0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Funderar på att göra något åt mitt garage, då eventuellt genom att skaffa luft-luft-pump. Väggarna är halvdåligt isolerade, taket bra isolerat då garaget ligger under huset, betongplatta, ca 30m2 yta. Jag värmer idag upp det med elradiatorer till ca 13-15ºC. Problemet är att luftfuktigheten vid några plusgrader utetemperatur (dvs merparten av uppvärmingssäsongen verkar det som) ligger på ca 75-80% RH enligt billig luftfuktighetsmätare från Clas Ohlson och den vill jag ha ner.Jag vill få ner luftfuktigheten samt gärna få billigare uppvärming. Jag funderar därför på att sätta in en luft-luft pump men är lite osäker på vilka bra pumpar det finns idag på marknaden. En jag hittade är Panasonic NE7-SPP på 4,0 kW som tydligen ska klara 8-10ºC. Skulle den kunna fungera i mitt garage? Vilka andra alternativ finns? Kommer en luft-luft-pump klara avfukta garaget så att jag kommer ner i rimliga värden eller måste jag skaffa luftavfuktare också?/Kilo
Citat från: bmos skrivet 12 februari 2008, 23:59:06Hejsan!-Luftfuktigheten kanske du inte får bort helt med bara pumpen. Det finns ju torkläge förstås, men på vintern vill man kanske inte ha det på i tid och otid? Jag hade väldigt fuktigt (85%) pga dålig ventilation när vi flyttade in, så jag skaffade en luftavfuktare och det funkar faktiskt över förväntan. Den vispar runt luften och torkar på rätt bra så jag har nu ca 39 % luftfuktighet i garaget. Jag har inte provat att slå av den nu när jag har pumpen förstås. Det kanske man skulle prova?! Ta mina ord för vad de är - en relativ nybörjares högst personliga erfarenheter. Nu får ni som är proffs fylla i och korrigera!
Hejsan!-Luftfuktigheten kanske du inte får bort helt med bara pumpen. Det finns ju torkläge förstås, men på vintern vill man kanske inte ha det på i tid och otid? Jag hade väldigt fuktigt (85%) pga dålig ventilation när vi flyttade in, så jag skaffade en luftavfuktare och det funkar faktiskt över förväntan. Den vispar runt luften och torkar på rätt bra så jag har nu ca 39 % luftfuktighet i garaget. Jag har inte provat att slå av den nu när jag har pumpen förstås. Det kanske man skulle prova?! Ta mina ord för vad de är - en relativ nybörjares högst personliga erfarenheter. Nu får ni som är proffs fylla i och korrigera!
Hej Kilo! Med ca 30 m2 kan du nog klara dig med en 4 kw pump om garaget är hyfsat tätt och du har ju om jag förstår det rätt en någorlunda isolering iaf, men du kommer ju inte att få ned luftfuktigheten med en underhållsvärme på 8-10 ºC iaf, då får du köra med avfuktare också det är helt klart, då är det bättre att du skaffar en pump som har lägsta temperatur på 16 ºC isf, för med högre temperatur så kommer du automatiskt att få ned luftfuktigheten i garaget. Varför inte anskaffa en Panasonic RE9GKE på 4,1 kw förresten, http://www.tsfs.se/ säljer den för 6500.- kr inkl moms. Mvh Raffen.
Sverigepumpen NE9GKE är av Panasonic godkänd för drift ned till -20ºC i utomhustemperatur. Panasonic RE9GKE är uppföljaren till PE9DKE och är en parallell-importerad, kina-tillverkad "snikmodell" som är avsedd för den syd-europeiska marknaden och den ska enligt Panasonic stängas av vid -5 ºC. / Felix
Du kan även kika lite extra på Argo AWI25 eller 35 som går att köra på +12 grader om det är den låga innetemperaturen ni är ute efter.
Citat från: ts-f skrivet 13 februari 2008, 19:38:38Du kan även kika lite extra på Argo AWI25 eller 35 som går att köra på +12 grader om det är den låga innetemperaturen ni är ute efter.Det jag främst är ute efter är en VP som kan användas för avfuktning i mitt garage. För då slipper jag köpa en avfuktare och får billigare uppvärming på köpet. Så den första frågan är om en VP överhuvudtaget kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare? Eller måste jag köpa en avfuktare i vilket fall som helst. Den andra frågan är att om en VP kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare, vilken VP rekommenderas?