0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det lönar sej att skaffa en kraftig maskin för den belastas hårt då dörrana öppnas och man kör in en kall bil. Det är ofta också högt till taket i garagen och de är ofta sämre isolerade än hus. Exempelvis i mitt garage (på 70m2) så läcker dörrarna mycket värme då de (två st) är dåligt monterade och annars också en stor yta. Jag skaffade en för klen maskin (Fujitsu ASYA 7 LC) och den gick sönder efter ca 1,5 år pga att den gick på 100% mest hela tiden. Dock var värmeslingan i trågen okopplad plus diverse andra fel som förvärrade situationen.
Citat från: kilo skrivet 15 februari 2008, 08:47:34Jag tror inte heller att var själva ihopsättningen görs spelar någon roll utan det är den tekniska designen som är avgörande. Jag använde begreppet "kina-pump" för att FLX i tidigare inlägg skrev att RE9GKE är en citat kina-tillverkad "snikmodell" slut citat och inte är byggd för nordiskt klimat.Själv har jag ingen aning om vad som är vad i Panasonic-träsket. Men om det är som Raffen skriver att den duger utmärkt till mitt garage och inte har några problem med vårt klimat så undrar man vad man får för de 14300:- som Mitsubishin kostar. Panasonicen kanske kommer med kvittrande innefläkt och H16-indikering redan vid leverans Tjenare Kilo! Det får vi väl ändå inte utgå ifrån att den kommer med några vidhängande fel Kilo, men självklart så vill jag påpeka att du givetsvis skaffar dig den pump som du själv vill ha och tycker är lämplig för ändamålet ifråga. Det var ju från min sida faktiskt bara menat som ett rent tips till dig på en som jag tycker mkt prisvärd baspump från Panasonic, som med all sannolikhet skulle fungera alldeles utmärkt till ditt garage på ca 30 m2, och som jag ser det ett klart mkt bättre alternativ än många andra billiga s.k skräppumpar.Mvh Raffen.
Jag tror inte heller att var själva ihopsättningen görs spelar någon roll utan det är den tekniska designen som är avgörande. Jag använde begreppet "kina-pump" för att FLX i tidigare inlägg skrev att RE9GKE är en citat kina-tillverkad "snikmodell" slut citat och inte är byggd för nordiskt klimat.Själv har jag ingen aning om vad som är vad i Panasonic-träsket. Men om det är som Raffen skriver att den duger utmärkt till mitt garage och inte har några problem med vårt klimat så undrar man vad man får för de 14300:- som Mitsubishin kostar. Panasonicen kanske kommer med kvittrande innefläkt och H16-indikering redan vid leverans
Det låter nog som att det fanns flera olika orsaker till att din pump gick sönder, för en luftvärmepump går inte sönder efter 1,5 år för att den får gå ganska hårt, det är ju helt klart.
Det är något knas på ventilationen...75% vid 15 ºC är inte normalt. Skulle rekommendera en L/L eventuellt tillsammans med en lågvarvig ventilationsfläkt. Har en E9DKE som värmer 70m2 garage +50m2 källare. Ställd på 18 ºC och 5:ans fläkt behöver den inte anstränga sig alls. Marschar mestadels på 350W och mycket lågt fläktvarv. Garaget värmdes förut med radiator och var litet rått. Nu har det blivit " knastertorrt" efter två år. In ventilerna är rektangulära slitsventiler, utventilerna är två pipor i skorstenen. Pumpen ger x-tra skjuts åt ventilationen.Att pumpen inte skulle klara att värma och torka en bil på vintern är "bullshit".Enda problemet är att utedelen isade igen regelbundet innan jag monterade värmekabel i tråget.
Luftvärmepump i kombination med en enkel avfuktare i garaget torde vara bästa lösningen om du vill ha både varmt och torrt.PS. Avfuktaren värmer faktiskt lite, själva kompressorn kyler lika mycket som den värmer, men energiinnehållet som utvinns när vattenånga övergår i vatten ger lite extra värme till rummet. (Hoppas jag minns rätt så att det inte är tvärt om...)
En billig avfuktare i ett garage som används för bilar är aldrig fel.
Citat från: Rickard skrivet 25 februari 2008, 10:10:16En billig avfuktare i ett garage som används för bilar är aldrig fel.Hmm, för bilar? Vad kan det vara för några? Jag sökte lite på biltema och google och fick inga vettiga träffar./kilo