0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kilo skrivet 13 februari 2008, 19:54:44Det jag främst är ute efter är en VP som kan användas för avfuktning i mitt garage. För då slipper jag köpa en avfuktare och får billigare uppvärming på köpet. Så den första frågan är om en VP överhuvudtaget kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare? Eller måste jag köpa en avfuktare i vilket fall som helst. Den andra frågan är att om en VP kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare, vilken VP rekommenderas?Hej Kilo! Det är ju egentligen du själv som bestämmer detta vilket du vill ha, men jag vidhåller min uppfattning det faktum att vid uppvärmning så minskar ju luftfuktigheten med automatik, däremot kan jag inte svara dig exakt viket gradtal som behövs just i ditt garage, utan där får du prova dig fram lite när du ev får in en luftvärmepump, men 8-10 ºC värme kommer nog inte att räcka till för att dramatiskt sänka fuktigheten i garaget, utan du behöver nog iaf upp gissningsvis mot minst ca 12-15 ºC för att du skall kunna se ett hyfsat resultat, och då är det ju en värdig ersättare till en luftavfuktare givetsvis + att du får till en komfortvärme i garaget. Så en pump avsedd för lågtemperatur är kanske inte den bästa lösningen, och dessutom brukar ju dessa pumpar vara lite dyrare också.Mvh Raffen.
Det jag främst är ute efter är en VP som kan användas för avfuktning i mitt garage. För då slipper jag köpa en avfuktare och får billigare uppvärming på köpet. Så den första frågan är om en VP överhuvudtaget kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare? Eller måste jag köpa en avfuktare i vilket fall som helst. Den andra frågan är att om en VP kan vara en fullvärdig ersättare till en avfuktare, vilken VP rekommenderas?
Hmm... Jag får nog för mig att en värmepump säkert klarar av avfuktningsproblematiken. Frågan är väl snarare om den fixar det samtidigt som den ska värma garaget. Vad jag vet är torkprogrammet egentligen en mild kylbehandling av luften (men jag kan som sagt mycket väl ha fel). Fulpumpen jag har kan ju välja att värma, kyla, torka eller Auto då den väljer läge själv.Jag tror inte den på nåt "smart" sätt skulle välja torkläge automatiskt pga hög luftfuktighet...Hur är det med dyrare pumpar? Fixar de tork och värme samtidigt (eller med hjälp av någon finurlig inställning som gör att den växlar mellan värme och torklägena)? Har de isåfall fuktsensorer och inställning för önskad luftfuktighet? Vad blir "dygns-COP" (kommer inte på bättre term just nu) då? Bättre pga torr luft eller sämre pga mindre gångtid i värmeläget?
Citat från: bmos skrivet 13 februari 2008, 22:35:59Hmm... Jag får nog för mig att en värmepump säkert klarar av avfuktningsproblematiken. Frågan är väl snarare om den fixar det samtidigt som den ska värma garaget. Vad jag vet är torkprogrammet egentligen en mild kylbehandling av luften (men jag kan som sagt mycket väl ha fel). Fulpumpen jag har kan ju välja att värma, kyla, torka eller Auto då den väljer läge själv.Jag tror inte den på nåt "smart" sätt skulle välja torkläge automatiskt pga hög luftfuktighet...Hur är det med dyrare pumpar? Fixar de tork och värme samtidigt (eller med hjälp av någon finurlig inställning som gör att den växlar mellan värme och torklägena)? Har de isåfall fuktsensorer och inställning för önskad luftfuktighet? Vad blir "dygns-COP" (kommer inte på bättre term just nu) då? Bättre pga torr luft eller sämre pga mindre gångtid i värmeläget?Tack bmos! Det kanske är det jag missat, dvs att pumpen kanske inte klarar avfuktningen i värmeläge och då är det kört med att använda VP som avfuktare och värmekälla samtidigt. Någon som vet mer om detta?
Ventilationen ja... Det sitter en rektangulär ventil längst ner i varje garageport (slagportar) och i motsatt ända sitter en tallriksventil högst uppe på väggen som är mycket öppen. Om det är tillräckligt vet jag inte.
Rekomenderar nog en Mitsu GA25 till ditt garage , tillräcklig effekt till ditt garage och hög kvalitet på maskin. Borde gå att få till rimligt pris !
Citat från: rollster skrivet 14 februari 2008, 21:42:06 Rekomenderar nog en Mitsu GA25 till ditt garage , tillräcklig effekt till ditt garage och hög kvalitet på maskin. Borde gå att få till rimligt pris ! Effektmässigt verkar den vettig. Ett pris jag hittade på nätet var 14300:- inklusive installation, är det rimligt? Priset stack iväg en del jämfört med de 6500kr+installation som RE9GKE kostar. Men är Panasonicen en "kina-pump" och Mitsun inte är det så kan det iofs förklara saken.Sen var det ju det där med om en VP kan avfukta garaget i värmeläge?
Jag tror inte heller att var själva ihopsättningen görs spelar någon roll utan det är den tekniska designen som är avgörande. Jag använde begreppet "kina-pump" för att FLX i tidigare inlägg skrev att RE9GKE är en citat kina-tillverkad "snikmodell" slut citat och inte är byggd för nordiskt klimat.Själv har jag ingen aning om vad som är vad i Panasonic-träsket. Men om det är som Raffen skriver att den duger utmärkt till mitt garage och inte har några problem med vårt klimat så undrar man vad man får för de 14300:- som Mitsubishin kostar. Panasonicen kanske kommer med kvittrande innefläkt och H16-indikering redan vid leverans