0 medlemmar och 20 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: gubben skrivet 22 december 2009, 13:59:05Ang. Fläkthastighet. Det verkar vara som PlutoOrjan skriver, att utblåsluften måste ha en viss mini temp för att den skall blåsa i full hastighet, har nu märkt att den måste ha en temp på ca.+33C eller däröver för full hastighet. Coolixen sitter monterad i en halvdåligt isolerad källare på ca.80 kvadrat, därav så har tempen på inluften i paketet varit för låg ! ( den tempen är påverkar ju utblåstempen/pakettempen) Är nu bara -10C ute. Så nu orkar fulingen hålla +34C ut, vilket innebär full fart på fläkten ett tag till ! Tur att hon inte sitter i bodelen på huset. Där gör Panasonic tolvan ett gediget jobb ner till en ansenlig mängd minus grader !Där måste dom ha tänkt till lite på den nya versionen som har underhållsvärme, kom jag precis på.I mitt garage så har jag ju också en Coolix, men med varianten underhållsvärme, och där uppträder inte detta "fenomen".Jag har den inställd på underhållsvärme nu när det varit så kallt ute och den har fungerat perfekt.Den håller ca +8º i garaget och där blåser den för fullt direkt vid start.Uppenbarligen har dom förändrat parametrarna, men frågan är om det bara gäller vid (FP frostprotection)-läget.
Ang. Fläkthastighet. Det verkar vara som PlutoOrjan skriver, att utblåsluften måste ha en viss mini temp för att den skall blåsa i full hastighet, har nu märkt att den måste ha en temp på ca.+33C eller däröver för full hastighet. Coolixen sitter monterad i en halvdåligt isolerad källare på ca.80 kvadrat, därav så har tempen på inluften i paketet varit för låg ! ( den tempen är påverkar ju utblåstempen/pakettempen) Är nu bara -10C ute. Så nu orkar fulingen hålla +34C ut, vilket innebär full fart på fläkten ett tag till ! Tur att hon inte sitter i bodelen på huset. Där gör Panasonic tolvan ett gediget jobb ner till en ansenlig mängd minus grader !
Byggmax betongplintar matchade monteringsöronen perfekt efter en liten bockningsmanöver. Det känsliga momentet utfördes så klart av en polare som jobbar med kylanläggningar...
Tänk om installatörerna dokumenterade så här.
Enkel träkanal hopsnickrad. Målning, lite flashigare isolerslang och uppspikning av elkabel får bli när det är varmare.