0 medlemmar och 18 gäster tittar på detta ämne.
Som ovan, drog ut den genom hålet med de andra slangarna. Den används dock bara vid avfuktning/aircondition läge. Jäkligt viktigt att den har nerför hela vägen, fick en liten uppförslöpa på den, men trodde inte det spelade så stor roll när den lilla böjjen var mycket lägre än innedelen. Men tji fick jag. Började svämma över inne när jag körde acn för fullt :/
Ok utflödesproppen under ute delen då? ska den bara sättas dit och sen inge mer med det måste ju gå lika bra utan?
har skrivit i driftsforumet oxå men det verkar vara här ni coolix användare hänger.min lilla coolix har extremt svårt att pytsa ut värme redan vid -5 grader ute.värmde upp garaget till 7 grader med byggfläkt och startade sedan underhållsvärme och då får jag en innetemperatur på ca 4 grader (isolerat 60kvm) men den ger inte ens sån värme att HEAT läget går att använda.. det bildas knappt nån frost på utedelen heller.vid -7-8 grader sjunker mina 4 inomhusgrader sakta sakta.nu har den gått ett par timmar i -9 grader och är snart nere på 0 grader i garaget.är den verkligen så kass?när jag startade upp den första gången så började den avfrosta och sen hördes ett rejält kraftigt pysljud från utedelen (ungefär som man lossat på en högtrycksluftsslang på 10bar) är det normalt?dock hörs ett skvalpande o susande ljud från slangarna och det blir värme (om än inte mkt) men fläkten på utedelen tycker jag går sakta.och inte blir det någon is på utedelsflänsarna, enbart lite "ytfrost".sen har jag väl inte den optimala placeringen heller då den sitter på vägg under ett stort skärmtak (läs carport) med ca 2meter fritt åt ena sidan och helt fritt åt andra sidan. ca 50cm fritt i ovankant och 80cm fritt under samt 30cm mellan vägg och utedel.framför utedelen är det fritt rakt fram men taket går ovanför-vad tror ni? är det bara att bita i det sura äpplet o inse att det är inte bättre eller ska man försöka reklamera?Edit: eller är det värt att ta hit en kyltekniker för att kolla upp gasen/funktionen?
såhär i efterhand skulle jag nog inte monterat den under tak, i värsta fall får jag flytta anläggningen men först vill ja komma fram till om det är något i pumpen, gasmängden, placeringen eller rentav handhavandet som är boven i dramat..hur beter den sig med för lite/mycket gas?Edit: nu gjorde den precis ett till likadant pysljud just efter avfrostningen, kanske är normalt ändå, det bara så onormalt högt..
nu har pumpen gått hela natten på underhållsvärme. Det har varit ca 8 till 9 minusgrader ute och inomhus har jag nu 4.9 grader.passade på o mäta utblåstempen, vid 5 grader in har jag 17-18 grader ut.
okej, ni ska få en bild. för jag börjar faktiskt mer o mer fundera på utedelsplaceringen. detg verkar göra underverk på vissa pumpar iaf.hur beter den sig egentligen om utblåsluften sugs in igen på baksidan och cirkulerar så istället för att suga in ny fräsh luft?det har väl ingen betydelse om jag ställer den på 17 ºC eller 28 ºC på en on/off pump? den värmer väl inte mer för det?hursomhelst kan jag inte göra det eftersom fläkten snurrar aldeles för sakta i HEAT eller AUTO läge för att kunna värma nånting överhuvudtaget.. den får inte upp tempen så den kan blåsa på ordentligt o öppna luftspjällen.