0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Follow up:Nu har en snubbe från en butik inriktad på luftmiljö varit här och tittat. Hans rekommendation var antingen Panasonic HE9-SPK för 24.800 eller till och med HE12-SPK för 27.800, han ansåg att det ska vara så "kraftiga" masknier för att hålla varmt i vårt hus. Ställ det mot Toshiba som inte ens tyckte jag behövde den kraftigaste så förstår ni kanske hur mina funderingar går. Icke desto mindre ska jag ta detta i beaktande och försöka göra lite jämförelser, återkommer såklart i frågan. Under tiden välkomnar jag allas åsikter och insikter. Toshiba RAS-13 GKVP-E eller Panasonic HE9-SPK?/Nicke
HejOk låter bra. Ingen som visste om Toshibas pumpar var P-märkta(som sagt, ser inget om det på SP:s hemsida)Ventilationsutveckling som säljer dessa pumpar och är generalagent för Toshiba verkar inte heller var med i SVEPVerkar konstigt.../Zwobo
Jomän, garantitid densamma - 5 år. Verkar iofs skilja lite i COP. Toshiban har 4,31, Panasonicen 5,2. Frågan är om det behövs? Jag får för mig (inbillar mig?) - visst är det bättre att titta på kW hellre än COP?Raffen: Fick du mitt meddelande förresten och RAS-10:an?/Nicke
Finns det något som hindrar att man byglar över en omkopplare ... Välj RAS 10 eller RAS 13 efter årstid & hummör!
Sen är det ju inte alla som vill skruva i sin värmepump.