0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?
på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+
Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//Ronnie
Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 18:49:34Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.Hur funkar panasonic pumpen på HEAT läget?? är det inverter funktion då med? i drift drar den ca 290w och när den varvar ner så går den ner till 16/17w slår den av till stand by läge då???
Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:33:20Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 18:49:34Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.Hur funkar panasonic pumpen på HEAT läget?? är det inverter funktion då med? i drift drar den ca 290w och när den varvar ner så går den ner till 16/17w slår den av till stand by läge då???Heat = värme drift inverter är alltid med på din pumpinverter = varvtals-styrd. kompressorn arbetar bara så mycket den behöver16-17 watt är när bara fläkten i innedelen går den går för att känna av tempraturen standby är när du stängt av pumpen med fjärrkontrollen den kanske drar ca 4-10 watt då ? kjell
Citat från: kjell62 skrivet 03 maj 2008, 20:43:30Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:33:20Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 18:49:34Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.Hur funkar panasonic pumpen på HEAT läget?? är det inverter funktion då med? i drift drar den ca 290w och när den varvar ner så går den ner till 16/17w slår den av till stand by läge då???Heat = värme drift inverter är alltid med på din pumpinverter = varvtals-styrd. kompressorn arbetar bara så mycket den behöver16-17 watt är när bara fläkten i innedelen går den går för att känna av tempraturen standby är när du stängt av pumpen med fjärrkontrollen den kanske drar ca 4-10 watt då ? kjell Oki!! så kompresson slår av helt vid HEAT läget då,som en on-off pump?? kompressorn mår väl bäst och ökad livslängd om den går hela tiden så att den ökar och sänker varvet bara???
Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:49:54Citat från: kjell62 skrivet 03 maj 2008, 20:43:30Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:33:20Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 18:49:34Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.Hur funkar panasonic pumpen på HEAT läget?? är det inverter funktion då med? i drift drar den ca 290w och när den varvar ner så går den ner till 16/17w slår den av till stand by läge då???Heat = värme drift inverter är alltid med på din pumpinverter = varvtals-styrd. kompressorn arbetar bara så mycket den behöver16-17 watt är när bara fläkten i innedelen går den går för att känna av tempraturen standby är när du stängt av pumpen med fjärrkontrollen den kanske drar ca 4-10 watt då ? kjell Oki!! så kompresson slår av helt vid HEAT läget då,som en on-off pump?? kompressorn mår väl bäst och ökad livslängd om den går hela tiden så att den ökar och sänker varvet bara??? kompressor stängs av när temperaturen är upp nådd en ON-OFF pump går på fullt varvtal tills tempen är upp nådd en inverter varvar ner när den går mot inställd temp tex din pump förbrukar ca 300 watt i dag + 10 grader ute din pump har cop 5 = x 5. 300x5= den ger 1500 watt kjell
Citat från: kjell62 skrivet 03 maj 2008, 21:17:29Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:49:54Citat från: kjell62 skrivet 03 maj 2008, 20:43:30Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 20:33:20Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 18:49:34Citat från: erp skrivet 03 maj 2008, 15:25:46Citat från: Huskvarnabo skrivet 03 maj 2008, 11:45:41Citat från: Fox pump skrivet 02 maj 2008, 21:48:38på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+Flåt från en novis, men kan en värmepump dra så lite. Drar den inte någon kw när den går?Naturligtvis blir medelförbrukningen mindre när den inte går hela tiden. Men hur kan det bli så lite som 16w ?En luft/luft-pump drar normalt från 200-300 watt upp till någon kilowatt beroende på utetemperatur och värmebehov inne. Det som nämns om 16W är väl när pumpen är i vila, i stand-by drar den alltid några watt.//RonnieHej Ronnie! Ja det stämmer att i stand by-läget så drar pumpar lite olika beroende bl.a på fabrikat allt mellan ca 7-8 watt och upp till ca 30-35 watt, så därför är det ju en stor fördel att dra ur stickkontakten alt slå av brytaren om inte pumpen används under en längre tid. När det sen gäller en pump i värmedrift så kan en inverterpump beroende på storlek i kw och väderlek bl.a (ute och innetemperatur), dra allt mellan ca 120-140 watt som lägst och upp till max ca 3200 watt som högst för en riktigt stor maskin som t.ex en Nocria 18. Mvh Raffen.Hur funkar panasonic pumpen på HEAT läget?? är det inverter funktion då med? i drift drar den ca 290w och när den varvar ner så går den ner till 16/17w slår den av till stand by läge då???Heat = värme drift inverter är alltid med på din pumpinverter = varvtals-styrd. kompressorn arbetar bara så mycket den behöver16-17 watt är när bara fläkten i innedelen går den går för att känna av tempraturen standby är när du stängt av pumpen med fjärrkontrollen den kanske drar ca 4-10 watt då ? kjell Oki!! så kompresson slår av helt vid HEAT läget då,som en on-off pump?? kompressorn mår väl bäst och ökad livslängd om den går hela tiden så att den ökar och sänker varvet bara??? kompressor stängs av när temperaturen är upp nådd en ON-OFF pump går på fullt varvtal tills tempen är upp nådd en inverter varvar ner när den går mot inställd temp tex din pump förbrukar ca 300 watt i dag + 10 grader ute din pump har cop 5 = x 5. 300x5= den ger 1500 watt kjell Oki! men då hänger jag med,om jag har förstått rätt nu då.. på HEAT läget varvar kompressorn ner vid upp nådd temp och vid AUTO läget kan den gå över till ev kyldrift när det är varmt ute och över till värmedrift Ex. kalla nätter??
Hej Fox pump! Du får ju en riktigt bra information här av Kjell, så kjell är riktigt duktig tycker jag. Vad har du för en luftvärmepump Fox Pump?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 22:37:30Hej Fox pump! Du får ju en riktigt bra information här av Kjell, så kjell är riktigt duktig tycker jag. Vad har du för en luftvärmepump Fox Pump?? Mvh Raffen.Jo helt klart!!! ett riktigt bra forum och folk som kan mkt om luftvärmepumpar och tips!! själv har jag inte nå större koll på pumparförutom att det ska va högt COP värde och låg strömförbrukning,det var väl de enda jag utgick ifrån när jag köpte pumpen..Har en Panasonic HE9 tyckte att den låg ganska bra till med låg strömförbrukning... kolla på andra pumpar som låg runt 6kw och ändå hade strömförbrukning ca 2000w jämfört me HE9an på 6,5kw/max förbrukning på 1720w
Citat från: Fox pump skrivet 03 maj 2008, 23:03:27Citat från: Raffen skrivet 03 maj 2008, 22:37:30Hej Fox pump! Du får ju en riktigt bra information här av Kjell, så kjell är riktigt duktig tycker jag. Vad har du för en luftvärmepump Fox Pump?? Mvh Raffen.Jo helt klart!!! ett riktigt bra forum och folk som kan mkt om luftvärmepumpar och tips!! själv har jag inte nå större koll på pumparförutom att det ska va högt COP värde och låg strömförbrukning,det var väl de enda jag utgick ifrån när jag köpte pumpen..Har en Panasonic HE9 tyckte att den låg ganska bra till med låg strömförbrukning... kolla på andra pumpar som låg runt 6kw och ändå hade strömförbrukning ca 2000w jämfört me HE9an på 6,5kw/max förbrukning på 1720wHej Fox pump! Jodå Panasonic HE9 är ju en helt Ok pump alltså, en liten vidareutveckling av den gamla hederliga E9:an, men riktigt så enkelt är det kanske inte att bara jämföra pumpens max kw med högsta elförbrukning på pumpen, för då finns det ju pumpar som faktiskt är klart mkt effektivare vid t.ex 15 minusgrader och till en lika hög maxelförbrukning som tex Toshiba RAS 10, eller ytterligare något effektivare med en något högre maxelförbrukning, som t.ex Mitsubishi FD25VAH, för att nu nämna några exempel på pumpar.Mvh Raffen.