0 medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Oj, missade detta. Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag 2st Coolixar i olika hus. Och en av dem funkar klanderfritt. (Full fläkt ner till -12 - 15 nånstans) medans den andra börjar sura på lägsta läget redan vid -5 -7 grader. Vet inte riktigt vad skillnaden beror på, huset där den funkar fint ligger iofs närmare kusten.Torbjörn här på forumet sa att det teoretiskt skulle kunna bero på att pumpen känner av att det är stor skillnad på inställd temperatur och rumstemperatur och den då går ner i fläktläge för att producera varmare luft.Läkte det någon gas när du satte ihop snabbkontakten?
Cop: En OnOff går ju för fullt och slår man på denna vid - grader så är cop värdet minst lika bra som vilken LL värmepump som helst när invertern går för fullt också.Låter man sin onoff gå när det blir mildare ute så tappar man enormt mot invertern som nu har sitt topp cop.Att i dag installera en On Off som enda pump (eller flera onoff pumpar) i sitt hus är inte smart.Dom sparar lika bra när det blir kallt och betydligt sämre när det blir lite varmare ute och en stor del av året är det endast några minusgrader ute.Det är rätt stora pengar det handlar om på några år och betydligt mer än vad det kostar att installera en riktig märkespump!Jag är helnöjd med min Coolix, men skulle aldrig installera den som ensam pump!
Hej Preben F! Ja det beror väl på var och hur du skall använda den pumpen tycker jag. Mvh Raffen.
gah irriterande. jag var ner och stoppade pumpen, drog ur kontakten, sätte i kontakten, sätte på pumpen, ställde in 18g och väntade på att röda lampan skulle slockna. När den gjorde det blåste pumpen på utav bara h-vete! Dock bara i ca 30sek sen återgick den till sin slöa hastighet... ställde in bör värdet på 19g och satte fläkten på auto istället för att se om det är nån fart nästa gång jag går ner. Känns dock lite psyko detta
Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2009, 19:46:04Hej Preben F! Ja det beror väl på var och hur du skall använda den pumpen tycker jag. Mvh Raffen.Jag bor i Småland så det är ju inget med -30 graders kyla, bor i ett äldre hus som är tillägsisolerad och har i nuläget en kökspanna utan ack.tank så jag eldar direkt på elementen.Huset är på ca. 115 kvadrat.
Citat från: Preben F skrivet 25 februari 2009, 19:53:48Citat från: Raffen skrivet 25 februari 2009, 19:46:04Hej Preben F! Ja det beror väl på var och hur du skall använda den pumpen tycker jag. Mvh Raffen.Jag bor i Småland så det är ju inget med -30 graders kyla, bor i ett äldre hus som är tillägsisolerad och har i nuläget en kökspanna utan ack.tank så jag eldar direkt på elementen.Huset är på ca. 115 kvadrat. Hej Preben! Om du skall ha pumpen i ett bostadshus så rekommenderar jag dig definitivt att välja en inverterpump isf, klart mkt bättre och jämnare värmeavgivning efter det behov som finns, en mkt bättre komfort vad gäller innetemperatur (mindre skillnader) och ljudnivå bl.a, detta eftersom en on/off-pump går antingen på fullt spjut eller också stänger den av helt. Däremot i garage, källare mm kan det vara helt ok med en on/off-pump. Mvh Raffen.