0 medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Ok, låter bra det=)Tycker våran avfrostar med jämna intervaller och mer än bara några sec (utöver varmare dagar då går det fort känns det som)inte något vidare is eller så på den heller tror jag.Har den visserligen avstängd nu då jag mest tyckt den blåst kallt/svalt när det vart 20-28minus vilket inte är så konstigt.men så råkade den gå i lägre fläkthastighet en dag vilket medförde att den blåste ganska varm luft även vid kallt som f*n temperatur.Undrar om man inte ska sänka hastigheten på fläkten då om man ändå ska ha på den, visserligen sprider den inte värmen lika fint i våran dåliga planlösning då men och andra sidan är det inte gott när den blåser kyligt.Fast den förblir nog avstäng, finns ingen anledning att betala för två uppvärmingar samtidigt
Citat från: fisketorp skrivet 02 december 2010, 09:02:20Ok, låter bra det=)Tycker våran avfrostar med jämna intervaller och mer än bara några sec (utöver varmare dagar då går det fort känns det som)inte något vidare is eller så på den heller tror jag.Har den visserligen avstängd nu då jag mest tyckt den blåst kallt/svalt när det vart 20-28minus vilket inte är så konstigt.men så råkade den gå i lägre fläkthastighet en dag vilket medförde att den blåste ganska varm luft även vid kallt som f*n temperatur.Undrar om man inte ska sänka hastigheten på fläkten då om man ändå ska ha på den, visserligen sprider den inte värmen lika fint i våran dåliga planlösning då men och andra sidan är det inte gott när den blåser kyligt.Fast den förblir nog avstäng, finns ingen anledning att betala för två uppvärmingar samtidigt Jag har min fläkt i autoläget så att den själv bestämmer fläkthastigheten. Det fungerar klockrent. Den blåser svagt när den ändå inte orkar prestera mer. Än så länge fungerar den faktiskt över förväntan, trots ner till minus 17, men jag eldar i kaminen så mycket jag kan och då lägger pumpen ner tills det blir kallt i rummet igen./putte
Ok, jo autoläget är fint, men jag märkte det att det blev stor tempskillnad i rummen om vi inte har den på fullt flås.upplevde att den också gärna vill gå på lägre fläkthastighet även om ute temp är bra.
Du har säkert rätt. Jag har bara EN pump och EN miljö att jämföra med. Vi har fler värmekällor även om pumpen är den primära. Jag uppskattar när pumpen går på lågt varv och har med mina förutsättningar inte upplevt att jag vill skruva upp flåset.Men som sagt, bara bedömt utifrån mitt eget utgångsläge./putte
Det tror jag blir bra.. Har 2 st själv ingen erfarenhet av andra...kör ej på underhållsvärme..ingen större erfarenhet av den... kan ju säga att en pump på 100m2 och -20 då dippar tempen ner lite... den orkar inte med.. beror ju på isolering givetvis.. men vid sådana temperaturer går effekten ner ordentligt... men antagligen på plus ändå.. men har inte mätt så noga än...då det var lite tillfälligt här med -20.
Hej! Jag har inte skrivit något inlägg här förut men har läst en del innan jag bestämde mig för att köpa Julas lilla coolix. Jag monterade...um..jag menar en kvalificerad möntör monterade upp den igår.Den verkar värma som den ska. Det jag reagerar på är att den ger ifrån sig ett sörplande ljud när den defrostar. Om trycket hade läkt på köldmediumet så skulle den väl inte värma? Vad är det i så fall som sörplar?
Nej det funkar inte...pumpen behöver cirka 10-15 plusgrader runt innedelen för att hämta värme när den frostar av. Du får försöka gränsa av utrymmet halvöppet, så du får litet högre temp runt innedelen.-Det var ett enormt utrymme. Kanske det skulle kunna gå, men risken finns att du får ojämn fördelning av den kylda luften från utedelen. Jag skulle satt den utomhus där jag har hjälp av vind och luftdrag att transportera bort kylan.