Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?  (läst 23462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« skrivet: 12 februari 2008, 22:27:44 »
Funderar på att göra något åt mitt garage, då eventuellt genom att skaffa luft-luft-pump. Väggarna är halvdåligt isolerade, taket bra isolerat då garaget ligger under huset, betongplatta, ca 30m2 yta. Jag värmer idag upp det med elradiatorer till ca 13-15ºC. Problemet är att luftfuktigheten vid några plusgrader utetemperatur (dvs merparten av uppvärmingssäsongen verkar det som) ligger på ca 75-80% RH enligt billig luftfuktighetsmätare från Clas Ohlson och den vill jag ha ner.

Jag vill få ner luftfuktigheten samt gärna få billigare uppvärming. Jag funderar därför på att sätta in en luft-luft pump men är lite osäker på vilka bra pumpar det finns idag på marknaden. En jag hittade är Panasonic NE7-SPP på 4,0 kW som tydligen ska klara 8-10ºC. Skulle den kunna fungera i mitt garage? Vilka andra alternativ finns? Kommer en luft-luft-pump klara avfukta garaget så att jag kommer ner i rimliga värden eller måste jag skaffa luftavfuktare också?

/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad bmos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2008, 23:59:06 »
Hejsan!

Jag skaffade en garagepump för ett tag sen. Jag köpte en sk fulpump för 3000 spänn på SILVAN för att kolla hur det funkar med damm/spån etc i min snickeri-ivriga miljö. Jag kan säga att fenomenet luftvärmepump funkar bra för mig i alla fall. Sen vet man ju inte hur det är med livslängden på en sån billig pump förstås.

Några saker jag själv kommit på under resans gång (jag köpte ju för att testa och utvärdera):

-Jag skulle valt en större pump om jag köpt idag. När temperaturen kryper ner sjunker ju COP och jag tror det är bra att dimensionera för det sÃ¥ man slipper stödvärme sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r.  Nu fÃ¥r ju min pump kämpa pÃ¥ i sÃ¥där 75 kvm och den är byggd för max 50 kvm, sÃ¥ jag ska ju inte klaga. :)

-Jag kollade runt en del innan jag dök på den här pumpen (Appliance 09SCH) och var sugen på en med lågtempfunktion så att jag skulle kunna hålla 10 grader i garaget. Tyvärr verkar det som att många såna pumpar har problem med avisningen vid så låga temperaturer (efter vad jag läst här på forumet) så jag skippade den tanken efter ett tag. Tänk då på att om du jämför energiförbrukning före och efter installation så kanske minskningen av energiförbrukning kanske inte blir så stor om du samtidigt höjer temperaturen. Jag sparar åtminstone 100 kWh/vecka, ibland över 150 kWh/vecka så det känns bra ändå. Då har jag 17-18 grader varmt och hade 14-15 grader när jag körde med elelement.

-Jag hade problem med avisningen i början på grund av för låg temperatur inomhus (tror jag i alla fall), så jag ställde upp temperaturen på pumpen nån grad. Då funkade det mycket bättre! För att undvika att temperaturen sjunker under de magiska (för min pump) 16 graderna skaffade jag en temperaturvakt till ett av mina gamla element, som får gå in och stötta när det är kallt. Hittills funkar det väldigt bra och när jag läste av energimätaren på elementet hade det förbrukat 12 kWh på en månad (inte så farligt med andra ord).

-Luftfuktigheten kanske du inte får bort helt med bara pumpen. Det finns ju torkläge förstås, men på vintern vill man kanske inte ha det på i tid och otid? Jag hade väldigt fuktigt (85%) pga dålig ventilation när vi flyttade in, så jag skaffade en luftavfuktare och det funkar faktiskt över förväntan. Den vispar runt luften och torkar på rätt bra så jag har nu ca 39 % luftfuktighet i garaget. Jag har inte provat att slå av den nu när jag har pumpen förstås. Det kanske man skulle prova?! :)

-Har du trästomme bör du fundera på om du gillar lågfrekventa ljud eller inte. Jag ska flytta min utedel till sommaren från träväggen till ett eget fundament. Jag gillar alltså inte brummandet som utedelen för med sig när den är monterad i trästommen.

-Jag anar ju att min pump har begränsad livslängd, så jag sneglar redan nu på nästa pump och är lite intresserad av en Mitsubishi. De har jag mest hört bra om och de verkar gå att hitta till bra priser.


Ta mina ord för vad de är - en relativ nybörjares högst personliga erfarenheter. Nu får ni som är proffs fylla i och korrigera!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2008, 00:11:49 »
Funderar på att göra något åt mitt garage, då eventuellt genom att skaffa luft-luft-pump. Väggarna är halvdåligt isolerade, taket bra isolerat då garaget ligger under huset, betongplatta, ca 30m2 yta. Jag värmer idag upp det med elradiatorer till ca 13-15ºC. Problemet är att luftfuktigheten vid några plusgrader utetemperatur (dvs merparten av uppvärmingssäsongen verkar det som) ligger på ca 75-80% RH enligt billig luftfuktighetsmätare från Clas Ohlson och den vill jag ha ner.
Jag vill få ner luftfuktigheten samt gärna få billigare uppvärming. Jag funderar därför på att sätta in en luft-luft pump men är lite osäker på vilka bra pumpar det finns idag på marknaden. En jag hittade är Panasonic NE7-SPP på 4,0 kW som tydligen ska klara 8-10ºC. Skulle den kunna fungera i mitt garage? Vilka andra alternativ finns? Kommer en luft-luft-pump klara avfukta garaget så att jag kommer ner i rimliga värden eller måste jag skaffa luftavfuktare också?
/Kilo

Hej Kilo!  Med ca 30 m2 kan du nog klara dig med en 4 kw pump om garaget är hyfsat tätt och du har ju om jag förstÃ¥r det rätt en nÃ¥gorlunda isolering iaf, men du kommer ju inte att fÃ¥ ned luftfuktigheten med en underhÃ¥llsvärme pÃ¥ 8-10 ºC iaf, dÃ¥ fÃ¥r du köra med avfuktare ocksÃ¥ det är helt klart, dÃ¥ är det bättre att du skaffar en pump som har lägsta temperatur pÃ¥ 16 ºC isf, för med högre temperatur sÃ¥ kommer du automatiskt att fÃ¥ ned luftfuktigheten i garaget. Varför inte anskaffa en Panasonic RE9GKE pÃ¥ 4,1 kw förresten, http://www.tsfs.se/ säljer den för 6500.- kr inkl moms.

Mvh Raffen.

 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2008, 08:33:56 »
Jag hade hoppats att slippa köpa avfuktare för att istället lägga de pengarna på värmepump, det är ju några tusenlappar om man ska ha en bra luftavfuktare. Och slipper jag driva en avfuktare kan jag lägga de pengarna på att driva en värmepump istället och på så sätt kan jag höja temperaturen i garaget utan att det s.a.s. kostar något.

« Senast ändrad: 13 februari 2008, 16:52:27 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2008, 09:55:46 »
Hejsan!

-Luftfuktigheten kanske du inte får bort helt med bara pumpen. Det finns ju torkläge förstås, men på vintern vill man kanske inte ha det på i tid och otid? Jag hade väldigt fuktigt (85%) pga dålig ventilation när vi flyttade in, så jag skaffade en luftavfuktare och det funkar faktiskt över förväntan. Den vispar runt luften och torkar på rätt bra så jag har nu ca 39 % luftfuktighet i garaget. Jag har inte provat att slå av den nu när jag har pumpen förstås. Det kanske man skulle prova?! :)

Ta mina ord för vad de är - en relativ nybörjares högst personliga erfarenheter. Nu får ni som är proffs fylla i och korrigera!
Tack för dina erfarenheter. Jag funderade först på en fulpump från Silvan (de hade kampanj igår igen) men beslutade mig sen för att istället skaffa "finpump" och det du skriver stärker mig i min övertygelse att man ska satsa på bra grejor trots att det bara ska sitta i ett garage.

/kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2008, 10:04:22 »

Hej Kilo!  Med ca 30 m2 kan du nog klara dig med en 4 kw pump om garaget är hyfsat tätt och du har ju om jag förstÃ¥r det rätt en nÃ¥gorlunda isolering iaf, men du kommer ju inte att fÃ¥ ned luftfuktigheten med en underhÃ¥llsvärme pÃ¥ 8-10 ºC iaf, dÃ¥ fÃ¥r du köra med avfuktare ocksÃ¥ det är helt klart, dÃ¥ är det bättre att du skaffar en pump som har lägsta temperatur pÃ¥ 16 ºC isf, för med högre temperatur sÃ¥ kommer du automatiskt att fÃ¥ ned luftfuktigheten i garaget. Varför inte anskaffa en Panasonic RE9GKE pÃ¥ 4,1 kw förresten, http://www.tsfs.se/ säljer den för 6500.- kr inkl moms.

Mvh Raffen.
Tack för tipset! Jag tittade lite på Panasonic RE9GKE och den verkar vettig både storleksmässigt och prismässigt. Jag hittade den dock inte på kinnans hemsida, vilket man väl borde göra för de är väl generalagent för Panasonic i Sverige?

Jag tar också gärna emot fler tips på pumpar som skulle vara lämpliga för mitt garage, så att jag får några att välja bland.

Tack
/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2008, 16:53:48 »
Ungefär vilken innetemperatur behöver en värmepump ha för att kunna avfukta ordentligt och kunna ersätta en avfuktare?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2008, 19:02:17 »
RE9GKE är testad av finska motsvarigheten till svenska SP ner till -20 grader.
Den fungerar i kyla till skillnad från PE som har haft problem.
I dom flesta svenska manualer som följer med maskinerna står det att dom ska användas ned till tex -7 eller -15 på EKEB, E9GKE-5 har jag för mig att det står -7 som lägsta temperatur under förutsättning att ingen värmekabel är monterad.
RE modeller säljs främst i Östländerna och är en vanlig standard maskin utan några som helst finesser, jag vet inte vilken finess du tycker saknas på dom enklaste maskinerna.
Det borde inte vara så svårt att få NE9 installerad med samma garantier som du eftersträvar för bättre pris på nätet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2008, 19:38:38 »
Du kan även kika lite extra på Argo AWI25 eller 35 som går att köra på +12 grader om det är den låga innetemperaturen ni är ute efter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2008, 19:40:58 »
Sverigepumpen NE9GKE är av Panasonic godkänd för drift ned till -20ºC i utomhustemperatur. Panasonic RE9GKE är uppföljaren till PE9DKE och är en parallell-importerad,
kina-tillverkad "snikmodell" som är avsedd för den syd-europeiska marknaden och den ska enligt Panasonic stängas av vid -5 ºC.

/ Felix
Ja se dessa Panasonic-beteckingar Sc:,h Den som lägger upp en webbsida med beskrivningar av alla dessa modellbeteckningar skulle nog kunna göra sig en slant pÃ¥ att sälja reklamannonser för det skulle nog blir en hel del besök pÃ¥ den webbsidan.  b00k
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2008, 19:54:44 »
Du kan även kika lite extra på Argo AWI25 eller 35 som går att köra på +12 grader om det är den låga innetemperaturen ni är ute efter.

Det jag främst är ute efter är en VP som kan användas för avfuktning i mitt garage. För då slipper jag köpa en avfuktare och får billigare uppvärming på köpet.

Så den första frågan är om en VP överhuvudtaget kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare? Eller måste jag köpa en avfuktare i vilket fall som helst.

Den andra frågan är att om en VP kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare, vilken VP rekommenderas?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2008, 20:27:07 »
Du kan även kika lite extra på Argo AWI25 eller 35 som går att köra på +12 grader om det är den låga innetemperaturen ni är ute efter.
Det jag främst är ute efter är en VP som kan användas för avfuktning i mitt garage. För då slipper jag köpa en avfuktare och får billigare uppvärming på köpet.
Så den första frågan är om en VP överhuvudtaget kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare? Eller måste jag köpa en avfuktare i vilket fall som helst.
Den andra frågan är att om en VP kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare, vilken VP rekommenderas?

Hej Kilo!  Det är ju egentligen du själv som bestämmer detta vilket du vill ha, men jag vidhÃ¥ller min uppfattning det faktum att vid uppvärmning sÃ¥ minskar ju luftfuktigheten med automatik, däremot kan jag inte svara dig exakt viket gradtal som behövs just i ditt garage, utan där fÃ¥r du prova dig fram lite när du ev fÃ¥r in en luftvärmepump, men 8-10 ºC värme kommer nog inte att räcka till för att dramatiskt sänka fuktigheten i garaget, utan du behöver nog iaf upp gissningsvis mot minst ca 12-15 ºC för att du skall kunna se ett hyfsat resultat, och dÃ¥ är det ju en värdig ersättare till en luftavfuktare givetsvis + att du fÃ¥r till en komfortvärme i garaget. SÃ¥ en pump avsedd för lÃ¥gtemperatur är kanske inte den bästa lösningen, och dessutom brukar ju dessa pumpar vara lite dyrare ocksÃ¥.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 13 februari 2008, 20:29:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2008, 21:48:22 »
Du skriver att du har problem med hög luftfuktighet (75-80%) när du har 13-15 grader i garaget.
I en tabell för relativ fuktighet kan jag utläsa att om temperaturen höjs till 20 grader sänks luftfuktigheten till ungefär 55%.
Med andra ord så bör det räcka med att höja temperaturen för att få luftfuktigheten på en acceptabel nivå. Vill du sänka temperaturen under 20 grader bör du nog komplettera med en avfuktare.
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2008, 21:59:06 »
Hej Snorkeljohn!  Ja du har nog helt rätt i detta med tabell och rekommendationer, men jag tror faktiskt att han med hjälp av en luftvärmepump kan fÃ¥ ned luftfuktigheten till anständiga nivÃ¥er med en lägre innetemp i garaget än vad han fÃ¥r med elementuppvärmning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Jag tänkte skaffa garagepump, men vilken?
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2008, 22:11:04 »
Jag har kollat lite specifikationer.
En kondensavfuktare (heter det så?) av hyfsad modell klarar att avfukta ca 10 liter/dygn vid 20 ºC och 70%RF. En Panasonic RE9GKE har avfuktningskapacitet på 33liter/dygn (tyvärr hittade jag inte vid vilken temperatur eller RF det är angivet).

För mig lÃ¥ter det otroligt att en VP inte skulle kunna klara av att avfukta ett garage vid 15 ºC när den har en avfuktningskapacitet som är mer än 3 ggr en avfuktares.  :-\

Vad är det jag missar Sc:,h
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!