0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Köpte en Panasonic HE9a för någta veckor sen och köpte en digital elmätare för några dagar sen... har mätt elförbrukningen under 3 dygn = 21kw hur är de möjligt att den kan dra så lite som 7kw på ett dygn fast det har ifs vart ganska varmt 3 till 5+ grader och runt -1 på nätterna.. men iaf??
Är det en elmätare av "stickproppstyp" kan de visa upp till 40% för lite när värmepumpen går på låg belastning, i alla fall om man får tro på de som kontrollerat detta med flera olika mätare och vid olika belastningar.
Citat från: Rickard skrivet 02 maj 2008, 20:58:12Är det en elmätare av "stickproppstyp" kan de visa upp till 40% för lite när värmepumpen går på låg belastning, i alla fall om man får tro på de som kontrollerat detta med flera olika mätare och vid olika belastningar.Hej Rickard! Jag har kört med en elmätare av stickproppstyp i 2,5 år nu till min pump, och jag har inte sett någon antydan till felmätning överhuvudtaget sett till mina förbrukningssiffror, och om det nu skulle ha skulle ha förekommit någon felmätning för min del så är den isf högst försumbar, eller kanske ca 50-100 kwh på en hel uppvärmningssäsong möjligtvis isf, så några 40% i felmätning kan inte vara möjligt annat än om det är frågan om en rent defekt elmätare isf. Mvh Raffen.
Citat från: Rickard skrivet 02 maj 2008, 20:58:12Är det en elmätare av "stickproppstyp" kan de visa upp till 40% för lite när värmepumpen går på låg belastning, i alla fall om man får tro på de som kontrollerat detta med flera olika mätare och vid olika belastningar. mina kw förbrukningar är med dina kamstrups el mätare och dom litar jag på kjell
Jag har precis monterat upp en kamstrup så nu får vi se hur mycket som skiljer mot en billig stickproppsmätare...Så här långt ingen större skillnad.Återkommer om ett år