0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle tro att din Toshiba går på lågvarv - din komfortvärme tar nästan all uppvärmning.Gör så här:Sänk börvärdet för komfortvärmen med 2 grader.Höj börvärdet på värmepumpen med en grad.Sätt dig ned i ett par dar vid elmätaren och kolla, jag tror du har ett leende på läpparna när du reser dig! (Om inte annat blir det skönt att ställa sig upp efter två dar vid elmätarn)
Har du kollat så det inte går några ledningar till grannen
Jag har börjat fundera på om det kan vara mitt fläktsystem. Det är ett 70-tals hus med mekanisk frånluft och på den tiden sket de i att saker drog ström. Har du också mekanisk fläkt?
Citat från: elvings skrivet 25 januari 2005, 19:31:31Jag har börjat fundera på om det kan vara mitt fläktsystem. Det är ett 70-tals hus med mekanisk frånluft och på den tiden sket de i att saker drog ström. Har du också mekanisk fläkt?Japp, men det hade jag ju innan vp:n också
Det bör bli ca 5 kWh per dygn, vilket är OK i mitt tycke. Jag funderar dock på att byta den fasta golvvärmetermostaten mot en med veckoprogram. Det känns ju onödigt att brassa en massa el mitt i natten.
Kanske man skulle spara en vattenburen radiator till basvärmen istället!? Inge snyggt men ekonomiskt.