0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
E-tech PM300 Nu (207W):
E-tech PM300 Nu (203W):
Nä jag kör den inte parallellt så tyvärr kommer du inte få en referens.Och jag skojar inte det var en E-tech PM300, jag har två sådana...
Citat från: Mike skrivet 02 maj 2008, 23:38:33E-tech PM300 Nu (207W):Tjenare Mike! Ja det var ju en stor och häftig sak den här kamstrupmätaren du, jaha du hade en Etech PM 300 sa du, så du skojar inte då va, och du kör den parallellt nu då också eller?? För då kommer vi ju att få en mkt bra referens i dig Mike isf ju.Mvh Raffen.
Citat från: Mike skrivet 02 maj 2008, 23:38:33E-tech PM300 Nu (203W): jag ser mätaren står på 203 watt hur lågt går ras10an i min förbrukning ? kjell
Citat från: Mike skrivet 02 maj 2008, 23:49:11Nä jag kör den inte parallellt så tyvärr kommer du inte få en referens.Och jag skojar inte det var en E-tech PM300, jag har två sådana...Tjenare Mike! Ok då, synd att du inte kunde köra parallellt, men jag såg ju efteråt att du hade en brytare till pumpen ja. F.ö så anser jag att Etechen är en mkt tillförlitlig elmätare, så du hade säkert inte fått någon särskild skillnad mellan mätarna om du hade kunnat köra parallellt.Mvh Raffen.
Citat från: kjell62 skrivet 02 maj 2008, 23:53:44Citat från: Mike skrivet 02 maj 2008, 23:38:33E-tech PM300 Nu (203W): jag ser mätaren står på 203 watt hur lågt går ras10an i min förbrukning ? kjell Tja runt 150W är nog mineffekten (600W ut är minspecifikation har jag för mig)
Citat från: Raffen skrivet 02 maj 2008, 23:46:56Citat från: Mike skrivet 02 maj 2008, 23:38:33E-tech PM300 Nu (207W):Tjenare Mike! Ja det var ju en stor och häftig sak den här kamstrupmätaren du, jaha du hade en Etech PM 300 sa du, så du skojar inte då va, och du kör den parallellt nu då också eller?? För då kommer vi ju att få en mkt bra referens i dig Mike isf ju.Mvh Raffen. man ska nog kora mätarna i serie inte parallellt om man ska se någon skillnad på mätarna kjell
Raffen, jag har ett förslag på hur du ska få en referens på hur bra/dålig E-techmätaren är. Kan du inte beställa en Kamstrupmätare från Richards webbshop och koppla in den i serie med din nuvarande E-techmätare? På så sätt skulle ju du få svart på vitt hur det förhåller sig med dessa mätare. Ville du sen lägga ut resultatet här på forumet vore det också bra så klart.
på elmätaren som jag har så mäter den min/max kw och aktuell kw,vid låg belastning pendlar den mellan 16 och 18w sen vid belastning 285/290w.. har tempen innställd på 21grader höjer jag tempen till 24 så ligger den på ca 300w+
Citat från: kilo skrivet 03 maj 2008, 09:15:36Raffen, jag har ett förslag på hur du ska få en referens på hur bra/dålig E-techmätaren är. Kan du inte beställa en Kamstrupmätare från Richards webbshop och koppla in den i serie med din nuvarande E-techmätare? På så sätt skulle ju du få svart på vitt hur det förhåller sig med dessa mätare. Ville du sen lägga ut resultatet här på forumet vore det också bra så klart.Tjenare Kilo! Jodå du har ju helt rätt, och jag har varit inne på det här många ggr skall du veta, för skall man testa och få till sanningen så får man ju bjuda lite på sig själv också och utföra det, problemet är väl bara att det är en rätt ansenlig tingest och jag har hittills inte känt mig tillräckligt motiverad till en investering eftersom mina spontana upplevelser är att Etechen verkar visa väldigt rätt för min del. Men jag har däremot tänkt att anskaffa en 3-fasmätare från Rickards webbshop för att kunna mäta av min vv-beredare som jag idag kör på timer, men vet ju ändå inte den exakta förbrukningen eftersom den ju också bryter på termostaten när tempen är uppnådd, så det enda jag vet idag är att den kan dra max 6,0 kw/dygn. Jag har också tänkt isf att temporärt kunna koppa in den här 3-fasmätaren på mågens gamla frånluftsvärmepump och kolla upp förbrukningen på den, eftersom det tycks vara den som är hans stora värmetjuv i det huset.Men det lutar nog åt att när jag beställer 3-fasmätaren så kommer jag att ta med en Kamstrupmätare också så att vi får den här frågan ur världen, och givetsvis så kommer jag då nogsamt att redovisa resultatet på forumet, det kan du vara säker på Kilo, så jag återkommer i ärendet.Mvh Raffen.