0 medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: hsmapa skrivet 30 januari 2010, 22:16:54Det var samma deal som jag fick, de vill ju bara kränga inte laga.....så jag tog pengarna istället...Det kanske var smartast. Får nog bli en märkespump även till källaren efter alla rapporter här, tyvärr.
Det var samma deal som jag fick, de vill ju bara kränga inte laga.....så jag tog pengarna istället...
Citat från: Ubbe0 skrivet 30 januari 2010, 22:23:31Citat från: hsmapa skrivet 30 januari 2010, 22:16:54Det var samma deal som jag fick, de vill ju bara kränga inte laga.....så jag tog pengarna istället...Det kanske var smartast. Får nog bli en märkespump även till källaren efter alla rapporter här, tyvärr.Ja allting är väl hur man ser på det.Min far har en Panasonic (märkespump eller?) Efter att ha lämnat en yta på ca 75 kvm att värmas av endast pumpen så var resultatet efter ett dygn med mellan -15 och -24 ute att det var 9 grader inomhus och det är ett normalisolerat hus.....Kanske låter konstigt och idiotiskt men jag har hellre samma resultat med en billig Coolix än att punga ut mycket pengar på en så kallad "märkespump" och ändå få samma resultat...Jag behöver väl inte påpeka att besvikelsen över Panasonic-pumpen är total och jag själv lär aldrig ens gå nära en sådan pump.
Citat från: ztrindberg skrivet 31 januari 2010, 12:04:46Citat från: Ubbe0 skrivet 30 januari 2010, 22:23:31Citat från: hsmapa skrivet 30 januari 2010, 22:16:54Det var samma deal som jag fick, de vill ju bara kränga inte laga.....så jag tog pengarna istället...Det kanske var smartast. Får nog bli en märkespump även till källaren efter alla rapporter här, tyvärr.Ja allting är väl hur man ser på det.Min far har en Panasonic (märkespump eller?) Efter att ha lämnat en yta på ca 75 kvm att värmas av endast pumpen så var resultatet efter ett dygn med mellan -15 och -24 ute att det var 9 grader inomhus och det är ett normalisolerat hus.....Kanske låter konstigt och idiotiskt men jag har hellre samma resultat med en billig Coolix än att punga ut mycket pengar på en så kallad "märkespump" och ändå få samma resultat...Jag behöver väl inte påpeka att besvikelsen över Panasonic-pumpen är total och jag själv lär aldrig ens gå nära en sådan pump.Vi har haft en sväng med ned till -18 och eftersom mitt hus är ett före detta fritidshus och lämnar en del att önska gällande isolering klarar inte coolixen att stå emot. Jag upplever samma cykel som alla andra dvs när det blir kallt i huset får även coolixen det jobbigare och ensam skulle den gissningsvis sluta leverera över huvud taget.Men jag har sagt det förut. Man får vad man betalar för. Jag har inte väntat mig att den här pumpen skall ensam klara att värma huset utan att den kommer att göra sig bäst under normala 08-vintrar dvs när tempen rör sig runt nollan. Nu eldar jag till och från i den öppna spisen, men framför allt kör jag mina oljeradiatorer som stöd och elräkningen kommer att bli därefter.Men betänk att vi har haft kallaste Januari sedan 1941-42 i år och det känns lite knasigt att bedöma coolixen utifrån det utgångsläget.Jag tror inte att jag kommer att byta coolixen de närmaste åren, förutsatt att den inte går sönder. Jag kommer att koncentrera mig på att isolera huset, vilket är det mest viktiga när det kommer till den här formen av vintrar, och sen låta coolixen spara pengar och ge komfort när vädret inte är så extremt som det är och har varit ett tag nu./putte
Ja allting är väl hur man ser på det. Min far har en Panasonic (märkespump eller?) Efter att ha lämnat en yta på ca 75 kvm att värmas av endast pumpen så var resultatet efter ett dygn med mellan -15 och -24 ute att det var 9 grader inomhus och det är ett normalisolerat hus.....
Om en billighetspump inte klarar det, köp en till...
Citat från: ztrindberg skrivet 31 januari 2010, 12:04:46Citat från: Ubbe0 skrivet 30 januari 2010, 22:23:31Citat från: hsmapa skrivet 30 januari 2010, 22:16:54Det var samma deal som jag fick, de vill ju bara kränga inte laga.....så jag tog pengarna istället...Det kanske var smartast. Får nog bli en märkespump även till källaren efter alla rapporter här, tyvärr.Ja allting är väl hur man ser på det.Min far har en Panasonic (märkespump eller?) Efter att ha lämnat en yta på ca 75 kvm att värmas av endast pumpen så var resultatet efter ett dygn med mellan -15 och -24 ute att det var 9 grader inomhus och det är ett normalisolerat hus.....Kanske låter konstigt och idiotiskt men jag har hellre samma resultat med en billig Coolix än att punga ut mycket pengar på en så kallad "märkespump" och ändå få samma resultat...Jag behöver väl inte påpeka att besvikelsen över Panasonic-pumpen är total och jag själv lär aldrig ens gå nära en sådan pump.Om man söker lite på ivt, ctc, coolix osv osv, så har i stort sett alla tillverkarna "sina" problem. Men det största problemet verkar vara att det finns en övertro på hur pumparna skall fungera och i hur många minusgrader de klarar av att leverera värme. Detta är nog det vanligaste problemet bland alla märken.Om man tar en 3,5kW coolix och jämför den med en 3,5kW märkespump så tror jag att förmågan att leverera värma är ungefär samma. Det finns säkert skillnadet i coop, hur de frostar av osv. Men i det stora hela så är en 3,5kW pump en 3,5kW pump +-10-15%.Om man har ett ett oisolerat grarage på 40-50kvm så kräver det säkert lika mycket värme som att värma 200kvm isolerat hus. Om det sen drar in lite så är det i princip omöjligt att få det någorlunda varmt.Om värmepumpen inte klarar av att värma så är det mest största sanolikhet underdimensionerad och utrymmet som skall värmas kräver mer effekt än vad pumpen klarar av. Sen spelar det ingen roll vad det är för märke. Om en billighetspump inte klarar det, köp en till...
Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader).
Citat från: Berka81 skrivet 31 januari 2010, 13:12:59Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader). Kolla gärna bifogade länk och scrolla långt ner så ser du anläggningen vi pratar om.http://kagghamra.com/kaggisombyggnadsprojekt.htm/putte
Citat från: Puttepj skrivet 31 januari 2010, 17:25:53Citat från: Berka81 skrivet 31 januari 2010, 13:12:59Puttepj, jag såg i din presentation att du använder dig av värmeflyttare, vad exakt använder du och hur upplever du att det fungerar? Jag har för avsikt att sätta en Coolix i förrådet (15kvm) och sätta en värmeflyttare/kanalfläkt till garaget (45kvm och ska hålla ca 10grader). Kolla gärna bifogade länk och scrolla långt ner så ser du anläggningen vi pratar om.http://kagghamra.com/kaggisombyggnadsprojekt.htm/putteTack för ditt svar puttepj, det låter ju ganska lovande då jag som sagt skall värma 15kvm till ca 20-21 grader med hjälp av Coolixen och sedan via kanalfläkt värma garaget på ca 45kvm till ungefär 8-10 grader, garaget är mkt välisolerat så jag antar att denna variant borde fungera även för mig.Hittade ett liknande paket som du har.http://www.soliduct.com/installation-varmeflyttarpaket.htmser dock att den slukar ca 65W, vilekt är lite mkt, har du nån koll på hur mkt din fläkt förbrukar i läge 2-3?Stort tack för ditt svar! Thumbsup
Bra kanaler och bra kanalfläktar bör man ha för att kunna flytta någon luft att tala om, det har Puttepj som jag läser det. Glöm aldrig att t.ex. en flexkanal bromsar flödet något kollossalt.... pga den ojämna ytan/turbulens. Spiro i möjligaste mån !Det är förresten inte alls säkert att du flyttar så lite luft Puttepj, trots låg inställning på styrningen. Är motståndet extremt litet i systemet kan du nå fläktens maxflöde ändå
Citat från: snillet skrivet 01 februari 2010, 09:52:54Bra kanaler och bra kanalfläktar bör man ha för att kunna flytta någon luft att tala om, det har Puttepj som jag läser det. Glöm aldrig att t.ex. en flexkanal bromsar flödet något kollossalt.... pga den ojämna ytan/turbulens. Spiro i möjligaste mån !Det är förresten inte alls säkert att du flyttar så lite luft Puttepj, trots låg inställning på styrningen. Är motståndet extremt litet i systemet kan du nå fläktens maxflöde ändå Det där med flexkanal kontra spiro, var första gången jag hört om även om det låter mycket logiskt. Min anläggning har flexslang efter utblåset i den sista ljuddämparen så gissningsvis tappar jag en del där. Hur som helst har jag så mycket genomflöde, att jag inte tror att jag sover dåligt för det. Något jag funderat en del på däremot, är att allt utom 'sugröret' i taknocken på vinkelhuset, ligger på oisolerad vind och därmed vet jag inte om jag egentligen borde isolera slangar och rör däruppe. MEN jag testade med att sätta en temgivare till en digitaltermometer 10-25 cm framför insuget i storstugan och en hängande 10 under ett av utblåsen i sovrummet. Tempen uten var -5 och insugsluften var vid det tillfället 23.5 och vid utblåset 23.2, dvs ett tapp på 0.3 grader (rumstemp i utblåsrummet ca 19 grader). Jag tolkar att det därmed inte är så stor förlust, men jag har gott om isolering ligger så det kanske ändå blir ett sommarprojekt på vinden :-)/putte
Citat från: Puttepj skrivet 01 februari 2010, 10:18:29Citat från: snillet skrivet 01 februari 2010, 09:52:54Bra kanaler och bra kanalfläktar bör man ha för att kunna flytta någon luft att tala om, det har Puttepj som jag läser det. Glöm aldrig att t.ex. en flexkanal bromsar flödet något kollossalt.... pga den ojämna ytan/turbulens. Spiro i möjligaste mån !Det är förresten inte alls säkert att du flyttar så lite luft Puttepj, trots låg inställning på styrningen. Är motståndet extremt litet i systemet kan du nå fläktens maxflöde ändå Det där med flexkanal kontra spiro, var första gången jag hört om även om det låter mycket logiskt. Min anläggning har flexslang efter utblåset i den sista ljuddämparen så gissningsvis tappar jag en del där. Hur som helst har jag så mycket genomflöde, att jag inte tror att jag sover dåligt för det. Något jag funderat en del på däremot, är att allt utom 'sugröret' i taknocken på vinkelhuset, ligger på oisolerad vind och därmed vet jag inte om jag egentligen borde isolera slangar och rör däruppe. MEN jag testade med att sätta en temgivare till en digitaltermometer 10-25 cm framför insuget i storstugan och en hängande 10 under ett av utblåsen i sovrummet. Tempen uten var -5 och insugsluften var vid det tillfället 23.5 och vid utblåset 23.2, dvs ett tapp på 0.3 grader (rumstemp i utblåsrummet ca 19 grader). Jag tolkar att det därmed inte är så stor förlust, men jag har gott om isolering ligger så det kanske ändå blir ett sommarprojekt på vinden :-)/putteDet är ju aldrig fel med lite uppvärmning av vinden...
Citat från: purjo__ skrivet 01 februari 2010, 10:30:32Citat från: Puttepj skrivet 01 februari 2010, 10:18:29Citat från: snillet skrivet 01 februari 2010, 09:52:54Bra kanaler och bra kanalfläktar bör man ha för att kunna flytta någon luft att tala om, det har Puttepj som jag läser det. Glöm aldrig att t.ex. en flexkanal bromsar flödet något kollossalt.... pga den ojämna ytan/turbulens. Spiro i möjligaste mån !Det är förresten inte alls säkert att du flyttar så lite luft Puttepj, trots låg inställning på styrningen. Är motståndet extremt litet i systemet kan du nå fläktens maxflöde ändå Det där med flexkanal kontra spiro, var första gången jag hört om även om det låter mycket logiskt. Min anläggning har flexslang efter utblåset i den sista ljuddämparen så gissningsvis tappar jag en del där. Hur som helst har jag så mycket genomflöde, att jag inte tror att jag sover dåligt för det. Något jag funderat en del på däremot, är att allt utom 'sugröret' i taknocken på vinkelhuset, ligger på oisolerad vind och därmed vet jag inte om jag egentligen borde isolera slangar och rör däruppe. MEN jag testade med att sätta en temgivare till en digitaltermometer 10-25 cm framför insuget i storstugan och en hängande 10 under ett av utblåsen i sovrummet. Tempen uten var -5 och insugsluften var vid det tillfället 23.5 och vid utblåset 23.2, dvs ett tapp på 0.3 grader (rumstemp i utblåsrummet ca 19 grader). Jag tolkar att det därmed inte är så stor förlust, men jag har gott om isolering ligger så det kanske ändå blir ett sommarprojekt på vinden :-)/putteDet är ju aldrig fel med lite uppvärmning av vinden...Kanske inte och tappet är inte så stort som sagt var. Det är duktigt mycket isolering mellan vind och innertak och ytan som förlustvärmen ev höjer tempen där är nog som en piss i missisippi.../putte