. Det var antagligen olönsamt att isolera så mycket då huset byggdes för 20 år sedan. Men med skenande elpriser kanske det blir vardagsmat med 1 meter vindsisolering i nybyggen.
Man skall väl akta sig lite för att vräka på med isolering på vinden oxå.Hur många har inte fått problem med fukt,mögel på vinden sedan dom tillläggs isolerat?Jag har 10 cm spån på min vind.Jag har funderat på att tillläggs isolerat fast jag har inte vågat..
Citat från: kilo skrivet 09 juni 2008, 18:38:37Jag har idag 80 cm isolering på vinden och 30 cm i väggarna. Det var antagligen olönsamt att isolera så mycket då huset byggdes för 20 år sedan. Men med skenande elpriser kanske det blir vardagsmat med 1 meter vindsisolering i nybyggen.Hej Kilo! 80 cm på vinden, det låter ju riktigt häftigt alltså, och kan ju knappast gå att räkna hem. Var ungefär i Sverige bor du någonstans??
Citat från: Raffen skrivet 09 juni 2008, 18:52:25Citat från: kilo skrivet 09 juni 2008, 18:38:37Jag har idag 80 cm isolering på vinden och 30 cm i väggarna. Det var antagligen olönsamt att isolera så mycket då huset byggdes för 20 år sedan. Men med skenande elpriser kanske det blir vardagsmat med 1 meter vindsisolering i nybyggen.Hej Kilo! 80 cm på vinden, det låter ju riktigt häftigt alltså, och kan ju knappast gå att räkna hem. Var ungefär i Sverige bor du någonstans?? Jag bor i Stockholm i ett Gullringshus som kallades "energihus" när det byggdes för 20 år sedan med rejäl isolering, energifönster och FTX-återvinning. Jag har inte sett den i verkligheten utan bara på bild men i köket satt en gång i tiden en display som visade husets aktuella energiförbrukning...
Citat från: Hansson skrivet 09 juni 2008, 17:11:36Man skall väl akta sig lite för att vräka på med isolering på vinden oxå.Hur många har inte fått problem med fukt,mögel på vinden sedan dom tillläggs isolerat?Jag har 10 cm spån på min vind.Jag har funderat på att tillläggs isolerat fast jag har inte vågat..Tjenare Hansson! 10 cm spån är inte mkt att komma med du, om jag var som du så skulle jag nog investera iaf i en 10-15 cm skiva och en 5 cm matta med vindpapp på översidan ovanpå spånet så får du till en riktigt bra isolering av vindsbjälklaget. Se bara till att du inte lägger igen ventilationsspringan vid takfoten med isoleringen.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 09 juni 2008, 19:01:14Citat från: Hansson skrivet 09 juni 2008, 17:11:36Man skall väl akta sig lite för att vräka på med isolering på vinden oxå.Hur många har inte fått problem med fukt,mögel på vinden sedan dom tillläggs isolerat?Jag har 10 cm spån på min vind.Jag har funderat på att tillläggs isolerat fast jag har inte vågat..Tjenare Hansson! 10 cm spån är inte mkt att komma med du, om jag var som du så skulle jag nog investera iaf i en 10-15 cm skiva och en 5 cm matta med vindpapp på översidan ovanpå spånet så får du till en riktigt bra isolering av vindsbjälklaget. Se bara till att du inte lägger igen ventilationsspringan vid takfoten med isoleringen.Mvh Raffen.Nja vind papp ovanpå mitt spån är ju som att be om problem.Skulle jag isolera så blev det nog lösull.Att ventilera hjälper inte alltid när man tillläggs isolerar.http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent%20vindar.pdfIsolerar du mera sänker du temp på vinden.
Citat från: kilo skrivet 07 juni 2008, 23:50:28Men låt oss spekulera i att elpriset skenar iväg till att kosta det tredubbla, fyrdubbla eller femdubbla jämfört med idag. Då skulle i så fall elkostnaden med VP vara lika hög som med dagens elpanna/direktel, men det tycker vi ju är för dyrt eftersom vi köper värmepumpar idag.Vilket pris talar vi om? Är det marknadspriset som idag verkar ligga på 39 öre/kWh eller konsumentpriset på ca 1,2 kr/kWh om man räknar med fasta avgifter?
Men låt oss spekulera i att elpriset skenar iväg till att kosta det tredubbla, fyrdubbla eller femdubbla jämfört med idag. Då skulle i så fall elkostnaden med VP vara lika hög som med dagens elpanna/direktel, men det tycker vi ju är för dyrt eftersom vi köper värmepumpar idag.
Jag har svårt att se att marknadspriset långsiktigt kan komma upp till 1 kr/kWh. Et pris på den nivån skulle innebära nedläggning av en stor del av den energiintensiva industrin = minskad efterfrågan plus att vindkraftverk och småskalig vattenkraft skulle bli lönsamma utan subventioner. 1 kr/kWh med nätavgift, moms och andra skatter blir ungefär 2 kr/kWh totalt. Jag har svårt att se långsiktigt högre elpriser räknat i dagens penningvärde.